پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
۱۶:۱۹ - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۱۹۷۲

ستاره های پیر از آنچه تصور می کردیم سریع ترند!

ستاره های پیر,ستاره شناسان
سرعت چرخش ستاره های پیر باید کم شود ولی مشاهدات جدید نشان می دهد که آنها سرعتی مشابه همتایان جوان خود دارند.

به گزارش ایسنا،  ستاره شناسان تصور می کنند که فعل و انفعالات پیچیده در میدان مغناطیسی ستاره ها باعث بروز چنین اتفاقی می شود. همه ی ستاره ها می چرخند و همه ی آنها دارای میدان مغناطیسی هستند. با افزایش سن طی روندی سرعت چرخش ستاره ها کم می شود. گاهی اوقات میدان مغناطیسی باعث خروج موادی از ستاره به سمت بیرون می شود. این اتفاق باعث ضعیف شدن حرکت زاویه ای ستاره و کاهش سرعت آن می شود.

برای بررسی این نظریه ستاره شناسان به لکه های روی ستاره ها پرداختند تا سرعت گردش این ستاره های دور از دسترس را بیابند. نتایج نشان می داد که سرعت چرخش ستاره ها از آنچه که تصور می شد بیشتر است ولی این روش برای ستاره های قدیمی جوابگو نیست برای اینکه این ستارگان لکه های کمتری دارند.

برای مطالعه ی ستاره هایی قدیمی تر از خورشید گروهی از ستاره شناسان دانشگاه بیرمنگام از روشی به نام اخترلرزه شناسی( Asteroseismology) استفاده کردند. نتیجه پژوهش های آنها در مجله ی" Nature Astronomy" منتشر شده است.

اخترلرزه شناسی شاخه ای از ستاره شناسی است که به کمک روش های دانش لرزه شناسی به بررسی لرزه های نور ستارگان از راه اندازه گیری دقیق نوسان نور آنها می پردازد. هنگامی که ستاره ها می چرخند فرکانس ارتعاشات آنها به دسته های مختلفی تقسیم می شود. مزیت اصلی این روش این است که با آن میتوان سن همه ی ستاره ها را اندازه گیری کرد.

این گروه دریافتند که ستاره های پیرتر سریعتر از آن چه که تصور می شد می چرخند که این نشان می دهد شرایط از آن چه فکر می کردیم پیچیده تر است.

دکتر الیور هال( Oliver Hall)، نویسنده ی اصلی مقاله می گوید:هرچند ما مدتی است فهمیده ایم که سرعت چرخش ستاره های پیر از آنچه پیش بینی می کردیم بیشتر است ولی این داده های جدید این موضوع را اثبات می کند. مدل هایی که طبق ستاره های جوان داریم نشان می دهد که سرعت چرخش ستاره ها در طول زمان زندگی شان تغییر می کند ولی داده های جدید نتایج متفاوتی نشان می دهند.

ستاره شناسان برای یافتن علت این موضوع باید مدل سازی های پیچیده تری انجام دهند. دکتر گای دیویس( Guy Davies)، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید:این یافته ها نشان می دهد که هنوز چیزهای زیادی باید در خصوص آينده ی خورشید خودمان و سایر ستاره ها بفهمیم. این تحقيقات به ما کمک می کند بفهمیم آیا در آینده باید انتظار کاهش فعالیت های خورشیدی و شرایط نامناسب آب و هوایی در فضا را داشته باشیم یا خیر. برای پاسخ به این مسائل نیاز به مدل های بهتری از چرخش خورشید داریم و این تحقیقات گام مهمی در جهت بهبود مدل ها و افزایش داده های مورد نیاز است.