یکشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۰
۱۵:۵۶ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۱۳۶۸

دانشمندان: هسته داخلی زمین جامد نیست!

هسته داخلی زمین,جنس هسته زمین
هسته ی زمین نقش مهمی در بقای حیات در سیاره ما ایفا می کند. این هسته به فرآیندهای دینامیکی زمین نیرو می بخشد و سبب ایجاد میدان مغناطیسی زمین می شود. میدان مغناطیسی هم زمین را از بسياري از تشعشعات مضر حفظ می کند ولی با وجود اهمیت بالای هسته ی زمین، اطلاعات زيادي از تاریخچه و زمان تشکیل آن در دست نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپوتنیک، بر اساس یافته های تازه که جدیدا در مجله ی" ساینس دایرکت"( Science Direct) منتشر شده است، دو دانشمند ادعا می کنند که هسته ی زمین بطور کامل جامد نیست. از آن جا که به علت دما و فشار بالا ازمایش این منطقه مقدور نیست پژوهشگران بر داده های حاصل شده از امواج لرزه ای زمین اتکا می کنند.

" رت باتلر"( Rhett Butler)، زمین فیزیک شناس از دانشکده علوم و فن آوری اقیانوس و زمین از دانشگاه هاوایی( SOEST) می گوید:لرزه نگاری تنها راه مستقیم برای بررسی هسته ی داخلی زمین و فرآیندهای آن است.

با گذشت امواج لرزه ای از میان لایه های زمین، سرعت آنها تغییر می کند و بسته به نوع مواد معدنی، دما و چگالی لایه ها این امواج میتوانند منعکس شده یا دچار شکست شوند.

" باتلر" به همراه " سیجی تسوبوی"( Seiji Tsuboi) که یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه و دانشمند محقق سازمان علوم و فن آوری زمین و دریای ژاپن است از داده های لرزه نگاری در نقطه ای مقابل محل وقوع زلزله استفاده کردند. آنها برای بررسی کلی هسته ی داخلی زمین از پنج جفت نقطه تونگا و الجزایر، اندونزی و برزیل و سه نقطه بین شیلی و چین استفاده کردند و آنها را توسط یک ابررایانه مورد ارزیابی قرار دادند.

بررسی های بعدی از داده ها نشان داد که هسته داخلی زمین ساختاری ناهمگن دارد.

" رت باتلر" می گوید:برخلاف مدل های هسته زمین که از دهه ۱۹۷۰ تا به حال وجود دارند و هسته ی داخلی زمین را همگن و دارای آلیاژهای آهن نرم در نظر می گیرند مدل های ما نشان می دهد که مناطقی از آلیاژهای سخت، نرم، مایع و خمیری در مجاورت یکدیگر، ۱۵۰ مایل( ۴۲۱ کیلومتر) بالاتر از هسته درونی زمین قرار دارند. این یافته ها محدودیت هایی برای ترکیبات، تاریخچه دمایی و تکامل زمین بوجود می آورد.

این یافته ها اطلاعات مهمی در مورد دینامیک زمین در میان هسته داخلی و خارجی زمین که مسئول میدان های مغناطیسی هستند، فراهم می کند.