شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱
۱۶:۱۴ - ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۱۲۷۹۱

چرا فضانوردان دچار سنگ کلیه می شوند؟

فضانوردان,سنگ کلیه
زمانی که فضانوردان به فضا سفر می کنند میتوانند انتظار کسب تجارب جدید خارق العاده ای داشته باشند این درحالی است که امکان دارد دچار مشکلی نیز بشوند که به صورت بالقوه میتواند به مأموریت آنها پایان دهد. یکی از این موضوعات ابتلا به سنگ کلیه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، بر اساس گزارشی از ناسا، فضانوردان بعد از بازگشت به زمین بیش از ۳۰ بار ابتلا به سنگ کلیه را گزارش نموده اند و اکنون محققان بررسی ارتباط میان این بیماری دردناک و سفرهای فضایی را شروع کرده اند.

دکتر" استفن والش"( Stephen Walsh) از دانشگاه کالج لندن که در این مطالعه شرکت دارد می گوید:دردی که هنگام دفع سنگ کلیه احساس می کنید، بدترین دردی است که میتوان تجربه کرد. یکی از فضانوردان در مدار دچار این عارضه شد و به همین علت مجبور شدند آنرا به زمین بازگردانند.

مشخص شده که گذراندن زمان در شرایط ریزگرانش با کاهش تراکم استخوان همراه است و این کاهش کلسیم در خون میتواند توضیحی احتمالی برای تجمع سنگ های کلیه غنی از مواد معدنی در بدن فضانوردان باشد. کم آبی نیز از دلایل دیگر آن است. هدف این پروژه کاوش عمیق تر چنین مکانیسم هایی است.

این تیم در حال تجزیه و تحلیل کلیه ۱۰ موش هستند که اواخر سال ۲۰۲۰ در ایستگاه فضایی بین المللی بوده اند. آن ها همچنین کلیه ۲۰ موش که بر روی زمین و در آزمایشگاه در معرض تشعشعات کیهانی قرار گرفته اند را مورد بررسی قرار می دهند. آنها کلیه این موش ها را با گروه شاهد مقایسه کردند.

هرچند تحقیقات آنها هنوز منتشر نشده است اما این تیم تحقیقاتی می گویند که به نشانه های اولیه ای دست یافته اند که نشان می دهد تشعشات کیهانی که شامل امواج گاما و ذرات پر انرژی می شود، امکان دارد به دی ان ای کلیه آسیب بزند و بر انتقال و متابولیسم چربی ها اثر بگذارد. محققان می گویند که نشانه هایی از تغییر در پروتئین های اطراف سلول های کلیه وجود دارد که میتواند نشان دهنده سازگاری یا آسیب اندام باشد.

علاوه بر آن موش هایی که در معرض تشعشعات کیهانی قرار گرفته بودند، سطوح پائین تری از پروتئین های دخیل در انتقال یون هایی مثل سدیم، کلسیم و فسفات نشان دادند. این یافته ها همچنین آسیب به میتوکندری را نشان می دهد. این مسئله مشکل ساز است زیرا یک بخش کلیدی کلیه یعنی سلول های لوله ای پروگزیمال کاملاً به انرژی تولید شده از میتوکندری متکی هستند.

والش می گوید:از بین رفتن سلول های لوله ای پروگزیمال باعث نارسایی کلیه می شود. شاید شما به مریخ برسید اما ما به شما دیالیز را در راه بازگشت توصیه می کنیم.

دکتر" کیت سیو"( Keith Siew)، محقق و متخصص کلیه از دانشگاه کالج لندن می گوید:این نتایج برای من شگفت آور است. به گفته ی او، موش هایی که در آزمایشگاه بودند تشعشعاتی مشابه سفری یک سال و نیمه به مریخ دریافت کردند در حالیکه موش هایی که به ایستگاه فضایی رفتند تنها یک ماه را در فضا گذراندند.

" سیو" می گوید که تیم آنها بر این باورند که شرایط ریزگرانش میتواند اثر تابش های کیهانی را تقویت کند. هرچند برای کشف این مسئله باید تحقیقات بیشتری انجام شود. او افزود که این مطالعه امکان دارد برای همه و نه فقط فضانوردان مفید باشد.

به گفته ی دکتر" سیو"، ما سالانه شاهد افزایش موارد ابتلا به سنگ کلیه در زمین هستیم. بهبود روش ها برای شناسایی نحوه و علت تشکیل آن ها میتواند فوایدی داشته باشد. علاوه بر آن به دست آوردن بینش بیشتر در خصوص اثرات تشعشات بر فضانوردان میتواند راه های جدیدی برای حفظ بافت سالم بیمارانی که تحت رادیوتراپی هستند، فراهم کند.