پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
۲۲:۰۰ - ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۱۳۱۷۷
طبیعت و محیط زیست

شش قورباغه بند انگشتی در مکزیک کشف شدند

قورباغه,کشف شش قورباغه بند انگشتی در مکزیک
شش قورباغه که از کوچک ترین قورباغه های جهان هستند، به تازگی در مکزیک کشف شده اند که برخی از آن ها حتی کوچک تر از یک سکه کوچک هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، شش گونه جدید از قورباغه ها که بعضی از آن ها کوچک تر از دو سانتیمتر هستند، توسط دانشمندان در مکزیک شناسایی شده اند.

این دوزیستان مینیاتوری در زیستگاه های مختلف مکزیک مشاهده شده اند و شباهت زيادي به سایر اقوام نزدیک خود دارند.

دانشمندانی که به شناسایی این شش گونه جدید از تیره "کراگاستور" (Craugastor) کمک کردند، می گویند که باید آن ها را بعنوان در معرض خطر انقراض طبقه بندی کرد و خواهان محافظت بهتر و بیشتر از آنها شدند.

دکتر "جف استریچر" متخصص دوزیستان و خزندگان در موزه تاریخ طبیعی که در کشف این شش گونه نقش به سزایی داشته است، می گوید: من بعنوان بخشی از یک فصل در رساله دکترای خود، روی این قورباغه های کوچک بومی مکزیک کار می کردم. من و ناظر رساله، به آن ها علاقمند بودیم، زیرا یافتن آنها برخلاف فراوانی شان، بسیار دشوار است.

او ادامه داد: با این وجود، آرایه شناسان (تاکسونومیست ها) این گروه را چندان مطالعه نکرده اند، زیرا اندازه و رنگ آن ها بسیار متغیر است، بنابراین این یک چالش خاص بنظر می رسد.

وی افزود: همان طور که اغلب اتفاق می افتد، من چیزهای مختلفی داشتم که روی آنها کار می کردم و این فصل از رساله دکترای من هرگز به جایی که می خواستم نرسید. از زمان شروع کار در موزه، دانشجویانی را پیدا کردم که مثل من برای شناسایی این قورباغه ها اشتیاق داشتند و بنابراین در نهایت پس از یک وقفه ۱۲ ساله ما توانستیم بعضی از روابط اینگونه ها را در این گروه درک کنیم.

در مجموع، شش گونه جدید شناسایی شد که تعداد کل گونه های "کراگاستور" را در مکزیک به ۱۲ گونه رساند.

این شش گونه به دلیل الگوی رنگی بدن خود و همچنین منطقه محلی خود نام گذاری شدند.

دکتر "استریچر" می گوید: انتخاب یک گونه مورد علاقه دشوار است، ولی من گونه "C. cueyatl" را به دلیل نامگذاری آن از روی یک کلمه متعلق به تمدن آزتک بیشتر دوست دارم.

او ادامه داد: کوچکترین گونه ای که ما کشف کردیم، طول جنس نر آن فقط ۱۳ میلی متر است که احتمالا کوچکترین قورباغه در مکزیک است و برای من جالب است که یک قورباغه میتواند در بزرگ سالی این قدر کوچک باشد.

او افزود: البته یکی از گونه ها موسوم به "C. portilloensis" از این هم کوچکتر است و طول آن کمی بیش از ۱۱ میلی متر است، اما از آنجایی که نمونه هایی که ما بررسی کردیم، بطور کامل رشد نکرده اند، ارزیابی اینکه این قورباغه ها چقدر میتوانند بزرگتر شوند، دشوار است.

قورباغه,کشف شش قورباغه بند انگشتی در مکزیک

با این حال، با وجود اندازه کوچک این قورباغه ها، هیچ یک از آن ها نمی توانند رکورد کوچکترین دوزیستان شناخته شده را بشکنند.

برای سالها تصور می شد که کوچک ترین قورباغه جهان قورباغه طلایی برزیلی با نام علمی "Brachycephalus didactylus" باشد که تنها ۸.۶ میلی متر طول دارد و در دهه ۱۹۷۰ کشف شد.

اما در سال ۲۰۱۲ یک قوباغه دیگر به نام "Paedophryne amanuensis" در پاپوآ گینه نو در قاره آفریقا یافت شد که نرهای آن بطور متوسط ​​تنها ۷.۷ میلی متر طول دارند.

قورباغه های "کراگاستور" مکزیک و گواتمالا در انواع جنگل های مختلف از جنگل های کوهستانی گرفته تا جنگل های بارانی زندگی می کنند. آن ها طیف وسیعی از اندازه ها و رنگ های مختلف را در بر می گیرند و گونه های زيادي در کنار هم زندگی می کنند.

به گفته محققان، این بدان معنی است که گونه های مینیاتوری قورباغه ها ممکن است با بچه های قورباغه های بزرگ تر اشتباه گرفته شده باشند و بنابراین آن ها تصمیم گرفتند این دوزیستان را دوباره ارزیابی کنند و کشف کنند که واقعاً چند گونه از آنها وجود دارد.

برخی از آنها در پایین ترین سطح نگرانی های حفاظتی طبقه بندی میشوند، ولی برخی دیگر در معرض خطر انقراض هستند.

قورباغه,کشف شش قورباغه بند انگشتی در مکزیک

این موجودات با تهدیداتی از جمله آسیب به زیستگاه و" کیتریدیومیکوزیس" که یک بیماری قارچی است که جمعیت دوزیستان را در سراسر دنیا از بین می برد، رو به رو هستند.

"تام جیمسون" یکی از نویسندگان این مطالعه جدید می گوید: در دهه گذشته به نظر می رسد جمعیت بسياري از آنها رو به کاهش است. بسیاری از این قورباغه های جثه کوچک احتمالاً کاملا بومی هستند، بنابراین توانایی زیادی برای پراکندگی جمعیت ندارند.

او ادامه داد: آن ها چون دوزیست هستند، خیلی زود در معرض آسیب خشکی قرار می گیرند، بنابراین اگر زیستگاه آنها از طریق تغییر کاربری زمین یا حتی رویدادهای طبیعی مانند رانش زمین تغییر کند، ممکن است نتوانند نقل مکان کنند و از بین بروند.

محققان می گویند که هر ۶ قورباغه تازه کشف شده باید به عنوان در خطر انقراض طبقه بندی شوند یا در فهرست «کمبود اطلاعات» قرار بگیرند تا وضعیت آن ها در آینده بهتر ارزیابی شود.

این مطالعه در مجله Herpetological Monographs منتشر شده است.