جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
۱۱:۲۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۹۰۳۶۰۸

۵۰ سال آینده زندگی در فضا دستخوش چه دگرگونی‌هایی می‌شود؟

کره ماه,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا
اکنون پنجاه سال از اولین سفر انسان به کره ماه می‌گذرد و دانشمندان اعلام کرده اند درطول سال‌های آینده زندگی درفضا دچار دگرگونی‌های فراوان خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، از جمله اصلی‌ترین دگرگونی‌ها در عصر فضا ظهور شرکت‌های فضایی خصوصی با فعالیت درحوزه گردشگری فضایی است و به این ترتیب افراد عادی هم در آینده می‌توانند به فضا سفر کنند.

از شرکت‌های پیشتاز در صنعت گردشگری فضایی می‌توان ویرجین گالاکتیک و بلواوریجین را نام برد. این شرکت‌ها در تلاش هستند تا در سال ۲۰۲۰ اولین پرواز‌های تجاری با افراد عادی و غیر فضانورد به لبه فضا را انجام دهند.

ویرجین گالاکتیک برای ارسال گردشگران به سفر‌های فضایی، هواپیمای منحصربه فرد به نام SpaceShipTwo و شرکت بلواوریجین کپسول فضایی New Shepard Blue Origin را طراحی کرده است. بلیت پرواز با این دو هواپیما برای گردشگران فضایی افزون بر ۲۵۰ هزار دلار است.

از جمله دیگر طرح‌های فضایی ساخت و ارسال کاوشگر‌های رباتیک به سیاره‌های مختلف منظومه شمسی به ویژه سیاره مریخ با هدف کشف نشانه‌هایی از حیات و در آینده ساخت پایگاه‌هایی برای زندگی فضانوردان را می‌توان نام برد.

زندگی درسیاره‌های دیگر می‌تواند انسان‌ها را درمعرض خطر‌های فراوان از جمله؛ پرتو‌های خطرناک کیهانی، کمبود مواد خوراکی و درمان قراردهد به همین دلیل کارشناسان درتلاش هستند تا پیش از سفر انسان به سیاره‌های بیگانه، امکانات مناسب برای زندگی انسان‌ها را ایجاد کنند.

محققان ناسا اعلام کرده اند درصورت تامین بودجه و همزمان با پیشرفت فناوری‌ها این امکان وجود دارد که انسان در سال ۲۰۲۴ در ماموریتی به نام آرتمیس پس از سال‌ها دوباره به کره ماه باز گردد.

ساخت ایستگاه‌های فضایی جدید درمدار کره زمین که جانشین ایستگاه فضایی بین المللی می‌شوند هم از جمله طرح‌های محققان در زمینه فضا در آینده نه چندان دور است.

کره ماه,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا

امروزه گروه‌های فراوانی از دانشمندان به پیاده سازی الگو‌های مختلف برای ساخت خانه و پایگاه در سیاره مریخ پرداخته اند که سبب محافظت فضانوردان از آسیب‌های اشعه‌های کیهانی و با دارا بودن کلیه امکانات برای تامین یک زندگی آسان مشابه کره زمین باشد.

دانشمندان برای ساخت پایگاه و خانه درفضا برای فضانوردان و گردشگران فضایی در نظر دارند از چاپگر‌های سه بعدی استفاده کنند که به وسیله مواد اولیه موجود در سیاره و بدون نیاز به حمل و نقل مواد اولیه از زمین به سرعت پایگاه و محل سکونت فضانوردان تهیه شود.

کارشناسان اعلام کرده اند درصورتی که در دهه‌های آینده سفر به سیاره مریخ و اسکان فضانوردان در آنجا روی دهد، یکی از اولین رویداد‌ها به دنیا آمدن نسل جدیدی از انسان‌ها خارج از سیاره زمین است.

هرچند برای به دنیا آمدن نوزادان در فضا طرح‌های مختلفی تا کنون ارائه شده است، اما باید حفظ سلامت مادر و نوزاد، در اختیاربودن امکانات پزشکی و جلوگیری از آسیب نوزاد در اثر اشعه‌های کیهانی در نظر گرفته شود.

برخی کارشناسان تخمین می‌زنند تا سال ۲۰۶۱ امکان دارد هزاران نفر به فضا سفر کنند و حتی در سایر سیاره‌های منظومه شمسی زندگی کنند.

حفاری در سیاره‌های منظومه شمسی یکی از پروژه‌های مهم دانشمندان برای مسکونی کردن سیاره هاست. در این پروژه ربات‌ها با قابلیت کنترل از راه دور به حفاری اعماق لایه‌های درونی سیاره‌ها می‌پردازند و مواد ارزشمند را استخراج می‌کنند که برای ساخت سفینه و موشک‌های فضایی، ساخت پایگاه‌های فضایی و حتی تامین مواد اولیه ضروی برای حیات، چون آب و انرژی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان در نظر دارند با استفاده از فناوری نقشه برداری پیشرفته از منابع زیر زمینی سایر سیاره‌های نقشه‌های دقیق تهیه کنند و به این ترتیب می‌توانند مکان دقیق فرود کاوشگر‌ها و سفینه‌های فضایی را تعیین کنند تا در فاصله نزدیک از منابع غنی زیر زمینی سیاره باشند.

یکی از مهترین طرح‌ها در آینده کشف آب یا پوشش یخ درسیاره‌های منظومه شمسی است. آب اصلی‌ترین عنصر حیات برای زنده ماندن انسان هاست و تامین آب سالم یکی از نیاز‌های اصلی و ضروری برای مسکونی کردن سیاره‌ها و انتقال انسان‌ها از زمین است.

کارشناسان اعلام کرده اند با توجه به رشد سریع فناوری‌ها تا پنجاه سال آینده تجهیزاتی باور نکردنی در فضا مشغول به فعالیت خواهند بود که اکنون تنها در حد یک طرح و ایده ناممکن به نظر می‌رسند. محققان پیش بینی می‌کنند در دهه‌های آینده بخش زیادی از جمعیت کره زمین در سیاره‌های دیگر زندگی خواهند کرد.

بیشترین سیاره‌هایی که کارشناسان تخمین می‌زنند انسان‌ها در آینده در آنجا زندگی خواهند کرد، زمین، کره ماه و سیاره مریخ خواهد بود.