شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
۱۰:۰۳ - ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۶۵۳۴

دانستنی های فضا؛

سیاره‌ای که جو ندارد/ فعال‌ترین منطقه تولد ستاره‌ها کجاست؟

درک نحوه زندگی در فضا و رویدادهای آن برای بسیاری افراد جالب است؛ در این بسته خبری قصد داریم جذابترین اتفاقات فضایی را ارائه دهیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، همه ما در زندگی اطراف خود با موارد و مکان‌هایی آشنا می‌شویم که گاهی درک آن و رفتن به آن مکان‌ها دشوار است، امادستیابی به برخی اطلاعات برای آگاهی بیشتر کمک کننده است.

رفتن به فضا برای خیلی از افراد رویایی بیش نیست، اما حال که نمی‌شود به آن مکان‌ها به راحتی سفر کرد اطلاعاتی از زندگی و زیست‌بوم سیارات مختلف جالب توجه است؛ در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین مسائل حوزه نجوم و فضا بپردازیم.

فعال ترین منطقه تولد ستاره ها کجاست؟

سحابی رتیل بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین منطقه شکل‌گیری ستاره‌ها و درخشان ترین جرم غیر ستاره ای در تمام کهکشان‌های همسایه است. نام این سحابی از ظاهر تار عنکبوتی شکل این ناحیه گرفته شده است.

این سحابی با پهنای ۱۰۰۰ سالِ نوری خود در فاصله‌ای به اندازه فاصله سحابی جبار نزدیک‌ترین زایشگاه ستاره‌ای به زمین است که در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد؛ به حدی که اگر جای سحابی جبار در کهکشان راه شیری قرار داشت می توانست روی زمین سایه ایجاد کند! در حقیقت سحابی رتیل فعال‌ترین منطقه شناخته شده تولد ستارگان در گروه محلی کهکشانی ماست.

سیاره عجیبی که جو ندارد

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر یک سیاره  به نام LHS 3844b کشف کرده‌اند که «جو» ندارد؛  براساس این مطالعه، این یافته‌ها از تئوری پشتیبانی می‌کند که سیارات در مدار ستاره‌های کوچک‌تر، (در حدود ۶۰٪ کمتر از شعاع خورشید) از جو قابل توجهی برخوردار نیستند.

لورا کریدبرگ ، محقق مرکز نجوم هاروارد و اسمیتسونیان در کمبریج ، ماساچوست ، و نویسنده اصلی این مطالعه جدید ، در بیانیه ای اظهار کرد: «کنتراست دما در این سیاره به اندازه‌ای است که باید باشد و این دقیقا با الگوی ستاره‌شناسی برای سیاره بدون جو مطابقت دارد.»

سیاره‌ای جهنمی در فضا

اخترشناسان موسسه نجوم (مکس پلانک)در هایدلبرگ آلمان می‌گویند که سیاره فراخورشیدی کِلت-۹بی (KELT-9b) آینده درخشانی ندارد. کِلت-۹بی گرمترین سیاره‌ای است که تاکنون کشف شده است؛ فاصله این سیاره از زمین ۶۵۰ سال نوری بوده و اندازه آن حدود ۲ برابر سیاره مشتری است.

ستاره‌شناسان دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشگاه وندربیل در ۶ ژوئن ۲۰۱۷ این سیاره را کشف کردند. دمای سطح کِلت-۹بی بالغ بر ۴۳۰۰ درجه سانتی گراد است. این دما با دمای بسیاری از ستاره‌ها برابری می‌کند اما از خورشید منظومه شمسی دمای کمتری دارد.

سیاره LHS 3844b,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا

وزن این سیاره سه برابر سنگین‌تر از مشتری است و در مدار بسیار کوتاهی در اطراف ستاره میزبانش که دمای آن حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ درجه فارنهایت است، قرار دارد که این میزان دما تقریبا دو برابر دمای خورشید است زیرا دمای خورشید حدود ۹۹۰۰ درجه فارنهایت است.

نزدیکی ستاره کِلت-۹بی به آن ستاره به این معنی است که قفل جزر و مدی رخ داده است و آن سمت هم همیشه روز است؛ اما در این سمت از سیاره، درجه حرارت می‌تواند تا ۷۸۰۰ درجه فارنهایت نیز برسد.