چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۹:۴۷ - ۱۲ دي ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۰۱۰۱۸

اکتشافات زمین در سال ۲۰۲۲؛ از سیارک قاتل دینو تا طوفان خورشیدی عظیمی

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022
در این مطلب به هیجان انگیزترین اکتشافات دانشمندان از کره زمین در سال ۲۰۲۲ می پردازیم که اسرار جدیدی از این سیاره مملو از معما را فاش می کنند.

از شبکه پنهان رودخانه های زیر یخ در قطب جنوب گرفته تا یافته های جدید نگران کننده درباره گسل سن آندرس، کاوش گران در سال ۲۰۲۲، به اکتشافات جالبی از معماها و شگفتی های زمین دست یافته اند که در ادامه به مرور آنها می پردازیم.

۱. رودخانه ای واقع در زیر یخ قطب جنوب به طول ۳۰۰ مایل (حدود ۴۸۲ کیلومتر)

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

دانشمندان در سال ۲۰۲۲ از کشف رودخانه ای خبر دادند که در زیر ورقه یخ قطب جنوب جریان داشته و طول آن به اندازه روخانه تایمز در انگلستان است. محققان در این بخش گذرگاهی زیرزمینی را پیدا کردند که منطقه ای به وسعت آلمان و فرانسه را با استفاده از رادارهای نفوذی زمین نشان می دهد. دانشمندان معتقد هستند که کشف این سیستم زهکشی مخفی آب، حلقه مفقوده ای بوده که توضیح می دهد کجا و چگونه یخ های قطب جنوب در حال ذوب شدن هستند.

۲. سیارک قاتل دینو، عامل زمین لرزه های چندماهه

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

تحقیقات جدید نشان می‌دهند سیارکی که دایناسورهای پرنده را ۶۶ میلیون سال پیش از بین برد، عامل وقوع زمین لرزه های چندماهه ای است که زمین را تکان داد. به تازگی شواهدی از این زمین لرزه های بزرگ در سنگ های اطراف دهانه برخوردی Chicxulub در مکزیک کشف شد. بااین حال ، بعضی از لایه های پیچ خورده و چروکیده ناشی از این سقوط فاجعه بار، حاوی آثاری از گرده بودند که شواهدی مبنی بر حیات را تقریبا تا شش ماه پس از برخورد نشان می دهد.

۳. کشف طوفان خورشیدی عظیمی که ۱۰ برابر رویداد کارینگتون بزرگی داشت

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

طوفان خورشیدی عظیمی بزرگ تر از رویداد کارینگتون در تکه هایی از سنگ های باستانی کشف شده است. آثار برجای مانده از نسخه های رادیواکتیو بریلیوم، کلر و کربن در سنگ های گرینلند حاکی از وقوع یک طوفان پروتونی در سال ۶۶۰ قبل از میلاد (۲۶۰۰ سال قبل ) هستند که به مگنتوسفر زمین برخورد کرده است. شواهد بیش تر هم چنین نشان می‌دهند که طوفان های بزرگ پروتونی ممکن است سه بار در چند هزاره اخیر رخ داده باشند. به نقل از محققان، طوفان ناشناخته قبلی پیش از دوره برقراری برق، ماهواره و مخابرات رخ داده است و در صورت وقوع رخدادی مشابه، آسیبی گسترده در انتظار خواهد بود.

۴. حباب های گوشته، سوخت کارخانه الماس در نزدیکی هسته زمین را تامین می کنند

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

محققان دریافته اند دو حباب سنگ غول پیکری که در زیر آفریقا و اقیانوس (Ocean) آرام قرار دارند، ممکن است عامل تولید الماس در مرز میان هسته و گوشته زمین (لایه میانی) آن باشند. درجایی که هسته با گوشته برخورد می کند، آهن مایع نیز با سنگ جامد در دماها و فشارهای شدید تلاقی دارند. تحقیقات گذشته نشان داده اند که این شرایط پرفشار، همراه با آب محبوس شده در سنگ های گوشته، میتوانند به سنتز شیمیایی نظیر تشکیل الماس کمک کنند.

محققان برای آزمایش این ایده، مواد شیمیایی یافت شده در مرز هسته و گوشته را در کنار یکدیگر قرار دادند و آن ها را تحت فشارهای خردکننده، زیر یک سندان الماس قرار دادند. آنها الماس های ریزی تولید کردند که نشان می دهد حباب های گوشته ممکن است مکان هایی باشند که آب در آن ذوب شده و در نتیجه باعث شکل گیری الماس می شود.

۵. قطعه ای ۴ میلیارد ساله که از پوسته زمین جدا شد

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

دانشمندان قطعه ای ۴ میلیارد ساله از پوسته زمین را کشف کردند که در غرب استرالیا پنهان شده بود. این صخره پنهان در مجاورت مکانی که قدیمی ترین مواد معدنی زمین در آن جا پیدا شده بود، یافت شد. این صخره باستانی منطقه ای به وسعت ۱۰۰ هزار کیلومتر را در بر می گیرد. به نقل از محققان، پوسته هایی با سن تقریباً یکسان در سراسر جهان یافت میشوند که حاکی از بعضی جابجایی های زمین طی آن دوران هستند.

۶. قوی ترین صاعقه ای که تاکنون شناسایی شده است

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

به گفته محققان، جت غول پیکری که به فضا شلیک شد، ممکن است قوی ترین صاعقه ای باشد که تاکنون کشف شده است. این جت برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ بر فراز یک ابر در اکلاهاما پرتاب شد. اکنون، دانشمندان سرانجام انتشار امواج رادیویی جت را با استفاده از داده های رادار و ماهواره تجزیه و تحلیل کردند.

این جت مقدار زیادی انرژی را به یونوسفر، لایه ای از ذرات باردار که جو فوقانی زمین را از فضای خالی جدا می کند، پرتاب کرد. این مطالعه نشان داد که این صاعقه ۶۰ برابر بیش تر از یک رعد و برق معمولی انرژی تولید کرده است.

۷. کشف منطقه ای مملو از منافذ مرتفع هیدروترمال در اعماق اقیانوس

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

دانشمندانی که یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور را در چند صد کیلومتری مکزیک هدایت می کردند، از کشف منطقه ای عظیم از دریچه های هیدروترمال مرتفع در عمق ۲.۵ کیلومتری اقیانوس آرام خبر دادند.

ارتفاع این دریچه عظیم به ۱۲ متر می رسند و با طرحی شبیه به شمعدان، آب غنی از مواد معدنی را به بیرون می ریزند که احتمالا از دمای سوزان ۴۳۷ درجه سانتیگراد آغاز می شوند. این دریچه های تازه کشف شده بخشی از خیزش اقیانوس آرام شرقی، مجموعه ای از آتشفشان های زیر آب هستند که از خلیج مکزیک تا قطب جنوب امتداد دارند.

۸. منبع باستانی اکسیژن برای زندگی اولیه کشف شد

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

دانشمدان منبعی باستانی از اکسیژن را کشف کردند که میتواند در ظهور حیات اولیه زمین نقش داشته باشد. زمین لرزه هایی قدرتمند در حدود ۳.۸ میلیارد سال پیش سیاره ما را لرزاند و آنرا مانند یک تخم مرغ شکست. به نظر می رسد ترکیبی از آب تقریبا جوش و فعالیت لرزه ای، در به وجود آمدن اکسیژن موردنیاز برای برخی از شکل های اولیه حیات زمین تاثیرگذار بوده اند.

بااینکه اکسیژن به صورت هیدروژن پراکسید به وجود آمده که برای تنفس سمی است، ولی این احتمال وجود دارد که توسط اجدادی شبیه به اکستروموفیل ها قابل استفاده بوده است. محققان هم چنین عنوان کردند که این اشکال حیات باستانی در دمای شدید اقیانوس های اولیه رشد می کردند و می توانستند بعنوان راهی برای سم زدایی هیدروژن پراکسید عمل کنند. این منبع اکسیژن تا چند صد میلیون سال پیش از فتوسنتز، یعنی مایع غالب فعلی اکسیژن سیاره وجود داشته است.

۹. کشف سنگی با ابعاد کوه در زیر کانال های ژاپن که عامل وقوع زمین لرزه است

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

صخره ای به اندازه کوه که در زیر بخش بزرگی از ژاپن پنهان شده، ممکن است باعث ایجاد زمین لرزه های متعدد در این کشور باشد. این سنگ آذرین که پلوتون کومانو نام دارد در چند کیلومتری زیر پوسته صفحه قاره اوراسیا در زیر شبه جزیره کی قرار دارد. در این منطقه، صفحه فلیپین در زیر صفحه اوراسیا غوطه ور شده و این توده ممکن است زاویه آن را تغییر داده باشد. محققان کشف کردند احتمالا توده پلوتون در وقوع دو زمین لرزه بزرگ دهه ۱۹۴۰ نقش داشته است.

۱۰. قدیمی ترین شواهدی قدیمی از تکتونیک صفحه ای

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

دانشمندان از کشف قدیمی ترین شواهد مربوط به تکتونیک صفحه ای در کریستال های کوچک واقع در آفریقای جنوبی خبر دادند. این کریستال ها که کوچک تر از یک دانه شن هستند، نشان می دهند که پوسته زمین شکسته شده و در حدود ۳.۸ میلیارد سال پیش شروع به حرکت کرده است.

این تحرکات در بخش پوسته، ممکن است تکتونیک صفحه ای کامل نبوده باشند، فرآیند مدرنی که از طریق آن پوسته زمین به طور مداوم در داخل آن بازیافت می شود. به گفته محققان، این حرکت صفحه تقریبا بلافاصله پس از تشکیل پوسته، در حدود ۴.۱ میلیارد سال پیش رخ داده است.

۱۱. گسل میانی سن آندریاس می تواند باعث وقوع زمین لرزه های بزرگ شود

اکتشافات زمین در سال 2022,کشفیات زمین در سال 2022

بخش خزنده میانی گسل سن آدریاس می تواند زمین لرزه هایی با بزرگتری بیش از آنچه قبلا تصور می شود را ایجاد کند. تحقیقات گذشته نشان می دهد که گسل سن آندریاس در این منطقه، بین پارکفیلد و هالیستر نمی تواند زمین لرزه هایی با بزرگی ۶ ریشتر را ایجاد کند. ولی نویسندگان مطالعه دریافتند که زمین لرزه هایی که بیش از ۱۰ برابر انرژی تولید می کنند (بالای ۷ ریشتر)، در چند میلیون سال گذشته از این منطقه گسلی ایجاد شده اند.