سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
۱۷:۲۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۸۰۰۴۵۱

نشانه هایی از عناصر ایجاد حیات در شهاب سنگی که سال ۲۰۱۸ به زمین خورد

شهاب سنگ برخورد کرده با مزنی در سال 2018,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا
شهاب سنگی که سال ۲۰۱۸ به زمین خورد حاوی عناصر ایجاد حیات است.

دانشمندان کشف کردند شهاب سنگی که در ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۸ در آسمان آمریکا پدیدار شد و سپس در یک دریاچه یخ‌زده در میشیگان فرود آمد، حاوی برخی از عناصر اصلی برای ایجاد حیات است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، این سنگ که پهنای آن شش فوت (۱.۸ متر) است هنگام حرکت با سرعت ۳۰ هزار مایل در ساعت، آسمان را روشن کرد و تصاویر آن به سرعت در سراسر دنیا پخش شد.

قطعات این شهاب سنگ (Meteorite) به سرعت ردیابی و به دانشمندان تحویل داده شد. حال دانشمندان اظهار کرده اند این شهاب سنگ حاوی برخی از عناصر اصلی برای ایجاد زندگی است." ترکیبات آلی" درون این شهاب سنگ یافت شده است و این مولکول های حاوی کربن پایه اسیدهای آمینه، چربی ها، دی.ان.ای و سایر مواد بیولوژیکی هستند.

کشف این مواد اولیه بر روی یک سنگ فضایی به این معنی است که امکان دارد میلیاردها سال پیش شهاب سنگی بزرگ تر ولی مشابه بر روی زمین فرود آمده و این ترکیبات آلی را با خود آورده و در نهایت باعث ایجاد حیات شده است.

"فیلیپ هک" (Philipp Heck) متصدی موزه فیلد در شیکاگو که به تجزیه و تحلیل این شهاب سنگ (Meteorite) پرداخته اظهار‌کرد: این نوع ترکیبات آلی احتمالاً سالها پیش و در هنگام تشکیل اولیه زمین توسط شهاب سنگ ها به زمین منتقل شده اند و ممکن است به ایجاد مواد تشکیل دهنده زندگی کمک کرده باشند.

شهاب سنگ برخورد کرده با مزنی در سال 2018,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا

در حالی که دانشمندان می دانند که ترکیبات مبتنی بر پایه کربن در پیشرفت حیات کره زمین بسیار موثر بودند ولی درک ریشه آنها همچنان همانند یک راز است. بعضی از نظریه ها می گویند که آن ها از اعماق زمین بیرون زده اند، در حالی که برخی دیگر می گویند که آن ها احتمالاً از طریق شهاب سنگ ها از جهان دیگر بر روی سیاره ما فرود آمده اند.

تصور نمی شود که این شهاب سنگ به تنهایی حاوی زندگی باشد بلکه حاوی موادی است که باتوجه به شرایط مناسب میتوانند حیات ایجاد کنند. رادارهای هوایی به دانمشندان در نشان دادن موقعیت و سرعت شهاب سنگ کمک کرد.

شهاب سنگ برخورد کرده با مزنی در سال 2018,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا

دکتر هک اظهار‌کرد: این بدان معنی بود که ما خيلي سریع توانستیم آنرا پیدا کنیم. در عرض دو روز "رابرت وارد" (Robert Ward) که به بررسی شهاب سنگ ها علاقه دارد اولین قطعه آنرا در سطح یخ زده دریاچه استرابری (Strawberry Lake)، نزدیک هامبورگ، میشیگان شناسایی کرد و آنرا به موزه فیلد شیکاگو سپرد.

شهاب سنگ برخورد کرده با مزنی در سال 2018,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا

"جنیکا گریر" (Jennika Greer) یکی از نویسندگان این تحقیق و دانشمند دانشگاه شیکاگو اظهار‌کرد: این تحقیق نشان داد که جدا از حضور ترکیبات آلی در آن، این سنگ یک شکل نادر از شهاب سنگ است که به آن کندریت H۴ می گویند.

یافته های این مطالعه در مجله "Meteoritics& Planetary Science" منتشر شده است.