پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
۱۷:۲۰ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۳۱۳۸۴
طبیعت و محیط زیست

دایناسورها توانایی دیدن با جشم را داشتند؟

دایناسور,توانایی دیدن توسط دایناسور
یک مطالعه جدید توسط جانورشناسان شناختی از دانشگاه لوند در سوئد این ایده را به چالش می کشد که پستانداران اولین موجوداتی بودند که توانایی های شناختی پیشرفته را توسعه دادند.

به گزارش سیناپرس، مشاهدات محققان از تمساح ها و پرندگان نشان می دهد: چشم انداز بصری که انسان در حدود دو سالگی یاد می گیرد، امکان دارد ۶۰ میلیون سال قبل از دایناسورها منشا گرفته باشد.

به گفته محققان، فقط تعداد کمی از گونه های دیگر از جمله میمون ها، گرگ ها و سگ ها و برخی از گونه های پرندگان، دیدگاه های بصری را نشان داده اند و اطلاعات زيادي در مورد چگونگی تکامل آن در دست نیست.

از آنجایی که پستانداران و پرندگان در تکامل ۳۲۵ میلیون سال از یکدیگر جدا شده اند، ولی توانایی های شناختی مشابهی بطور مستقل تکامل یافته و دیدگاه بصری در گونه های کمی مشاهده شده است که محققان پیش بینی کردند که ممکن است چندین بار تکامل یافته باشد.

در این مطالعه، این تیم تحقیقاتی پالئوگنات ها یعنی پرندگانی که مغزشان بیشتر شبیه دایناسورهای اجدادی شان است را با کروکودیل ها مقایسه کردند. پرندگان و کروکودیل ها تنها نمایندگان زنده آرکوسورها هستند، دسته ای که شامل پتروسورها و دایناسورهای غیر پرنده می شود.

استفان ربر (Stephan Reber) دانشمند شناختی در دانشگاه لوند و پژوهشگر این مطالعات توضیح می دهد: تمساح ها مدل های ایده آلی برای مطالعه منشأ تکاملی ظرفیت های شناختی در پرندگان هستند. آنچه که آنها به اشتراک می گذارند احتمالاً در جد مشترک دایناسورها و تمساح ها وجود داشته است.

او می افزاید: اگر تمساح ها فاقد توانایی پرندگان باشند، احتمالاً پس از تقسیم در دودمان دایناسورها تکامل یافته اند که این رویکرد به ما امکان می دهد تا شناخت گونه های منقرض شده را مطالعه کنیم.

در این مطالعه، سه آزمایش تعقیب نگاه توانایی حیوانات را برای دنبال کردن نگاه ها به بالا، به پهلو و از نظر هندسی پشت یک مانع آزمایش کردند. گاهی آزمایش ها شامل یکی از هم نوعانشان بعنوان نمایشگر می شد که باید نگاهش را دنبال کنند، گاهی نه، و بدون محرکی به شکل یک توپ لاستیکی آبی یا یک نقطه لیزری آزمایش می شدند.

تمساح ها پرسپکتیو بصری نشان نمی دادند، اگرچه نگاه تظاهرگر خود را به مکان هایی که می توانستند ببینند دنبال می کردند. با این حال، همه گونه های پرنده آزمایش شده به وضوح پرسپکتیو بصری را نشان دادند که با توانایی آن ها در عبور از یک مانع برای مشاهده محرک از طریق چشمان پرنده، نشان داده شد.

کلودیا زیترگ (Claudia Zeiträg) نویسنده اول این مطالعه و جانورشناس شناختی دانشگاه لوند، می گوید:پرندگان معمولاً در مورد مهارت های شناختی آنها نادیده گرفته می شوند. یافته های ما نشان می دهد که آنها نه تنها چندین مهارت شناختی مشابه با میمون ها دارند، بلکه پیشینیان آن ها به احتمال زیاد این مهارت ها را مدتها قبل از تکامل در پستانداران داشته اند.

با توجه به شباهت های مغزی این پرندگان و اجداد غیر پرنده آنها، دانشمندان می گویند که این موضوع بدان معناست که مهارت پرسپکتیو بصری می توانست حتی زودتر در دودمان دایناسورها توسعه یافته باشد.

محققان همچنین مشاهده کردند که گونه های پرنده رفتاری به نام بازبینی انجام می‌دهند که طی آن به چشم های تظاهرکننده نگاه می کنند تا نگاه خود را دوباره بررسی کنند. تنها حیواناتی که در تحقیقات قبلی این رفتار را از خود نشان دادند، انسان و میمون (Monkey) هستند.

شرح کامل این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.