چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
۱۲:۳۷ - ۲۳ دي ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۱۰۰۵۶۲۸
اخبار علمی و پژوهشی

ساخت طلای پلاستیکی با خلوص طلای طبیعی

ساخت طلای پلاستیکی,اخبار علمی,خبرهای علمی,پژوهش
محققان سوییسی با مخلوط کردن آلیاژ طلا با پلاستیک شکل جدیدی از طلا را ابداع کرده‌اند که یک دهم وزن طلای معمولی را دارد اما خلوص آن به اندازه طلای طبیعی است.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اینترنتی نیواطلس، زمانی که صحبت از طلا می‌شود زیبایی و وزن طلا دو موضوعی هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند. طلای خالص همانطور که در یک ساعت و یا حلقه طلا، زیبا به نظر می رسد برای استفاده روزمره بسیار سنگین هم هستند. بنابراین اغلب با آلیاژها سبک می‌شود.

اکنون محققان موسسه فناوری فدرال سوییس ETH، شکل جدیدی از طلا را ابداع کرده‌اند که همان خلوص طلای ۱۸ عیار را دارد اما وزن آن یک دهم وزن طلای معمولی است.

اگرچه طلای ۲۴ عیار کاملا خالص است اما برای استفاده در جواهرات کاملا  کارآمد نیست. برای اینکه این فلز گرانبها سبک تر و در برابر آسیب مقاوم‌تر باشد با فلز دیگری که اغلب مس است مخلوط می‌شود و خلوص ۱۸ عیار پیدا می‌کند. معمولا این نسبت، ۷۵ درصد به ۲۵ درصد مس است که چگالی نهایی حدود ۱۵ گرم در سانتی متر مکعب می‌شود.

اما این ترکیب جدید بین یک پنجم تا یک دهم وزن طلای طبیعی را دارد و چگالی آن حدود ۱.۷ گرم در سانتی متر مکعب است. در این ترکیب طلا به جای اینکه با فلز دیگری ترکیب شود با پلیمر لاتکس و فیبرهای پروتئینی ترکیب و با حباب های هوا پوشانده می‌شود. اما نکته مهم این است که این طلا هنوز ۱۸ عیار است که باعث می‌شود این طلا به اندازه هر طلای ۱۸ عیار دیگری خالص باشد. ماده بدست آمده واقعا شبیه طلا است و تمام درخششی که از این فلز گرانبها انتظار می‌رود را دارد ولی بسیار سبک‌تر از طلای معمولی است.

البته این محققان پیش از این فوم طلا را نیز اختراع کرده بودند؛ فوم طلا سبک‌ترین شکل این ماده است که تا کنون ساخته شده اما این فوم به اندازه کافی پایدار نبود تا بتواند در ساخت جواهرات و موارد دیگری از این قبیل مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین محققان شکل جدید قابل استفاده‌تری از طلا را درست کردند.

محققان برای ساخت این طلای جدید سبک وزن، صفحه‌های کوچک و نازک طلا را با پلیمر لاتکس، فیبرها، آب و نمک مخلوط کردند و یک ژل درست کردند. سپس آب جایگزین الکل می‌شود و این مخلوط در یک اتاق فشار پر از دی اکسید کربن قرار می‌گیرد و این طلای پلاستیکی به یک «هواژل» سبک تبدیل می‌شود. هَوا-ژِل یک ماده تولیدی است که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد.

این نوع جدید طلا علاوه بر سبک تر بودن، چند مزیت دیگر نسبت به اشکال سنتی طلا دارد. برای مثال خواصی مانند سختی را در این طلای جدید می‌توان از همان ابتدای روند ساخت با تغییر ترکیب به راحتی اصلاح کرد. علاوه بر این، شکل نانوذرات طلا می‌تواند رنگ مواد را تغییر دهد. "نانو صفحه‌های کوچک"(nanoplatelets) درخشش معمولی طلا را ممکن می‌کنند، در حالی که نانوذرات کروی طلا، ماده را به رنگ بنفش درمی‌آورند.

نتایج این مطالعه در مجله  Advanced Functional Materials منتشر شده است.