شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹
۱۲:۱۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۷۰۶۶۸۲

ناسا ادعای کارمند خود را درباره رصد حیات در مریخ رد کرد

رصد حیات در مریخ,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا
یکی از کارمندان سابق ناسا طی مقاله ای ادعا کرد این سازمان ۴۰ سال قبل طی آزمایش هایی حیات در مریخ را رصد کرده است. اما اکنون سخنگوی ناسا این ادعا را به طور رسمی رد کرد.

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، ناسا ادعای یکی از کارمندان سابق خود مبنی بررصد حیات در مریخ حدود ۴۰ سال قبل را رد کرد.

گیلبرت لوین کارمند ناسا، در نخستین ماموریت این سازمان به مریخ در سال ۱۹۷۶ میلادی همکاری کرده است.  چندی قبل لوین در یک مقاله منتشر شده در نشریه«ساینتیفیک آمریکن» نوشته بود: من معتقدم ما در دهه ۱۹۷۰ میلادی شواهدی از حیات روی مریخ را رصد کردیم. او در ادامه افزوده بود: پ ماموریت به مریخ نخستین نشانه های مستدل از حیات بیولوژیکی در سیارات دیگر را در بر داشت. علاوه بر آن آزمایش های  مختلف نشان داده برخی میکروارگانیسم های زمینی می توانند در مریخ زنده بمانند و رشد کنند.

لوین در مقاله مذکور به ۲ ماموریت ناسا در سال ۱۹۷۶ میلادی اشاره کرد. در این سال ناسا لندرهای وایکینگ یک و ۲ را به مریخ فرستاد. این لندرها نمونه هایی از خاک مریخ را جمع آوری کردند.

یکی از آزمایش های مربوط به ماموریت های وایکینگ که با سرپرستی لوین انجام شده بود شامل ترکیب نمونه خاک مریخ با مواد طبیعی و رصد هرگونه نشانه ای از گاز دی اکسید کربن بود. دی اکسید کربن نشان دهنده وجود میکروارگانیسم ها بود. نتایج اولیه تست مثبت بودند اما آزمایش های بعدی ناسا برای کشف نوعی خاصی میکروارگانیسم بی نتیجه ماند.

اما  آلارد بوتل سخنگوی ناسا در این باره می گوید: طبق نظر اجتماع علمی نتایج آزمایش ماموریت های وایکینگ به تنهایی گواهی بر یافتن حیات نیست. البته ما  هنوز به دنبال رصد نشانه هایی از حیات در فضا هستیم.  ناسا مشغول تحقیق در منظومه شمسی است تا به سوالات بنیادینی پاسخ دهد مانند آنکه آیا ما در جهان تنها هستیم یا خیر.

به گفته ناسا در نتایج آزمایشات وایکینگ شواهد شفافی از حیات میکروارگانیسم های زنده در خاک مریخ کشف نشد.