«نابودگر» نخستینبار در دهه ۸۰ میلادی پا به عرصه سینما گذاشت. آن روزهایی که آرنولد شوارتزنگر مهمترین ستاره عضلهای سینما به حساب میآمد. قهرمان هفت دوره مستر المپیا(معتبرترین مسابقات پرورش اندام) که۶دوره آن از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ پیدر پی اتفاق افتاده بود در دهه ۸۰ به بازیگر تماموقت سینما تبدیل شد.
از سوی دیگر در دهه ۸۰ کارگردان جوانی به نام جیمز کامرون پا به عرصه سینما گذاشتهبود که تا سال ۱۹۸۴ هنوز فیلم مهمی در کارنامهاش نداشت. مهمترین فیلم او «پیرانا ۲: تخمریزی»(۱۹۸۱) به حساب میآمد که نام او در کنار یک کارگردان دیگر در تیتراژ ذکر شدهبود. در سال ۱۹۸۴ بود که جیمز کامرون پروژه بزرگ خود را برای تاریخسازی و جریانسازی کلید زد. در این سال نخستین قسمت مجموعه فیلمهای نابودگر با عنوان« نابودگر» روی پردهها رفت. در نخستین بخش، آرنولد در نقش یک ربات انساننما ظاهر شد که برای نابودی کودکی که در آینده ناجی بشریت خواهد بود در زمان سفر کرده و از سال ۲۰۲۹ به سال ۱۹۸۴ میآید.
او قرار است زنی جوان به نام سارا کانر (لیندا همیلتون)، مادر جان کانر ناجی بشریت را در جدال با رباتها، بکشد. به دنبال او انسانها نیز یک جنگجوی جوان را به اسم کایل ریس( با بازی مایکل بین) راهی میکنند تا از سارا مقابل نابودگر دفاع کند. دهه ۸۰ را میتوان نقطهای مهم در سینمایعلمی _ تخیلی با مضمونهای آرمانشهری و ویرانشهری دانست باوجود جایگاه تاریخی« نابودگر» در این نوع سینما، اما هنوز کامرون با نقطه اوج خود فاصله داشت.
او بعد از فیلم و در سال ۱۹۸۶ قسمت دوم« بیگانه» را کارگردانی کرد که با وجود موفقیت به لحاظ جریانسازی و خلاقیتهای هنری زیر سایه قسمت نخست این مجموعه به کارگردانی رایدلی اسکات قرار گرفت که در سال ۱۹۷۹ اکران شده بود. سال ۱۹۹۱ زمان آن تاریخسازی مهم برای جیمز کامرون و البته شوارتزنگر رسید.
موفقیت مالی «نابودگر» که با بودجه ۶میلیون دلاری، فروشی در حدود ۷۸میلیون دلار داشت، امکان ادامه یافتن این فیلم را در هالیوود سرمایهمحور فراهم کرده بود. اما اینبار کامرون طرحی را در ذهن داشت که به نوعی یک تحول بزرگ در دانش و فناوری طراحی جلوههای ویژه و البته گریم ایجاد میکرد.
خلاف فیلمهای علمی - تخیلی امروز این تنها داشتههای کامرون نبود و او فیلمنامهای قرص و محکم برای ایدههای تصویریاش تدارک دیده بود. فیلم با بودجهای ۱۰۲میلیون دلاری جلوی دوربین رفت که در آن زمان یک ولخرجی بزرگ بهحساب میآمد. از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ آرنولد شوارتزنگر به چنان قهرمان سینمایی تبدیل شدهبود
که امکان حضور دوباره او در یک نقش منفی وجود نداشت. از همینرو اینبار شوارتزنگر در نقش مدافع سارا کانر و فرزندش، جان کانر ظاهر شد. یک تیم ۶۷نفری مسئولیت جلوههای ویژه را بهعهده داشتند و یک تیم ۱۹۴نفری گرافیک رایانهای را انجام دادند. جلوههای ویژه و گرافیکرایانهای این فیلم انقلابی بزرگ در این زمینه در سینمای هالیوود ایجاد کرد. در این فیلم جلوههای تصویری فراوانی از پویانمایی و دیگر جلوههای ویژه روی صورت بازیگران پیاده شد که به نوعی نو و بدیع جلوهنمایی میکند. «نابودگر۲ : روز داوری» نخستین فیلم سینمایی هالیوود بود که در آن از صنعت مورفینگ (نوعی از جلوههای ویژه) استفاده میشد.
فروش ۵۱۹میلیون دلاری فیلم از قسمت دوم «نابودگر» یک فیلم نمونهای و موفق ساخت، بهگونهایکه ساختهشدن ادامهای بر آن تقریبا یک ریسک بزرگ و ناممکن بهنظر میآمد. شاید از همین رو ساختهشدن قسمت سوم آن تا سال ۲۰۰۳ به تعویق افتاد. در این میان حتی بودند نویسندگان آماتوری که به شکل شخصی اقدام به نوشتن فیلمنامه قسمت سوم میکردند و در آن، راه بازگشت نابودگر را پیشنهاد میدادند. حتی یکی از این فیلمنامهها مورد توجه قرار گرفت و حتی ترجمه فارسی آن نیز در بازار کتاب ایران دیده شد.
در سال ۲۰۰۳ «نابودگر ۳: خیزش ماشینها» روی پرده رفت. آرنولد شوارتزنگر همچنان در فیلم ایفای نقش میکرد و نام جیمز کامرون تنها بهعنوان خالق شخصیتها ذکر شده بود. فیلم که با بودجه ۱۸۷میلیون دلاری جلوی دوربین رفته بود، فروشی ۴۳۳میلیون دلاری داشت تا همچنان فیلمی سودده به حساب بیاید. اما منتقدان آن را فیلمی کمرمق، ضعیف و غیرقابلمقایسه با قسمت قبل دانستند. در سال ۲۰۰۹ هالیوودیها بودجهای ۲۰۰میلیون دلاری برای ساخت قسمت چهارم این مجموعه« نابودگر:
رستگاری» هزینه کردند، اما فروش حتی کمتر از قسمت سوم بود فیلم با فروشی ۳۷۱میلیون دلاری به کار خود پایان داد. اینبار شوارتزنگر هم در فیلم حضور نداشت. خالقان فیلم روال سه فیلم پیشین که شامل سفر آرنولد شوارتزنگر در نقش نابودگر از آینده به حال، برای کشتن یا مراقبت از کسی بود را کنار گذاشته بودند و البته به فیلمی کمرمقتر از قسمت سوم رسیدند.
خیلی از کارشناسان صنعت سرگرمی و منتقدان سینما بعد از این فیلم پروژه نابودگر را یک پروژه شکستخورده و تمامشده تلقی کردند، اما در سال ۲۰۱۵ بار دیگر هالیوودیها به سراغ نابودگر رفتند. شوارتزنگر بار دیگر به جمع بازیگران بازگشته بود. فیلمنامه بارقههای از خلاقیت داشت از همه مهمتر کارگردان و طراح جلوههای ویژه سعی کردهبودند که یاد و خاطره و جلوههای ویژه فیلم در دهه ۸۰ و ۹۰ را زنده کنند. اینچنین فیلم با وجود کاهش بودجه به ۱۵۵ میلیون دلار به فیلمی خاطره انگیز تبدیل شد. فروش فیلم به ۴۴۰میلیون دلار رسید و از همه مهمتر جیمز کامرون در ویدئویی اعلام کرد که این فیلم را ادامه درست قسمتهای اول و دوم نابودگر میداند.
اینگونه «نابودگر» نابود نشد. به گزارش «زومجی» حالا آرنولد شوارتزنگر اعلام کردهاست که تولید ششمین قسمت این فیلم در تابستان سالجاری آغاز خواهد شد. او گفته است:« براساس برنامهریزیهای صورتگرفته قرار است ما فیلمبرداری فیلم «نابودگر ۶» را در ماه ژوئن آغاز کنیم. احتمالا این پروژه تا اواسط ماه اکتبر به طول بینجامد. من هم در این فیلم حضور دارم .» براساس اعلام این بازیگر ۷۰ساله، تیم میلر که آخرینبار فیلم« ددپول»(۲۰۱۶) را از او دیدهایم کارگردان این فیلم خواهد بود و همچنین جیمز کامرون بر تمام مراحل ساخت فیلم نظارت خواهد داشت. به نظر میآید همهچیز برای یک خاطرهبازی جدی فراهم است.
- 20
- 2