جمعه ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
۱۱:۵۵ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۰۳۶۰

بوقلمون فضایی از نگاه هابل

بوقلمون فضایی,بوقلمون در فضا
ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام با انتشار تصویری باشکوه نوشت: از شکوه سحابی خیره کننده شکارچی لذت ببرید.

به گزارش ایسنا، سحابی شکارچی که به نام سحابی جبار هم معروف است تنها سحابی آسمان است که با چشم غیرمسلح هم دیده می‌شود. مکان این سحابی در جنوب کمربند شکارچی است. سحابی شکارچی در کهکشان راه شیری قرار دارد و هزار و ۳۴۴ سال نوری از زمین فاصله دارد.

ناسا در ادامه نوشت: آیا در این تصویر این سحابی همانند یک بوقلمون فضایی به نظر نمی‌رسد؟ ما در ماه نوامبر تصاویر متعددی از سحابی‌ها منتشر کردیم و همین موضوع سبب می‌شود تا از تلسکوپ فضایی هابل بابت نشان دادن شکوه و جذابیت هستی شکرگزار باشیم.

هابل پروژه‌ی مشترک ناسا و آژانس‌ فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می‌زند و در فاصله‌ی ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد.

اکنون ناسا قصد دارد این تلسکوپ را با تلسکوپ فضایی جیمزوب جایگزین کند. چندی پیش پرتاب تلسکوپ فضایی جیمزوب در پی وقوع یک حادثه به تعویق افتاد. تلسکوپ فضایی جیمز وب اکنون در تاسیساتی در گویان قرار دارد. به گفته‌ی ناسا هنگامی که متخصصین در حال اتصال این تلسکوپ به آداپتور موشک مورد نظر بودند که قرار بود پس از آن به مرحله بالایی موشک آریان ۵ متصل شود و در نهایت به مدار برود یکی از سیم‌های اتصال آزاد شد و این تلسکوپ تکان شدیدی خورد.

یک هیئت بررسی به رهبری ناسا تشخیص دادند که آزمایش‌های بیشتری برای اطمینان از عدم آسیب‌دیدگی تجهیزات این تلسکوپ لازم است.به همین دلیل تاریخ پرتاب جیمز وب از ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) به ۲۲ دسامبر(۱ دی) موکول شد.