یکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰
۱۹:۱۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۸۰۱۴۲۳
طبیعت و محیط زیست

اسب‌ها درد را احساس می‌کنند

احساس درد در اسب,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست
محققان "دانشگاه سیدنی" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند اسب ها هنگام شلاق خوردن به اندازه انسان احساس درد می کنند، زیرا آن ها ساختار تشریحی مشابه انسان در پوست خود دارند که درد را تشخیص می دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، چابک سواران در طول مسابقه بطور معمول حدود ۱۵ تا ۲۰ بار اسب خود را شلاق می زنند، ولی یک مطالعه جدید نشان می دهد این حیوانات باشکوه همانند انسان ها درد را حس می کنند.

جمعی از پژوهشگران دانشگاه سیدنی دریافتند که انسانها و اسب ها تفاوت قابل توجهی در انتهای عصب در لایه خارجی تشخیص دهنده درد ندارند. اگرچه اسب ها بافت ضخیمی روی سطح پوست خود دارند اما پژوهشگران می گویند این ماده به اندازه کافی قوی نیست که بتواند از حیوانات در برابر درد پوستی خارجی محافظت کند.

همچنین این مطالعه که محققان سال های طولانی بر روی آن کار می کردند نشان داد که شلاق زدن اسب ها در طول مسابقه باعث بهبود استقامت یا فرمانبری تروبردها نمی شود و این عمل را کاری غیرضروری، غیر قابل توجیه و غیرمنطقی دانستند. تروبرد نژادی از اسب است که بیشتر به خاطر استفاده از آن در مسابقات سوارکاری شناخته شده است. هر چند واژه تروبرد گاهی اوقات برای هر نژاد خالصی از اسب استفاده می شود، ولی از لحاظ علمی مربوط به نژاد تروبرد می باشد. تروبرد نژادی خونگرم بوده و به جسارت، سرعت و چابکی مشهور است.

پژوهشگران دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه سیدنی طی این مطالعه دریافتند که این حیوانات زیبا همانند انسان هنگام شلاق خوردن احساس درد می کنند. نتایج این مطالعه حاصل ۱۰ سال تحقیق محققان در این زمینه است که طبق گفته محققان این یافته ها میتواند صنعت مسابقات اسب دوانی را متحول کند.

پروفسور"مک گریوی" (McGreevy) اظهار‌کرد: این تعجب آور نیست چرا که اسب ها نیز مانند انسان ها به پوست مستحکم و حساس نیاز دارند تا به لمس حشرات، پرنده یا اسب های دیگر پاسخ دهند.

احساس درد در اسب,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

مک گریوی و تیم وی در این مطالعه از نمونه های پوستی میکروسکوپی ۱۰ انسان مرده و ۲۰ اسب اوتانازی شده برای بررسی تفاوت ها یا شباهت های موجود در ساختارهای تشریحی آن ها استفاده کردند. اوتانازی جانوران عبارت از خلاص کردن یک جانور از درد و زجر پس از انجام معاینات پزشکی دقیق است. از دلایل اوتانازی میتوان به بیماری لاعلاج (بالاخص اگر با درد و زجر مزمن و شدید همراه باشد)، نبود امکانات جهت ادامه حیات حیوان و انجام آزمایش های پزشکی اشاره نمود. همواره روش هایی برای انجام این عمل در نظر گرفته می شود که کمترین درد و فشار روانی را برای حیوان در برداشته باشد.

مطالعه منتشر شده در مجله "Animals"، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در غلظت انتهای عصب در لایه خارجی تشخیص پوست (اپیدرم) یا ضخامت این لایه وجود ندارد.

نمونه ها نشان داد که پوست حقیقی اسب نازک تر از پوست انسان است، اما این ناحیه بخش تشخیص درد ندارد و اگرچه پوست اسب ضخیم تر است، اما این امر آن ها را از درد ضربه دیدن با شلاق محافظت نمی کند. در کالبدشناسی به لایه ای از پوست که زیر روپوست قرار دارد، پوست حقیقی می گویند.

احساس درد در اسب,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

مک گریوی در آزمایش دوم به بررسی این موضوع که آیا شلاق زدن اسب واقعاً مفید است یا خیر پرداخت. وی در این آزمایش ۱۲۶ مسابقه اسب سواری را مورد مقایسه و بررسی قرار داد.

تقریبا در ۶۷ مسابقه "دست و پاشنه" (Hands and Heel) اسب سواری به چابک سواران یا جاکی ها اجازه داده می شود شلاق را بگیرند ولی نمی توانند اسب خود را بزنند اما در ۵۹ مسابقه دیگر آن ها مجاز به شلاق زدن هستند. پس از تجزیه و تحلیل محققان دریافتند هیچ تفاوت آماری معنی داری بین این دو گروه از مسابقات وجود ندارد.

مک گریوی گفت:یافته های این مطالعه به وضوح نشان می دهد که استفاده از شلاق در مسابقات اسب دوانی غیرضروری، غیر قابل توجیه و غیرمنطقی است.