شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰
۱۶:۵۵ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۱۵۹۱

«وجود سیارات مخفی» توسط قوی‌ترین آنتن رادیویی جهان تایید شد!

سیارات مخفی,قوی‌ترین آنتن رادیویی جهان
محققان استرالیایی در بررسی جدید خود، ستاره هایی را کشف کرده اند که میتوانند دلیلی برای وجود سیارات مخفی باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان با استفاده از قوی ترین آنتن رادیویی جهان، ستاره هایی را کشف کرده اند که امواج رادیویی را بطور غیرمنتظره ای منتشر می کنند و این احتمالا نشان دهنده وجود سیارات پنهان است.

دکتر" بنجامین پوپ"( Benjamin Pope)، پژوهشگر" دانشگاه کوئینزلند"( University of Queensland) استرالیا و همکارانش در مؤسسه" ASTRON" هلند، با استفاده از قدرتمند ترین تلسکوپ جهان موسوم به" آرایه فرکانس پایین"( LOFAR)، به جستجوی سیارات پرداخته اند.

دکتر پوپ بیان کرد:ما سیگنال هایی را از ۱۹ ستاره کوتوله سرخ کشف کردیم که چهار مورد از آنها بخاطر وجود سیاراتی که به دور آن ها می چرخند، به بهترین وجه توضیح داده می شوند.

او ادامه داد:ما مدت هاست می دانیم که سیارات منظومه شمسی هنگام تعامل میادین مغناطیسی خود با باد خورشیدی، امواج رادیویی قدرتمندی را منتشر می کنند ولی سیگنال های رادیویی سیارات خارج از منظومه شمسی ، هنوز بررسی نشده بودند.

پوپ افزود :این کشف، یک گام مهم برای ستاره شناسی رادیویی است و احتمالا به کشف سیارات سراسر کهکشان بیانجامد.

ستاره شناسان تا قبل از این، تنها قادر به تشخیص نزدیک ترین ستارگان در تابش پایدار رادیویی بودند و سایر چیزهای موجود در آسمان، گاز میان ستاره ای یا اجرام عجیبی مانند سیاه چاله ها را در بر داشت.

ستاره شناسان رادیویی در حال حاضر میتوانند هنگام اکتشافات خود، ستاره های ساده قدیمی را مشاهده کنند. آن ها با این اطلاعات میتوانند هر سیاره ای را در اطراف این ستارگان جست و جو کنند.

این گروه پژوهشی، بر ستارگان کوتوله سرخ تمرکز کردند که بسیار کوچکتر از خورشید هستند و مشخص شده است که فعالیت مغناطیسی شدیدی دارند که به بروز شراره های ستاره ای و انتشار رادیویی منجر می شود اما برخی از ستارگان قدیمی که از نظر مغناطیسی، غیرفعال هستند نیز ظاهر شدند و درک متداول را به چالش کشیدند.

دکتر" جوزف کالینگهام"( Joseph Callingham)، از محققان مؤسسه ASTRON و پژوهشگر ارشد این پروژه بیان کرد:ما اطمینان داریم که این سیگنال ها، از اتصال مغناطیسی ستارگان و سیارات غیر قابل دیدن در حال گردش نشات می گیرند. این موضوع، به تعامل میان سیاره مشتری و یکی از قمرهای آن موسوم به" آیو"( Io) شباهت دارد.

او گفت:زمین ما دارای شفق های قطبی است که معمولاً بعنوان پرتوهای شمالی و جنوبی شناخته میشوند و امواج رادیویی قدرتمندی را ساطع می کنند که از تعامل میان میدان مغناطیسی زمین با باد خورشیدی نشات می گیرد.

کالینگهام افزود :اما در خصوص شفق های قطبی مشتری باید گفت که آن ها بسیار قوی تر هستند زیرا قمر آتشفشانی آیو، مواد را در فضا منتشر می کند و بدین ترتیب، محیط مشتری با ذراتی پر می شود که شفق های قدرتمندی را پدید می آورند.

او ادامه داد:مدل ما برای نشان دادن انتشار رادیویی ستارگان، یک نسخه بزرگ شده از مشتری و آیو است؛ با سیاره ای که در میدان مغناطیسی یک ستاره احاطه شده است و مواد را به جریان های وسیعی انتقال می دهد که شفق های درخشان را تغذیه می کنند. این نمایشی است که توجه ما را از سال های دور به خود جلب کرده است.

این گروه پژوهشی اکنون می خواهد وجود این سیارات را تأیید کند.

پوپ بیان کرد:ما نمی توانیم ۱۰۰ درصد مطمئن باشیم که چهار ستاره ای که آن ها را دارای سیاره می دانیم، واقعا میزبان سیاره هستند ولی می توانیم بگوییم که تعامل ستاره و سیاره، بهترین توضیح برای چیزی است که ما می بینیم.

اکتشافات صورت گرفته با آرایه فرکانس پایین، هنوز در مراحل ابتدایی به سر می برند. این تلسکوپ فقط میتواند بر ستارگانی نظارت کند که تا حدود ۱۶۵ سال نوری از ما فاصله دارند.

محققان پیش بینی می کنند که با اتمام ساخت" آرایه کیلومتر مربعی"( Square Kilometre Array) استرالیا و آفریقای جنوبی که امید میرود در سال ۲۰۲۹ به پایان برسد، صدها ستاره را در فواصل بیشتر مشاهده کنند. پوپ بیان کرد:ما با کمک آرایه کیلومتر مربعی، صدها نمونه از این موارد را خواهیم یافت.

سیارات مخفی,قوی‌ترین آنتن رادیویی جهان

کوتوله های سرخ

نکته ای که در مورد کوتوله های سرخ وجود دارد ، این است که سیاراتی که به دور آن ها می چرخند، اغلب دارای دمای زمین هستند.

پوپ بیان کرد:ما در جستجوی سیاره های قابل سکونت بعنوان مکان های بالقوه ای برای زندگی هستیم. هدف ما رسیدن به پاسخ این سوال است که آیا زندگی، در سایر نقاط جهان نیز وجود دارد یا خیر. این یک کشف عمیق خواهد بود.

پوپ خاطرنشان کرد که بسیاری از سیاراتی که در حال گردش به دور کوتوله های سرخ هستند، شرایط مناسبی دارند اما تابش موجب شده که غیرقابل سکونت باشند. فکر نمی کنم ما در این جهان تنها باشیم اما مراقبیم تا میان جستجوی هوش فرازمینی و جستجوی شواهدی در مورد هرگونه نشانه بیولوژیکی، تمایز قائل شویم.

او اضافه کرد:من باور دارم که زندگی در فضا وجود دارد. اگر چشم‌انداز واقع بینانه ای را نمی دیدم، این پژوهش را انجام نمی دادم.

این پژوهش نشان می دهد که ستاره شناسی رادیویی در حال متحول کردن درک ما در مورد سیارات خارج از منظومه شمسی است.

این پژوهش، در مجله" Nature Astronomy" به چاپ رسید.