چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
۱۳:۴۷ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۱۰۷۸

ثبت بزرگ‌ترین انفجار کیهانی توسط چندین تلسکوپ

انفجار کیهانی,ثبت بزرگ‌ترین انفجار کیهانی
بزرگ ترين انفجار پرتو گاما که در فاصله ی بیش از یک میلیارد سال نوری از زمین رخ داده توسط ستاره شناسان رصد و ثبت شد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، متخصصان مرکز تحقیقات فیزیک ذرات سنکروترون الکترون آلمان (German Electron Synchrotron) در هامبورگ می گویند: این انفجار در اثر مرگ یک ستاره و تبدیل شدنش به یک سیاه چاله رخ داده است.

این انفجار بزرگ گاما ترکیبی از پرتوهای روشن گاما و اشعه گاما بود که از یک جرم آسمانی در فاصله ی دور ساطع و در آسمان مشاهده شد.

این پدیده توسط تلسکوپ های فضایی فمی (Fermi) و سوئیفت (Swift) با کمک تلسکوپ قدرتمند استریوسکوپی زمینی (H.E.S.S) در کشور نامیبیا (Namibia) ثبت شد.

به رغم فاصله ی بسیار زیاد پرتوهای این انفجار که از سوی صور فلکی اریدانوس (Eridanus) می آمد، توسط تلسکوپ ها مشاهده شد.

گروه آلمانی که آنرا مشاهده کردند می گویند:این پرانرژی ترین پرتو گامای مشاهده شده تاکنون است. انفجارهای قبلی بطور متوسط در فاصله ی ۲۰ میلیارد سال نوری از زمین قرار داشتند.

این انفجار که "GRB ۱۹۰۸۲۹A" نام دارد، اولین بار در اوت ۲۰۱۹ کشف شد. این مشاهدات نظریه مربوط به نحوه ی ایجاد پرتوهای گاما در این انفجارهای بزرگ ستاره ای که باعث ایجاد سیاه چاله میشوند به چالش می کشد.

دکتر اندرو تیلور (Andrew Taylor) از مرکز سنکروترون الکترون آلمان، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: زمانی که این انفجار رخ داد ما توانستیم درخشش پرتوهای گاما را به مدت چند روز مشاهده و دنبال کنیم.

فاصله ی به نسبت کم با این انفجار به محققان امکان اندازه‌گیری دقیق طیف پرتوهای منتشر شده پس از انفجار را داد که شامل فوتون های پرانرژی می شود.

ادنا رویز ولاسکو (Edna Ruiz- Velasco)، دانشجوی دکتری از موسسه ی فیزیک هسته ای مکس پلانک در آلمان نیز در این تحقیقات حضور داشت. او می گوید که آن ها قادر به تعیین طیف پرتوها تا اندازه ی ۳.۳ ترا الکترون ولت بودند که یک تریلیون برابر انرژی فوتون ها در نور مرئی است.

انفجار کیهانی,ثبت بزرگ‌ترین انفجار کیهانی

محققان توانستند پرتوهای باقی مانده پس از انفجار "GRB ۱۹۰۸۲۹A" را به مدت سه روز دنبال کنند. در حالیکه پرتوهای انفجارهای پیشین که در فاصله ی دورتری قرار داشتند تنها برای مدت چند ساعت پس از انفجار اولیه قابل مشاهده بود.

سیلیویا زو (Sylvia Zhu) دانشمند مرکز سنکروترون الکترون آلمان و یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: انفجار این ستارگان دو مرحله دارد. در مرحله ی اول که ده ها ثانیه به طول می انجامد و سریع است و مرحله ی دوم که طولانی تر است و پرتوهای پس از انفجار به آرامی در آن محو می شوند.

نتایج مشاهدات شباهت قابل توجهی بین اشعه ایکس و این پرتوهای پرانرژی گاما نشان داد. بر طبق نظریه ها این دو پرتو توسط مکانیسم های متفاوتی ایجاد می شوند ، اما مشاهدات "GRB ۱۹۰۸۲۹A" نشان می دهد که هر دوی این پرتوها به طور همزمان محو شده اند و همچنین طیف های آن ها با یکدیگر تطابق داشته است. این نتایج نشان دهنده ی شواهدی قوی مبنی بر آن است که اشعه ی ایکس و پرتوهای پرانرژی گامای این انفجار توسط مکانیسمی مشابه تولید شده اند.

برای بررسی بیشتر این موضوع باید مطالعات بیشتری بر روی این انفجار انجام شود.

این مقاله در مجله ی "ساینس" (Science) منتشر شده است.