چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
۲۲:۴۱ - ۱۱ تير ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۴۱۳۳۱
طبیعت و محیط زیست

کشف یک گیاه گوشت خوار جدید با رفتاری عجیب

گیاه گوشت خوار,کشف گیاه گوشت خوار در اندونزی
زیست شناسان خیراً گیاه گوشتخوار جدیدی را در کشور اندونزی کشف کردند که برای شکار طعمه خود به شکل عجیبی در زیر زمین کمین می‌کند.

گیاه گوشتخوار پارچ شکل تازه طبقه بندی شده برای شکار به زیر زمین می رود.

گیاهان گوشتخوار در حال حاضر بسیار جذاب هستند، ولی گیاهی که به تازگی کشف شده است، رفتار عجیب دارد. یک نوع گیاه پارچ شکل است و طعمه هایی را که در زیر زمین زندگی می کنند، شکار می کند.

معمولاً گیاهان پارچ شکل، حشرات را از طریق برگ های اصلاح شده ای که در بالای زمین رشد می کنند، جذب و صید می کنند. این زائده های پارچ شکل با جهت عمودی تقریبا استوانه ای، دارای یک قسمت بالای باز و یک پایین محصور هستند.

حشراتی مانند مگس ابتدا توسط رنگدانه های جذاب یا شهد به داخل کشیده میشوند، ولی بعداز فرود بر روی لبه صاف پارچ می لغزند. آنها به پائین پارچ می افتند و در حوضچه ای از آب جمع آوری شده غرق می شوند. سپس بدن آن ها حل می شود و توسط گیاه هضم می شود.

در سال ۲۰۱۲ یک گروه بین المللی از دانشمندان، گیاهان پارچ شکل را در منطقه ای از بورنئو مشاهده کردند که در ابتدا بنظر میرسید که کاملا فاقد مخروط پارچ شکل هستند.

با این حال، پس از بررسی های بیشتر، محققان دریافتند که آن گیاهان دارای شاخه های زیرزمینی هستند که از پارچ های زیرزمینی پشتیبانی می کنند. پارچ ها که در حفره های زیرزمینی یا مستقیماً در خاک رشد می کردند، به طول ۱۱ سانتیمتر  (۴.۳ اینچ) می رسیدند و طعمه های ساکن در خاک مانند مورچه ها، کنه ها و سوسک ها را شکار می کردند.

اکنون این گیاهان بعنوان گونه ای منحصر به فرد از گیاه پارچ شکل طبقه بندی شده اند که به نام Nepenthes pudica نامیده می شود- قسمت آخر این نام از کلمه لاتین pudicus مشتق شده است که به معنای "شرم انگیز" است.

اعتقاد بر این است که گیاهان پارچ های زیرزمینی را در پاسخ به زیستگاه خشک بالای پشته خود در ارتفاع بالا تکامل دادند، جایی که آب کمیاب است و حشرات بالای زمین اغلب کم هستند. میشل گلوس یکی از اعضای تیم، دانشجوی دکترا در دانشگاه بریستول، گفت:فرض می کنیم که حفره های زیرزمینی شرایط محیطی پایدارتری از جمله رطوبت دارند و احتمالاً طعمه های بالقوه بیشتری در دوره های خشک وجود دارد.

مقاله ای در مورد این تحقیق- که توسط پروفسور مارتین دانچاک از دانشگاه پالاکی اولوموک در جمهوری چک رهبری شد- اخیراً در مجله PhytoKeys منتشر شده است.