یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
۱۶:۱۴ - ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۲۳۸

ماده تاریک مغناطیسی می تواند عامل تسریع انبساط جهان باشد

ماده تاریک مغناطیسی ,عامل تسریع انبساط جهان
یک مطالعه جدید نشان می دهد ماده تاریک اگر نوعی نیروی مغناطیسی از خود نشان دهد، میتواند سرعت انبساط جهان را تسریع کند.

به گزارش ایسنا،  انبساط جهان در حال شتاب گرفتن است، ولی ما حقیقتاً از علت آن آگاه نیستیم. برترین مدل های فعلی به نیروی محرکه ای به نام" انرژی تاریک" اشاره دارند، ولی این نیرو حتی ممکن است اصلاً وجود نداشته باشد. اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که اگر ماده تاریک دارای برخی از خصوصیات مغناطیسی غیرمعمول باشد، میتواند گسترش مشاهده شده در جهان هستی را توضیح دهد.

متداول ترین مدل کیهان شناسی، محتویات جهان را به سه بخش اصلی تقسیم می کند." ماده عادی" که هر روز آنرا می بینیم و با آن سر و کار داریم و آنرا لمس می کنیم و با آن ارتباط برقرار می کنیم. ولی ماده عادی فقط حدود پنج درصد از همه محتوای جهان هستی را تشکیل می دهد.

بيش ترین محتوای جهان مربوط به" انرژی تاریک" است که محاسبه شده است که حدود ۶۸ درصد از محتوای جهان را تشکیل می دهد. به نظر میرسد این نیرو با سرعتی فزاینده همه چیز را از هم دور می کند.

در آخر نیز" ماده تاریک " مطرح شده است که تصور می شود ۲۷ درصد باقیمانده از محتویات جهان را تشکیل می دهد. این ماده چیز عجیبی است، به دلیل آنکه بنظر میرسد وجود این ماده است که کهکشان ها و خوشه های کهکشانی را با تأثیر گرانشی قوی خود در کنار هم نگه داشته است، ولی این ماده با نور برهم کنش ندارد. بدین ترتیب مشاهده آن غیرممکن است.

ماده و انرژی تاریک هر دو مفاهیمی هستند که میتوانند به درک ما از جهان هستی و پاسخ دادن به سوالات اساسی در کیهان شناسی کمک کنند. ولی همان طور که گفته شد شاید انرژی تاریک اصلاً وجود نداشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه" کپنهاگ" در یک مطالعه جدید بررسی کردند که آیا ماده تاریک به تنهایی میتواند مسئول انبساط جهان باشد و در واقع کمی عجیب تر از آنچه که در حال حاضر هست، باشد.

" استین هارل هانسن" نویسنده اصلی این مطالعه می گوید:ما چیز زیادی در مورد ماده تاریک نمی دانیم، جز اینکه این ماده یک ذره سنگین و کند است. ما به این فکر کردیم که اگر ماده تاریک دارای رفتارهای مغناطیسی باشد، چه می شود؟ ما می دانیم که ذرات عادی در حین حرکت، دارای خاصیت مغناطیسی میشوند و آهنرباها آهنرباهای دیگر را جذب یا دفع می کنند. بدین ترتیب شاید این همان چیزی باشد که در جهان در حال رخ دادن است. اینکه این گسترش دائمی ماده تاریک به لطف نوعی نیروی مغناطیسی در حال رخ دادن است.

این تیم تحقیقاتی یک مدل جدید را توسعه داده است که شناخته شده های جهان مانند جاذبه زمین و سرعت انبساط را در آن گنجانده است، ولی" ثابت کیهان شناسی" را که باعث شتاب این انبساط است، نادیده گرفتند. در عوض آنها به ذرات ماده تاریک یک نیروی اضافی متناسب با سرعت آن داده و آنرا شبیه به نیروی مغناطیس انگاشتند.

به طرز جالب توجهی در این مدل جدید، جهانِ شبیه سازی شده دقیقاً به همان روشی که مشاهده و شناخته شده است، انبساط یافت و یک نیروی شبه مغناطیسی کافی بود تا سرعت انبساط جهان تسریع شود. این نشان می دهد که در واقعیت نیز ممکن است اتفاق مشابهی در حال رخ دادن باشد.

البته این مطالعه به تنهایی وجود انرژی تاریک را رد نمی کند و همچنین به هیچ وجه نمی گوید که ماده تاریک ، مغناطیسی است. ولی این یک ایده جالب است و نیاز به بررسی بیشتر با استفاده از مدل های دقیق تر دارد.

" هانسن" می گوید:صادقانه بگویم، کشف ما ممکن است فقط یک تصادف باشد. اما اگر اینطور نباشد، واقعاً باورنکردنی است. این میتواند درک ما از ترکیب جهان و دلیل گسترش آنرا تغییر دهد. تا آنجا که با دانش فعلی ما منطبق است، ایده های ما در خصوص ماده تاریک با نوعی نیروی مغناطیسی و ایده ما در مورد انرژی تاریک به یک اندازه عجیب است. تنها مشاهدات دقیقتر تعیین می کند که کدام یک از این مدل ها واقع بینانه تر هستند.

این نخستین جایگزین برای انرژی تاریک نیست که تاکنون پیشنهاد شده است. شاید اثرات ماده تاریک و انرژی تاریک توسط یک" سیال تاریک" با جرم منفی ایجاد شده باشد که جهان را پر کرده است. شاید هم ساختار کف آلود کیهان باعث گسترش جهان با سرعت های مختلف در مکان های مختلف و ایجاد اثر شتاب کلی می شود. یا شاید در رابطه با ثابت کیهان شناسی حق با" اینشتین" باشد.

ثابت کیهان شناسی یا ثابت کیهانی در علم فیزیک کیهانی جهت اصلاح نظریه اولیه نسبیت عام توسط" آلبرت اینشتین" برای دستیابی به جهان ایستا ارائه شد. پس از مشاهدات" ادوین هابل"،" اینشتین" تسلیم شد و نشان داد که جهان ممکن است ایستا نباشد، به طوریکه او اساس نظریه اش را بر مفهوم تغییرات در جهان بنا نهاد. اگر چه مشاهدات جهان شتاب دار در سال ۱۹۹۸ دوباره نظرها را به سمت ثابت کیهان شناسی معطوف نمود.

به هر حال هرچقدر که بگذرد، انرژی تاریک بدون شک باعث الهام یا فریب فیزیکدانان خواهد شد.

این تحقیق جدید در مجله Astrophysical Journal منتشر شده است.