یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
۱۰:۴۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۱۱۰۰۰۹۷
طبیعت و محیط زیست

پیش‌بینی آب و هوای آینده زمین با استفاده از فسیل‌های ۱۰۰ میلیون ساله

دیرینه شناسان، ستاره شناسان و ریاضی دانان در تحقیقات بی نظیری در تلاشند تا با استفاده از شواهدی از تغییرات جوی در فسیل ها پیش بینی کنند در دهه های آینده چه اتفاقی برای آب و هوای زمین خواهد افتاد.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه کلایمت آو پست، جمعی از دانشمندان بین المللی از دانش ستاره شناسی موجی- گرانشی که برای پیدا کردن سیاه چاله ها در فضا مورد استفاده قرار می گیرد، برای مطالعه فسیل های دریایی بعنوان پیشگویان آب و هوای آینده کره زمین استفاده کردند.

پروفسور ایلیا ماندل، و همکارانش از« مرکز تخصصی کشف امواج گرانشی ARC»، نشانگرهای زیستی را که ارگانیسم های کوچک تک سلولی به نام آرکیا (archaea) در گذشته های دور از جمله دوره های زمین شناسی کرتاسه و ائوسن برجای گذاشته اند، مطالعه کردند.

پلانکتون های آرکیا در اقیانوس ها ترکیبات خاصی به نام گلیسرول دیالیک گلیسرول تتراترز (Glycerol Dialkyl Glycerol Tetraethers) تولید می کنند. میزان تولید انواع مختلف این ترکیبات بستگی به دمای آب در محل تشکیل آن دارد. بررسی رسوبات اقیانوسی و میزان این مواد در آن ها میتواند به فهمیدن سابقه ی زمین شناسی تغییرات دمایی کمک کند.

تا به امروز، دانشمندان مجموع این ترکیبات را با فقط یک پارامتر به نام "تکس۸۶" (TEX۸۶) بررسی می کردند که میتواند برای تخمین تقریبی دمای سطح آب استفاده شود. با این حال، وقتی مقادیر تکس ۸۶ حاصل از رسوبات اخیرا تشکیل شده را با دمای سطح دریا در همان دوره زمانی مقایسه کردند فهمیدند که این برآوردها خيلي دقیق نیست.

کشف فسیل پروانه ای ۲۰۰ میلیون ساله در آلمان

پروفسور ماندل می گوید: پس از چندین دهه مطالعه، بهترین مدل های موجود فقط قادر به اندازه‌گیری دما از ترکیبات GDGT با دقت حدود ۶ درجه سانتیگراد هستند. بنابراین، نمی توان برای اندازه‌گیری های دقیق آب و هوای گذشته به این روش اعتماد کرد.

پروفسور ماندل و همکارانش در دانشگاه بیرمنگام انگلستان از ابزارهای مدرن برای بهبود تخمین دما براساس ترکیبات GDGT استفاده کرده اند. این ابزارها در اصل مورد استفاده ی اخترشناسان در زمینه ی موج گرانشی و برای ساخت مدل های پیش بینی کننده نحوه ی درهم آمیختن سیاهچاله ها و ستاره های نوتورنی است. این امر آن ها را قادر می سازد تا برای نخستین بار تمام مشاهدات را در نظر بگیرند و به یک پارامتر خاص اکتفا نکنند و دماسنجی برای سنجش دمای گذشته زمین بسازند. این گروه با استفاده از این ابزارها دما را با دقت ۳.۶ درجه اندازه‌گیری کردند که پیشرفتی قابل توجه است زیرا این عدد تقریبا دو برابر دقت مدل های قبلی است.

به گفته پروفسور ماندل، تعیین میزان گرم شدن زمین در دهه های آینده به مدل سازی بستگی دارد.

او می گوید: بسیار مهم است که این مدل ها با استفاده از تاریخ هزاران ساله تغییرات آب و هوایی تنظیم شوند تا بتوان آینده ی زمین را پیش بینی کرد.