سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۰:۰۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۶۴۴۳
بین الملل

نخبگان و ایده‌های اشتباهی که با جوامع همخوانی ندارند

آفریقای پایدار با سیاست‌های بومی

استعمار آفریقا,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار بین الملل

یکی از بزرگ ترین طنزهای تاریخ در سقوط هر تمدنی باید مقابله اولیه میان آفریقایی ها و اروپایی ها باشد. ایگبوس در شرق نیجریه، به عنوان مثال، در ابتدا محلی بود که اروپایی آنها را مردانی دیوانه در ظاهری عجیب و ایدئولوژی های غریب می دیدند. در پایان قرن ۱۹ این مردان دیوانه تمدن خود را رها کرده و ظاهر اروپایی را پذیرفته بودند.

 

طنزی که از آن صحبت شد زمانی جلوه می کند که بیشتر مستعمرات سابق غرب شکست خوردند و آنها برای دوباره کلونی شدن اقدام کردند. استاد آمریکایی، بروس گیلی، در ماه سپتامبر در مقاله ای بحث کرد برای دوباره کلونی سازی برخی از کشورها تا جایی که ممکن بود دولت های کلونی گذشته تکرار شده و حتی کلونی هایی جدید از ابتدا از خاکسترهای قبلی ساخته شود. قلب مشکل در اینجا نهفته است که معیارهای سنجش مدرنیته تنها از منظر غربی برآمده است.

 

استعمار در سرتاسر آفریقا بسیار شایع بود به خصوص در میان کشورهایی که تحت حمایت بریتانیا بودند. تمدن مردم، فرهنگ ها و سنت های متفاوت آنها و فلسفه سیاسی از بین رفته یا نابود شدند. امروز بسیاری از کشورهای آفریقایی را نمی توان آفریقایی نامید بلکه آنها ملت هایی غربی هستند. زبان، سیاست، ایدئولوژی، ساختارهای سیاسی اقتصادی، آموزش و هر چیزی که ملت ها را می سازد حتی فرهنگ پایین ترین طبقات اجتماعی دیگر از خود این کشورها سرچشمه نمی گیرد.

 

کشورهای آفریقایی به کلی وابسته به فلسفه سیاسی و ایده های خارجی هستند و آنها جنبش های آفریقایی را هدایت می کنند. در نتیجه آفریقا به آرامی از ذات خود خالی می شود و تبدیل به اثری شبیه به آن چیزی شده که در موزه ها به نمایش گذاشته می شود.

 

آنچه جهان از آفریقا می شنود شامل رقص، موسیقی، آثار سنتی و باستانی است و به سختی ایده هایی راجع به اقتصاد بومی، ایده های اجتماعی یا تئوری های روشنفکری آفریقایی شنیده شده است. مساله این نیست که چنین چیزهایی وجود ندارد بلکه این نوع دریافت از آفریقا در منظر جهانی موفق به بروز نشده است و کسی معتقد نیست که آفریقایی ها چیزی از خودشان داشته اند. تصور کنید چه رخ می دهد وقتی که یک کشور آفریقایی با نرخ بیکاری بالا با فرهنگ نادرست استفاده از تفنگ هم مواجه شود.

 

خطر بالقوه در نیجریه است جایی که خطر بروز و ظهور گروه های تروریستی هم اضافه شده است. اما این تبدیل به واقعیت آفریقا شده است. به طور فزاینده نخبگان آفریقایی درباره راه «مدرنیته» و «تمدن» در غرب صحبت می کنند و آنها اکوی صدای همان استعمارگران اولیه هستند که تمدن های آفریقایی را «وحشی»، «قدیمی» و «غیرمتمدن» می نامیدند.

 

همان طور که غربی ها خود را در برابر آفریقا برتر می بینند این نوع نگاه به افزایش پیچیدگی ها در کشورهای آفریقایی منجر می شود. ایده های غربی به کشورهای آفریقایی تزریق می شوند بدون اینکه در نظر گرفته شود که آیا با نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آفریقا سازگار هستند یا نه.

 

اگرچه ممکن است آمریکایی ها روی مساله تنوع دست بگذارند اما با توجه به سابقه تاریخی آفریقا امکان بروز چنین تنوعی وجود ندارد. کمبود در پذیرش چنین تنوعی در اواخر دهه ۶۰ به جنگ های داخلی انجامید و این دقیقا اتفاقی است که در آنگولا، رواندا و اوگواندا به وقوع پیوست. اما این نگرانی اصلی نخبگان آفریقایی است. برای آنها آنچه مهم است یافتن سیاست جاری در آمریکا یا اروپا و دنبال کردن آن در آفریقا است. درحالی که مردم در غرب بار دیگر رفته رفته روی میهن پرستی و ملی گرایی تاکید دارند، آفریقایی ها به دنبال ساختن کشورهایی پایدار هستند.

 

غربی ها در حالی روی مدل موفقت آمیز شرق آسیا مانند سنگاپور، تایوان یا هنگ کنگ دست می گذارند که فرهنگ غربی توانست در این مناطق به همراه میانه روی هایی، هژمونی خود را ایجاد کند. در نقطه مقابل، خاورمیانه مثال دیگری است که در آنجا فرهنگ غربی با اجزای آن پذیرفته نشد و نتوانست میانه روی را ایجاد و ایدئولوژی غربی را جا بیندازد. همه اینها در حالی روی می دهد که چند قرن است داد و ستد اروپایی ها با غرب آفریقا برقرار شده است.

 

پرتغالی ها و هلندی ها از میانه قرن پانزدهم با قبائل آفریقایی دادوستد داشتند. بنابراین می توان استدلال کرد که «مدرنیسم» به همراهی استعمار غربی قادر به ایجاد هماهنگی در آفریقا نیست. نخبگان آفریقایی اما به دنبال کلونی سازی دوباره هستند و قادر به دیدن این شرایط نیستند.

 

نیاز است که دوباره به سیستم ها و سیاست هایی که به ایجاد انسجام داخلی می انجامد نگاهی دوباره بیندازیم و قابی قابل اعتماد و کارا از سیستم های اجتماعی و سیاسی منحصر به فرد و مطابق با ریشه های آفریقایی ایجاد کنیم. این تنها مسیر ممکن و پایدار است که از فروپاشی کامل آفریقا و فرورفتن این قاره در جنگ های داخلی درازمدت جلوگیری می کند.

 

روزبه آرش

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
مینا ساداتی بیوگرافی مینا ساداتی بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۱۰ آذر ۱۳۶۰

محل تولد: کاشان، ایران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون

تحصیلات: فوق لیسانس گرافیک از دانشگاه هنرهای زیبای تهران

آغاز فعالیت: ۱۳۸۶ تاکنون

ادامه
شاه نعمت الله ولی شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه ایرانی

تاریخ تولد: ۱۴ ربیع الاول۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

نام های دیگر: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

پیشه: فلسفه و تصوف

مکتب: عارف و تصوف

آثار: شرح لمعات، رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
مائوریستو موتا پائز بیوگرافی مائوریسیو موتا پائز؛ سرمربی والیبال

تاریخ تولد: ۲۶ مه ۱۹۶۳

محل تولد: ریو دو ژانیرو، برزیل

ملیت: فرانسه

حرفه: سرمربی والیبال

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴ تاکنون

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش