شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۸:۵۱ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۱۷۲۰
شهری و روستایی

تصدی‌گری برای فرهنگ پایتخت از جیب مردم!

شهرداری تهران,تصدی‌گری برای فرهنگ پایتخت از جیب مردم
فارغ از تفاوت‌های گفتمانی و گرایش‌های سیاسی میان دوره پنجم و ششم شورای اسلامی شهر تهران، نحوه مدیریت منابع و تخصیص آن به اولویت‌های شهر برای رفع مشکلات مردم روشن‌کننده انگاره‌های سیاستی و سیاست حاکم بر شهر است.

به گزارش شرق، فارغ از تفاوت‌های گفتمانی و گرایش‌های سیاسی میان دوره پنجم و ششم شورای اسلامی شهر تهران، نحوه مدیریت منابع و تخصیص آن به اولویت‌های شهر برای رفع مشکلات مردم روشن‌کننده انگاره‌های سیاستی و سیاست حاکم بر شهر است. اعضای شورای اسلامی شهر بر اساس بند ۲ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، وظیفه «بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها و‌ پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذی‌ربط» را بر عهده دارند و طبیعی است راه‌حل رفع کمبودها، نیازها و نارسایی‌ها را باید در بودجه سالانه شهرداری که به تصویب شورای شهر می‌رسد، پیگیری کنند و از این جهت بودجه شهرداری آینه تمام‌نمای تفاوت‌های میان سیاست‌گذاری حاکم بر دو دوره پنجم و ششم شورای اسلامی شهر تهران فارغ از شعار و باورهای سیاسی است.

شورانشینان پایتخت در دوره ششم با افزایش ۳۲‌درصدی اعتبارات مأموریت اجتماعی و فرهنگی در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران، سهم این حوزه مأموریتی را از کل بودجه شهرداری تهران به ۸.۶ درصد رساندند.

 افزایش هزار‌و ۵۸ میلیارد تومانی اعتبارات حوزه اجتماعی و فرهنگی در نخستین سال دوره ششم نسبت به آخرین بودجه مصوب دوره پنجم، حکایت از توجه جدی مستأجران جدید بهشت به فرهنگ و جامعه دارد؛ اما آیا مطالبه مردم تهران از نمایندگان‌شان توجه به «فرهنگ» و «امور اجتماعی» بوده است؟ این همت اعضای شورای ششم به افزایش اعتبارات امور اجتماعی و فرهنگی زمانی شایان توجه می‌شود که بدانیم بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شورای پنجم، فقط سه درصد افزایش یافته است و با این حال تنها سه حوزه مأموریتی «اجتماعی و فرهنگی»، «خدمات شهری و محیط زیست» و «ایمنی و مدیریت بحران» از مجموع شش حوزه مأموریتی شهرداری تهران مشمول نگاه ویژه اعضای شورای ششم شده‌اند و نسبت به آخرین بودجه مصوب اعضای شورای پنجم رشد را تجربه کرده‌اند و حوزه‌های مأموریتی «حمل‌ونقل و ترافیک»، «معماری و شهرسازی» و «توسعه مدیریت و هوشمندسازی» آن‌چنان مرکز توجه شورانشینان جدید نبوده و اعتبارات این مأموریت‌ها نسبت به بودجه مصوب ساکنان پیشین بهشت در دوره پنجم کاهش را تجربه کرده‌ است.

بررسی اجزای رشد هزار‌و ۵۸ میلیارد تومانی بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، نشانگر آن است که این پول بیش از آنکه صرف توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر شود، قرار است در حوزه هزینه‌ای و صرف برنامه‌های شهرداری برای توسعه تصدی‌گری در حوزه اجتماعی و فرهنگی شود. بر این اساس، در‌حالی‌که اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای که صرف توسعه و نگهداشت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر می‌شود، تنها از ۲.۶ درصد رشد برخوردار شده است‌، اعتبارات هزینه‌ای این حوزه ۵۳ درصد رشد را برای سال ۱۴۰۱ تجربه می‌کند.

علاقه به توسعه سازمان و گسترده‌کردن دامنه تصدی‌گری‌ها، آفتی است که گریبان‌گیر شهرداری تهران بوده و هست. این ولع تصدی‌گری البته محدود به امروز و دیروز نبوده و حتی دوره پنجم نیز با الزام شهرداری به تشکیل «سازمان گردشگری» در چارچوب ماده ۷۹ برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران از این امر مستثنا نیست. 

تصدی‌گری شهرداری تهران در حوزه امور اجتماعی و فرهنگی از طریق سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به علت فقدان اداره اقتصادی، خدمات با کیفیت نامناسب و تخصیص منابع به فرایند و نه محصول نهایی برای سال ۱۴۰۱، خرجی معادل ۷۹۰ میلیارد تومان روی دست شهروندان تهرانی می‌گذارد. شورای شهر با تصویب اعتبار جبران هزینه مدیریت راهبری برای سازمان‌های فرهنگی و هنری، رفاه و خدمات اجتماعی، ورزش و شرکت توسعه فرهنگی و هنری، به ازای هر شهروند تهرانی مبلغ ۹۱ هزار تومان به این سازمان‌ها کمک زیان می‌دهد تا بتوانند چرخه نا‌معیوب اقتصادی خود را که معلول تصدی‌گرایی است، به حساب شهروندان تهرانی بچرخانند. جالب‌تر آن است که بدانیم رقم جبران هزینه سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه اجتماعی و فرهنگی در سال پایانی دوره پنجم، ۴۹‌هزار‌و ۶۰۰ تومان بوده که با ۸۳ درصد رشد در سال نخست دوره ششم به ۹۱ هزار تومان رسیده است. 

در سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران به ازای هر شهروند تهرانی ۹۱ هزار تومان را که چیزی برابر با یارانه معیشتی دو ماه یک شهروند است، برای چرخیدن چرخ فرهنگ و اجتماع هزینه می‌کند؛ هزینه‌ای که به جای تخصیص به نتیجه و محصول نهایی، به فرایند اختصاص می‌یابد و بر همین اساس تأثیر چندانی بر اقتصاد فرهنگ و هنر شهر یا افزایش دسترسی و بالارفتن سرانه‌های مصارف فرهنگی شهروندان تهرانی نخواهد داشت؛ زیرا این رقم به جای آنکه صرف توسعه محصولات و خدمات فرهنگی شود، برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و مدیران این سازمان‌ها و شرکت‌ها مصرف می‌شود.

تأکید و توجه زاکانی، شهردار تهران، به موضوع آسیب‌های اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران نیز پررنگ است و بر همین مبنا اعتبارات برنامه «ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی و متکدیان» از رقم ۲۵۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۷۸‌درصدی به رقم ۴۵۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. البته این رشد رکورددار میزان افزایش برنامه‌های حوزه مأموریت اجتماعی و فرهنگی نیز هست که نشان از توجه شهردار و شورانشینان به معضل بروز و ظهور‌یافته دارد تا ریشه‌های آن که با فرهنگ‌سازی و کار اجتماعی می‌توان از بروز و ظهور آن جلوگیری کرد. شاید همین نگاه باعث شده است که اعتبارات برنامه «‌حمایت و توانمند‌سازی مشارکت‌های اجتماعی و مردمی» در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش ۳۴‌درصدی به رقم ۳۱ میلیارد تومان برسد!

کاهش اعتبارات حمایت از مشارکت‌های اجتماعی و مردمی در کنار افزایش اعتبارات ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی، رشد ۸۳‌درصدی اعتبارات جبران هزینه راهبری و کمک زیان سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در کنار افزایش ۵۳‌درصدی سهم اعتبارات هزینه‌ای مأموریت اجتماعی و فرهنگی از یک سو و ترجیح‌دادن حوزه اجتماعی و فرهنگی بر سایر حوزه‌های مأموریتی از‌جمله حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، نمایه‌ها و انگاره‌های سیاستی انکارنشدنی است که حکایت از تمایل مدیریت شهری دوره ششم به تصدی‌گری برای فرهنگ البته آن‌هم از جیب مردم تهران دارد. اینجاست که اعداد واقعیت را آشکار می‌کنند و بر‌خلاف تبلیغات شهرداری که از اقدام برای مردم خبر می‌داد، از هزینه‌های شهرداری از جیب مردم خبر می‌دهند.

نویسنده: بهروز شیخ‌رودی

  • 13
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
ویژه سرپوش