جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۵:۵۰ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۱۲۲۹

تصویری باشکوه از یک سحابی و خوشه ستاره ای

سحابی وخوشه ستاره ای,ناسا
سازمان ناسا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری باشکوه از یک سحابی و خوشه ستاره ای منتشر کرد.

به گزارش  ایسنا، ناسا در حساب کاربری خود در اینستاگرام با انتشار تصویری نوشت:در چنین روزی در سال ۲۰۰۹، تلسکوپ فضایی هابل این تصویر مسحورکننده از یک سحابی و خوشه ستاره ای واقع در " بازوی مارپیچی شاه تخته"( Carina spiral arm) کهکشان راه شیری که در فاصله حدود ۲۰ هزار سال نوری از ما قرار دارد را ثبت کرد. این خوشه ستاره ای حاوی برخی از پرجرم ترین ستاره های شناخته شده است.

خوشه ستاره ای مجموعه ای از ستارگان است که با نیروی گرانشی دو جانبه به یکدیگر پیوسته اند. ستارگان هر خوشه، همزمان و از یک ابر غبار و گاز زاده شده اند و بدین ترتیب سن و ترکیب شان مشابه است، ولی مدل این ستارگان متمایز است، زیرا جرم های متفاوتی دارند.

آن ها زندگی کوتاهی داشته و هنگامی که جوان هستند از بین میروند و زندگی خویش را با انفجارهای ابرنواختری به آخر می رسانند.

درخشش یک سحابی تاریک

این سحابی که" ان جی سی ۳۶۰۳"( NGC ۳۶۰۳) نام دارد در سال ۱۸۳۴ توسط" سر جان هرشل"( Sir John Herschel) کشف شد و بزرگترین سحابی در نور مرئی است که در کهکشان راه شیری دیده می شود.

پر جرم ترین ستاره های گیتی، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابر نو اختر به پایان می برند. یک ابر نو اختر زمانی رخ می دهد که یک ستاره در حال مرگ، شروع به خاموش شدن می کند. آنگاه به صورت ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می کند.

تلسکوپ فضایی هابل پروژه ی مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی طبق داده های آن منتشر شده است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می زند و در فاصله ی ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد.