سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
۱۰:۵۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۸۰۱۵۲۰
اختراعات و پژوهش های علمی

تبدیل برق به هیدروژن با مایکروویو!

تبدیل برق به هیدروژن با مایکروویو!,اخبار علمی,خبرهای علمی,اختراعات و پژوهش
دانشمندان تنها با استفاده از ریزموج‌ها یا همان مایکروویو موفق به تبدیل الکتریسیته به هیدروژن شدند که این فناوری جدید می‌تواند در ذخیره انرژی و تولید سوخت‌های مصنوعی و مواد شیمیایی سبز استفاده شود.

به گزارش ایسنا،  محققان دانشگاه پلی تکنیک والنسیا و شورای ملی تحقیقات اسپانیا(CSIC) تنها با استفاده از ریز موج‌ها(مایکروویو)، فناوری جدیدی برای تبدیل برق به محصولات هیدروژنی یا شیمیایی کشف کرده‌اند و از این کشف به عنوان یک پیشرفت کلیدی برای کربن زدایی صنعت پردازش و فرآوری یاد می‌شود.

پروفسور "خوزه مانوئل سرا" محقق انستیتوی فناوری شیمی(ITQ) گفت: این یک فناوری با پتانسیل عملی بالا به ویژه برای استفاده در ذخیره انرژی و تولید سوخت‌های مصنوعی و مواد شیمیایی سبز است. این جنبه امروزه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، زیرا حمل و نقل و صنعت هر دو در گذار به سمت کربن زدایی و الکتریکی شدن قرار دارند، به این معنی که برای کاهش مصرف انرژی و مواد از منابع فسیلی طبیعی مانند گاز و نفت، باید اهداف بسیار چالش برانگیزی را در سال ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ برآورده کنند.

این روش جدید هزینه‌های هنگفت و عمده را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، زیرا دانشمندان را قادر می‌سازد تا فرآیندهای الکتروشیمیایی را مستقیماً بدون نیاز به الکترود انجام دهند. اما این تنها کاربرد مفید آن نیست.

پروفسور "خوزه مانوئل کاتالا" محقق دانشگاه والنسیا توضیح داد: این روش امکان تبدیل برق تجدیدپذیر را که به طور معمول با انرژی خورشیدی یا بادی تولید می‌شود، به محصولات با ارزش افزوده و سوخت‌های سبز فراهم می‌آورد. این فناوری استفاده‌های بی‌شماری دارد و امیدواریم با تنظیم ترکیبات مواد، و شرایط عملیاتی و موارد جدیدی برای ذخیره انرژی و صنعت پردازش به وجود آید.

یکی دیگر از کاربردهای این فناوری کاملاً محبوب خواهد بود؛ شارژ فوق سریع باتری‌ها. این فناوری جدید می‌تواند تنها در عرض چند ثانیه یک باتری را کاملا شارژ کند.

پروفسور "کاتالا" توضیح داد: فناوری ما می‌تواند باعث کاهش فوری(تزریق الکترون) از الکترود(آند فلزی) که انرژی را ذخیره می‌کند، شود. اساساً این بدان معنی است که می‌توان از یک شارژ پیش رونده لایه‌ای(دو بعدی) که ممکن است ساعت‌ها طول بکشد، به یک فرآیند شارژ همزمان که کل حجم مواد(سه بعدی) را در بر می‌گیرد و زمان شارژ را به چند ثانیه کاهش می‌دهد، حرکت کرد.