دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
۱۹:۲۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۸۰۱۲۰۰
طبیعت و محیط زیست

شناسایی ۲ گونه جدید پستاندار در استرالیا

۲ گونه جدید پستاندار در استرالیا,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست
۲ گونه جدید پستاندار در استرالیا شناسایی شد.

پژوهشگران استرالیایی پس از آزمایشات دی ان ای، دو گونه جدید پستاندار را در استرالیا کشف کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از آی ای، پس از آزمایش دی ان ای بر روی نمونه های بافت جدید دو حیوان خزدار، دو گونه جدید از "بادپر بزرگ" (greater glider) که یک جانور کیسه دار به اندازه یک گربه هستند و در جنگل های کشور استرالیا زندگی می کنند، کشف شده است.

بادپر بزرگ کیسه داری از تیره شبه دستان است که در استرالیا زندگی می کند. بادپرهای بزرگ شب زی و اغلب انفرادی هستند. آن ها درخت پیمایی می کنند و جنگل های اوکالیپتوس (Eucalyptus) را برای زندگی برمی گزینند و به سراغ محیط های بارانی یا جنگل های با درخت های برگ سوزنی نمی روند. ماده ها در هنگام زایمان تنها یک نوزاد به دنیا می آورند و برای سه تا چهار ماه از آن در کیسه شان مراقبت می کنند و بچه هایشان نیز در سن ۹ ماهگی به استقلال می رسند.

پژوهشگران در مطالعه خود که در مجله Nature منتشر شده است، توضیح دادند که این کشف به این معنی است که استرالیا از تنوع زیستی بیشتر از چیزی که تصور می شد، برخوردار است.

"کارا یونگنتوب" محقق ارشد این مطالعه اظهار‌کرد: واقعاً هیجان انگیز است که این تنوع زیستی را در کنار خود پیدا می کنیم.

او ادامه داد: تقسیم "بادپرهای بزرگ" به چندین گونه، توزیع گسترده قبلی گونه های اصلی را کاهش می دهد و نگرانی را در خصوص حفاظت از این حیوانات افزایش می دهد و همچنین کمبود اطلاعات در مورد سایر گونه های بادپر بزرگ را برجسته می کند.

بادپر بزرگ معمولاً شب ها داخل درختان توخالی می خوابد و همچنین شبانگاه در جستجوی گیاهان برای تغذیه در جنگل پرسه می زند.

این حیوان همان طور که از نامش "بادپر" پیداست، قادر است تا فاصله قابل توجه ۱۰۰ متر را در هوا معلق مانده و پرواز کند.

۲ گونه جدید پستاندار در استرالیا,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

متأسفانه حتی قبل از آتش سوزی ویرانگر اخیر جنگل های استرالیا، سه گونه شناخته شده از این بادپرهای بزرگ در فهرست "گونه های در معرض خطر" قرار گرفتند. اکنون این کشف جدید بر لزوم تلاش های حفاظتی برای محافظت از تنوع زیستی حیات وحش استرالیا تأکید می کند.

در اصل اعتقاد بر این بود که بادپرهای بزرگ بخشی از یک گونه موسوم به "Petauroides volans" هستند. با این حال، پژوهشگران توانستند با استفاده از آزمایش های تعیین توالی ژنتیکی از نمونه های بافتی گرفته شده از چندین نمونه بادپر بزرگ و همچنین بادپرهای وحشی که در کوئینزلند ویکتوریا پیدا شده اند، تفاوت دی ان ای (DNA) بادپرها را تائید کنند.

اکنون تائید شده است که بادپرها به سه گونه جداگانه به نام های "Petauroides minor" و "Petauroides armillatus" و همچنین "volans Petauroides" تقسیم می شوند.

جمعی از پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه "کانبرا"، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) وابسته به دولت فدرال استرالیا و دانشگاه "جیمز کوک" برای این کشف چشم‌گیر همکاري کردند.