دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
۱۳:۵۷ - ۱۶ آبان ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۸۰۰۹۱۸

سیاره ای که در آن سنگ می بارد، کشف شد

بارش سنگ از یک سیاره,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا
محققان از کشف سیاره ای خبر دادند که در آن سنگ از آسمان می بارد.

پژوهشگران سیاره ای کشف کرده اند که در آن سنگ از آسمان می بارد و اقیانوس های مواد مذاب در سطح آن وجود دارند. دمای بخشی از سیاره نیز ۵۴۰۰ درجه فارنهایت است.

به گزارش مهر به نقل از سی بی اس نیوز، پژوهشگران سیاره ای رصد کرده اند که زندگی در آن بسیار سخت تر از زندگی روی زمین در ۲۰۲۰ میلادی است.

K۲- ۱۴۱b یک سیاره بسیار داغ در فاصله چند صد سال نوری با زمین است که اقیانوس های آن از گدازه های مذاب هستند، سرعت باد در آن از صوت هم بیشتر است و بارش های سنگی در آن رخ می دهد. ستاره شناسان معتقد هستند K۲- ۱۴۱b یکی از عجیبترین نمونه سیارات فراخورشیدی است که تا به حال کشف شده است.

بر اساس پژوهشی که در نشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده، محققان دانشگاه های مک گیل، یورک و مؤسسه علوم هندوستان جزئیات این سیاره را کشف کرده اند که در فاصله بسیار نزدیک به ستاره خود قرار دارد و بخش اعظم آن اقیانوس هایی از مواد مذاب است.

آن ها دریافتند دمای اتمسفر این سیاره مشابه زمین بسیار عجیب است و بنظر میرسد سطح، اقیانوس ها و جو آن از یک عنصر مشترک یعنی سنگ تشکیل شده است.

پژوهشگران هنگام تحلیل الگوهای درخشندگی این سیاره متوجه شدند در دوسوم آن همیشه روز است. این امر نشان می دهد یک سمت سیاره همیشه رو به ستاره ای است که دور آن مدار می زند. در این بخش داغ از K۲- ۱۴۱b دما بیش از ۵۴۰۰ فارنهایت است. در چنین دمایی نه تنها صخره ها ذوب بلکه تبخیر میشوند و در نتیجه اتمسفر آن غیر قابل سکونت است.

باقی مانده سیاره در تاریکی محض فرو رفته و دمای آن ۳۲۸- درجه فارنهایت می رسد. در K۲- ۱۴۱b سدیم، مونوکسید سیلیکون و دی اکسید سیلیکون به بخار معدنی تبدیل میشوند و بادهای مافوق صوت با سرعت ۳۱۰۰ مایل برساعت آنها را به قسمت تاریک سیاره می برند. در آنجا سنگ ها به اقیانوس مواد مذاب می بارند.

پژوهشگران امیدوارند پس از ارسال تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا در ۲۰۲۱ میلادی، مشاهدات بیشتری انجام دهند.