شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰
۲۱:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۵۰۷۱۸

دو ابر جرم قرمز در کمربند سیارک‌ها کشف شد

دو ابر جرم قرمز در کمربند سیارک‌ها,سیارک
دانشمندان آژانس کاوش های هوافضای ژاپن در مطالعه اخیرشان به سرپرستی "سونااو هاسگاوا" (Sunao Hasegawa) از کشف دو جرم قرمز در کمربند اصلی بین مریخ و مشتری خبر دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، کمربند سیارک ها یا کمربند اصلی یا کمربند اصلی سیارک ها (asteroid belt) یک قرص پیرا- ستاره ای و منطقه ای در منظومه خورشیدی است که حدوداً در میان مدارهای مریخ و مشتری واقع شده است.

فرض بر این است که این اجرام مداخله گر فراتر از نپتون (Neptune) شکل گرفته و به نوعی به مدارهای فعلی خود وارد شده اند. این اجرام سیارک هایی با نام های "۲۰۳ Pompeja" و "۲۶۹ Justitia" هستند که هر دو نیز مملو از مواد آلی و احتمالا اجزای سازنده حیات بر روی زمین هستند.

این سیارک ها در فاصله حدود ۲.۷ و ۲.۶ برابر فاصله زمین تا خورشید در کمربند سیارک ها می چرخند. به نظر میرسد ۲۰۳ Pompeja با حدود ۷۰ مایل عرض از نظر ساختاری سالم است ولی گویا ۲۶۹ Justitia با عرض حدود ۳۵ مایل یا بیشتر، احتمالاً قطعه ای حاصل از یک برخورد قبلی است. دانشمندان با در نظر گرفتن مدار دایره ای پایدار این اجرام تصور می کنند که آن ها از مدتها پیش در این مکان حضور داشته اند.

اجرام دارای مواد آلی در منظومه شمسی (Solar System) از خود نور آبی را منعکس می کنند و این در حالی است که اجرام دارای مواد آلی خارج از منظومه شمسی به رنگ قرمز می درخشند. علت قرمز بودن سطح بسیاری از آنها مواد آلی است.

اجرامی با چنین مواد آلی یخ زیادی در سطح خود دارند و به همین دلیل فرض دانشمندان بر این است که این اجرام باید در یک محیط بسیار سرد ایجاد شده باشند. در ادامه نیز تابش خورشیدی بر روی آن یخ سبب ایجاد مواد آلی پیچیده شده باشد.

۲۰۳ Pompeja و ۲۶۹ Justitia اجرام خاصی هستند زیرا قرمزتر از هر جرم دیگری که در کمربند سیارک ها دیده می شود ظاهر شده اند. درست بودن این نتایج ممکن است شواهدی از مهاجرت سیاره ای در منظومه شمسی اولیه ارائه دهد.

بیشتر این اجرام باقیمانده به عنوان اجسام فرا نپتونی شناخته می شوند و در کمربند کویپر و فراتر از نپتون می چرخند. بسیاری از آن ها قرمز هستند که گویا ۲۰۳ Pompeja و ۲۶۹ Justitia نیز با آنها مطابقت دارند.

"کارین اوبرگ" (Karin Öberg) از دانشگاه هاروارد که در این مطالعه مشارکت نداشت در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: این یک کشف هیجان انگیز است که نشانه هایی از منشا حیات دارد.