جمعه ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
۱۳:۳۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۱۲۰۰۴۵۶

انتشار اولین تصویر پانورامای 'استقامت' از مریخ

تصویر پانوراما از منظره‌های سیاره سرخ,مریخ نورد استقامت
اولین تصویر پانورامای ۳۶۰ درجه که توسط دوربین‌های نصب شده بر روی مریخ نورد "استقامت"(Perseverance) ثبت شده است، توسط ناسا منتشر شده که محل فرود این ماموریت در "دهانه جیزرو" را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ناسا اولین عکس پانورامای ۳۶۰ درجه با کیفیت HD را که توسط دوربین‌های نصب شده روی مریخ نورد "استقامت" گرفته شده، از زمان لمس سیاره سرخ در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ تاکنون منتشر کرده است. این تصویر ترکیبی که در روز مریخی سوم این ماموریت ثبت شده است، اولین تصویر از تصاویری است که قرار است این مریخ نورد با آنها به کشف اسرار سیاره سرخ بپردازد.

رساندن یک مریخ نورد بر سطح مریخ کاری بسیار دشوار است. سال‌ها زحمت و صدها میلیون دلار هزینه صرف طراحی، ساخت و راه‌اندازی نسل بعدی کاوشگر رباتیک مریخ شد که مأموریت آن پس از جان سالم به در بردن از شرایط سخت پرتاب، سفر طولانی به مریخ در محیط سرد فضا و شرایط دشوار فرود در یک دهانه برخوردی معروف به "دهانه جیزرو"، جستجوی نشانه‌های حیات باستانی در مریخ است.

به دنبال انتشار تصاویر ثابت با وضوح بالا از این مریخ نورد و فیلم‌های دراماتیکی که در هنگام فرود ضبط کرده است، اکنون یک تصویر پانورامای HD از محل فرود در "دهانه جیزرو" منتشر شده است.

در مجموع ۱۴۲ تصویر توسط دوربین "Mastcam – Z" با قابلیت بزرگ‌نمایی گرفته شده و برای ایجاد کلاژ با هم ترکیب شده‌اند. در سال‌های آینده از این دوربین‌ها برای عکس‌برداری دقیق و با وضوح بالا از شرایط جوی و سنگ‌های موجود در سطح بایر سیاره سرخ استفاده می‌شود که ممکن است سرنخ‌هایی را در مورد وجود حیات در مریخ در خود داشته باشد. همچنین برخی از نمونه‌های شناسایی شده توسط این دوربین‌ها توسط مریخ نورد نمونه برداری می‌شوند و سال‌های آینده برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی به زمین آورده خواهند شد.

دوربین‌های نصب شده روی "استقامت" قادر به کشف جزئیاتی به عرض ۳ تا ۵ میلی‌متر در محیط اطراف مریخ نورد هستند.

تصویر پانوراما از منظره‌های سیاره سرخ,مریخ نورد استقامت

طی سال‌های آتی "استقامت" چندین تصویر پانوراما از منظره‌های سیاره سرخ ثبت خواهد کرد، اما این مریخ نورد به تنهایی به اکتشاف مریخ نمی‌پردازد. پرواز بالگرد "نبوغ"(Ingenuity) یکی از جذاب‌ترین نکات این ماموریت است که اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، اولین هوانوردی خواهد بود که در جایی جز زمین به پرواز درمی‌آید.

این بالگرد که اخیراً ناسا سیگنالی به آن ارسال کرده تا اطمینان حاصل کند که سلامت است، چشم انداز جدیدی از سطح مریخ ارائه می‌دهد و به عنوان یک نمایش فناوری برای اکتشاف رباتیک هوایی مریخ در آینده عمل می‌کند.