شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰
۱۴:۰۰ - ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۶۱۹۷۵
اخبار علمی و پژوهشی

ازدواج فامیلی در انسان‌های ماقبل تاریخ به ندرت رخ می‌داد

انسان‌های ماقبل تاریخ,ازدواج فامیلی انسان‌های ماقبل تاریخ
دانشمندان، کشف کرده اند که انسان های قبل از تاریخ، به ندرت ازدواج فامیلی می کردند.

به گزارش صدا و سیما، به نقل از یورونیوز، دانشمندان در مؤسسه ماکس پلانک آلمان با بررسی بقایای دی ان ای انسان های متعلق به دوره ۴۵ هزار سال پیش دریافته اند که این افراد به ندرت با یکدیگر ازدواج فامیلی داشته اند.

در این تحقیق که با همکاري شماری از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو آمریکا انجام شده است، دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل ژنوم هزار و ۷۸۵ انسان قبل از تاریخ، متوجه شده اند که تنها ۳ درصد (معادل ۵۴ تن) این افراد دی ان ای مشترک حاکی از ازدواج اجدادشان با بستگان نسبی درجه اول (نظیر عموزاده ها یا خاله زاده ها) دارند.

این عدد بسیار کمتر از تعداد ازدواج های فامیلی در جهان امروزی است که بیش از ۱۰ درصد کل ازدواج ها را شامل می شود.

بنابر این پژوهش مشخص شد کسانی که از والدینی با ازدواج فامیلی متولد شده اند، عموما ۴۶۰۰ تا ۳۵۰۰ سال پیش در استپ پونتیک- کاسپین، دشت پهناوری از کرانه های شمالی دریای سیاه تا شرق دریای شمال ایران و در واقع از غرب اوکراین امروزی تا غرب قزاقستان کنونی امتداد دارد، زندگی می کردند.

دانشمندان، جهت پی بردن به نسبت خانوادگی انسان های قبل از تاریخ، مشخصه موسوم به آر. او. اچ (ROH) طولانی یا همان «نقشه یابی ژنتیکی هموزیگوسیتی» را استفاده می کنند که نشان می دهد آیا والدین، خویشاوند بوده اند یا نه.

دانشمندان، جهت پی بردن به نحوه رابطه میان افراد، یک ابزار محاسباتی جدید در غربالگری دی ان ای های باستانی طراحی کردند. این روش از روی بررسی زنجیره توارث مشخص می کند که اجداد چقدر به لحاظ خانوادگی با یکدیگر نزدیک بوده اند.

از آن جا که کیفیت دی ان ای های حاصل شده از استخوان انسان های قبل از تاریخ، ضعیف است، محققان با روش جدید و استفاده از کیفیت بالای دی ان ای نسل های بعدی، نقاط گم شده ژنوم ها را بازسازی و پر می کنند.

هارالد رینگ باوئر، از موسسه انسان شناسی ماکس پلانک در لایپزیک آلمان و محقق ارشد این طرح می گوید: «با استفاده از این روش جدید، ما می توانیم کار غربالگری ژنوم های باستانی را ۱۰ برابر مؤثرتر نسبت به گذشته انجام دهیم.»

روش جدید، علاوه بر شناسایی روابط در خویشاوندان نزدیک، به محققان اجازه می دهد تا ارتباطات پیش زمینه ای در جوامع را نیز مطالعه کنند.

پژوهشگران می گویند افزایش جمعیت جوامع باستانی و پدیده شهرنشینی که با انقلاب کشاورزی در ۱۰ هزار سال قبل همراه بود، باعث تنوع رابطه ها و زوال بیشتر ازدواج های فامیلی شده، زیرا این ازدواج ها پیش از آن، بیشتر در جوامع کوچک با افراد محدود و بین نزدیکان، رواج داشته است.

نتایج تحقیق تازه، در نشریه علمی ارتباطات نیچر منتشر شده است.