جمعه ۲۳ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۱۳ - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۲۱۳۹۲
سیاست داخلی

بحران جرم‌انگاری در لایحه حجاب | اقدامات بی‌فایده شعاری پس از ۴ دهه شعارگرایی

بحران جرم‌انگاری در لایحه حجاب ,حامیان تصویب لایحه حجاب,لایحه حجاب مجلس

روزنامه جهان صنعت نوشت: آخرین نشست علنی مجلس انقلابی روز دوم خردادماه برگزار خواهد شد و این یعنی، نمایندگان این دوره تنها ۵نوبت دیگر فرصت خواهند داشت تا گردهم جمع شوند و در ارتباط با طرح‌ها و لوایح بلاتکلیف تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که باتوجه به اظهارنظرهای گاه و بی‌گاه شماری از نمایندگان مجلس انقلابی و تلاشی که از سوی طیف تندروتر این مجلس شاهدیم، آنها کماکان امیدوارند که بتوانند در همین فرصت اندک باقیمانده کار لایحه حجاب را یکسره کنند؛ لایحه‌ای که برای چندین و چندمین‌بار راهی شورای نگهبان شده و به ‌گفته سخنگوی این نهاد، کماکان نیز ایرادهای برطرف‌نشده بسیاری دارد.

از سوی دیگر اما شاید نکته‌ای که باعث شده حامیان تصویب لایحه حجاب کماکان امیدوار به تصویب و تعیین‌تکلیف نهایی این لایحه اظهارنظر کنند، این است که این لایحه اساسا در جلسات علنی مجلس انقلابی مورد بررسی و تصویب قرار نمی‌گیرد و آنطور که در این مدت نیز به‌دفعات عنوان شده، حامیان تندرو این لایحه جنجالی در یکی از نخستین اقداماتی که برای تصویب آن به هر قیمت انجام دادند، تصویب لایحه را با استناد به اصل‌۸۵ به کمیسیون قضایی مجلس انقلابی ارجاع کردند. هرچند باتوجه به آنکه تا پایان کار مجلس انقلابی، فرصت بسیار اندکی باقی مانده، حتی اگر قرار بر این باشد که حامیان تصویب این لایحه، بی‌توجه به تعداد روزهایی که جلسات علنی مجلس برگزار می‌شود، اقدام به برگزاری جلسات کمیسیونی کرده و لایحه را به تصویب برسانند، باز هم فرصت بسیار اندکی در اختیار دارند. آن هم در شرایطی که تنها بخشی از کار تعیین‌تکلیف این لایحه در اختیار مجلس است و بخش مهم‌تر آن، باید در شورای نگهبان انجام شود.

لایحه حجاب؛ تحمیل تکلیف مالایطاق!

این اوضاع پیچیده برای تعیین‌تکلیف لایحه حجاب در کمتر از ۲هفته‌ای که تا پایان عمر مجلس انقلابی باقی مانده، هنوز حامیان تصویب آن را ناامید نکرده، بلکه باعث شده این نمایندگان با استفاده از تمام امکاناتی که در اختیار دارند و از جمله استفاده از تریبون‌های رسانه‌های دولتی همچون صداوسیما، زمینه را برای تعیین‌تکلیف آن در همین فرصت کوتاه مهیا کنند. این تلاش بی‌دریغ اما به هیچ عنوان نمی‌تواند انبوه مشکلات و ابهامات حقوقی و قانونی مصوبات مجلس انقلابی و عیب و ایرادهای فراوان این لایحه را مرتفع کند؛ ایرادهایی که از قضا یک حقوقدان و وکیل دادگستری نیز دیروز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به بخشی از آنها اشاره کرد و گفت: «اساسا از ابتدا تا ماده ۳۴ باید حذف شود، چراکه مجلس عملا برای یک‌سری از نهادها وظیفه تعیین کرده، بدون اینکه برنامه‌ای برای اجرای آن ارائه کند. این نهادها برای اجرای این مفاد قانونی نیازمند سازمان، پرسنل و بودجه هستند و این، یعنی تحمیل تکلیف مالایطاق!» علی نجفی‌توانا البته به برخی دیگر از ایرادهای این لایحه و مصوبات نمایندگان مجلس انقلابی در آن پرداخته اما او در حالی سعی کرده علاوه‌بر بررسی ابعاد حقوقی ایرادهای لایحه حجاب، به اشکالات اساسی آن نیز اشاره کند و با نگاهی آسیب‌شناختی، نفس این اقدام مجلس، دولت و قوه قضاییه در راستای جرم‌انگاری بیشتر درخصوص پوشش ایرانیان را به چالش بکشد که شامگاه شنبه، یکی از حامیان سرسخت این لایحه بار دیگر در یک برنامه تلویزیونی به بیان نکاتی درباره آن پرداخت که منجربه اوج‌گیری مجدد انتقادها به آن شد.

۳ میلیون تومان؛ هزینه بی‌حجابی!

امیرحسین بانکی‌پور که پیش از این نیز با اظهارات عجیب خود در ارتباط با برخی جزئیات این لایحه جنجالی، در فضای رسانه‌ای مورد انتقاد قرار گرفته بود، این بار در قامت مهمان برنامه «جهان‌آرا» ظاهر شده و گفته: «کسانی که اصرار دارند ماده‌۶۳۸ قانون مجازات اسلامی برای جریمه بی‌حجابی کفایت می‌کند، باید بدانند که نهایت این حکم یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان است!» جالب آنکه او خود، در ادامه به این مهم اذعان کرده که بنابر همان قانون قدیم، «قاضی می‌تواند محرومیت‌های اجتماعی هم در نظر بگیرد!» این در حالی است که به‌گفته این نماینده مجلس انقلابی، «مبالغ جریمه در قانون حجاب در مرحله اول، ۳میلیون تومان است که البته در وهله نخست یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان معلق در نظر گرفته ‌شده که اگر فردا یا چند روز بعد تکرار شد، هم یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان و هم ۳میلیون بعدی باید پرداخت شود.» بانکی‌پور همچنین گفته: «جریمه بی‌حجابی در قانون جدید عفاف و حجاب باید طی ۳هفته پرداخت شود و اگر کسی تا آخرین مراحل اعتراض هم پیش برود، در نهایت ۲ماه طول خواهد کشید.»

علی نجفی‌توانا اما در واکنش به این بخش از اظهارات بانکی‌پور به «جهان‌صنعت» گفت: «مبلغی که به این منظور ازطریق پلیس وصول می‌شود، به این ترتیب است که اگر فردی پرداخت نکند، از حساب او وصول خواهد شد. نکته حائز اهمیت آن است که جریمه اساسا یکی از مجازات جایگزین حبس است و جنبه سلبی دارد و در نتیجه ابتدا باید دفاعیات فرد استماع و پس از آن چنین جرایمی صادر شود.»

بانکی‌پور اما در بخش دیگری از سخنانش در برنامه «جهان‌آرا» بار دیگر از تفاوتی که در لایحه حجاب میان مردم عادی و به‌گفته او «سلبریتی‌ها» لحاظ شده، اشاره کرده و گفته: «اعتقاد داریم تمرکز باید روی سرمنشأ باشد و به این ترتیب بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.» این در حالی است که بانکی‌پور در توصیف کسانی که آنان را «سرمنشاء» می‌خوانند، به «هر فرد مشهوری که روی جامعه تاثیرگذار است»، «کسانی که با خارج در ارتباط هستند و پروژه هنجارشکنی دارند» و همچنین «سکوهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند» اشاره کرده و گفته: در صورت تایید لایحه حجاب از سوی شورای نگهبان آنها با «جریمه سنگین‌تری هم مواجه خواهند شد!» او گفته: «چه الان که «طرح نور» اجرایی شده و چه در گذشته که پلیس اجازه بازداشت افراد بی‌حجاب براساس بند‌۶۳۸ قانون مجازات اسلامی را داشت، همه افراد هنجارشکن بازداشت نمی‌شدند ولی براساس قانون جدید عفاف و حجاب در ۵مورد، پلیس می‌تواند اشخاص را بازداشت کند؛ نیمه‌برهنه‌ها، افراد سازمان‌یافته یا متصل به جریان‌های معاند و خارجی، اشخاصی که در مقابل تذکر مقاومت کرده و برخورد کنند و خارجی‌هایی که اسناد قابل‌قبول به‌همراه نداشته باشند.»

لزوم حذف مواد یک تا ۳۴ لایحه حجاب

علی نجفی‌توانا که ازقضا به‌تازگی در یک مناظره رودرروی امیرحسین بانکی‌پور نشسته و به تشریح دیدگاه‌هایش در ارتباط با ایرادهای فراوان لایحه حجاب و مهم‌تر از آن، نگاهی که منجربه تصویب چنین قوانینی شده، پرداخته، می‌گوید: «حاکمیت در چارچوب میثاق ملی وظایفی را برعهده دارد و در مقابل مردم نیز تکالیفی در جهت امربری، قانون‌پذیری و نظم‌پذیری برعهده دارد اما نکته مهم اینجاست که اجرای تکلیف دوم منوط به اجرای تعهدات اولیه است. سوال اینجاست که در کجای تاریخ توانستیم با زور و مجازات و کیفر مردم را اخلاق‌پذیر کنیم.» این وکیل دادگستری که تاکید دارد باید با نگاهی مبتنی‌بر آسیب‌شناسی مسائل به پدیده‌ها و معضلات اجتماعی پرداخت، گفت: «چگونه عمل کردیم و چه اتفاقی افتاد جوانانی که در دامان جمهوری اسلامی رشد و پرورش یافتند، اینچنین از اصول اسلامی فاصله گرفته‌اند.» او با ابراز خرسندی نسبت به اینکه بخش نخست لایحه حجاب یعنی مشخصا از ماده یک تا ۳۴ آن، «کنشی» بوده و به مسائلی همچون «ایجاد کار، مسکن، ازدواج، فرهنگسازی و غیره» می‌پردازد، در عین حال می‌گوید: «تا زمانی که این اقدامات کنشی در جامعه اجرا و بسترهای جرم و انحراف در جامعه برطرف نشود، حتی اگر مجازات و جرم‌انگاری را که از ماده‌۳۵ به بعد لایحه مورد اشاره قرار گرفته تا ۱۰برابر هم افزایش دهیم، راه به جایی نخواهیم برد. چنانکه در بحث مواد مخدر و اعتیاد نیز در زمانی که رییس کانون وکلا بودم، در نامه‌ای خطاب به مرحوم ‌هاشمی رفسنجانی که در آن زمان در قید حیات بودند، عرض کردم برای مقابله با پدیده اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر باید ریشه‌های آن را شناسایی کنیم وگرنه مجازات اعدام یعنی حذف یک انسان؛ برخلاف رسالت اسلام که احیاست. اینکه افراد را بگیریم، ببندیم و سرکوب کنیم؛ آیا جواب می‌دهد؟!»

نجفی‌توانا که در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» بر لزوم آسیب‌شناسی این پدیده‌ها تاکید کرده، می‌گوید: «معیار بزه‌کاری در ایران از اکثر کشورهای دنیا بالاتر است و این حرف من نیست و این را روسای قوا گفته‌اند!» او می‌گوید: «این لایحه اساسا تکرار وظایفی است که سایر وزارتخانه‌ها برعهده دارند. بنابراین این هم به نتیجه‌ای نخواهد رسید، بلکه باید بررسی شود که چرا در گذشته سایر قوانین توسط نهادهای مختلف اجرا نشده است. باید ابتدا مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را اصلاح کنیم. یک جوان روستایی به محض اینکه حجاب را رعایت نمی‌کند، فورا او را بازداشت می‌کنید و با ون می‌برید اما با فلان آقایی که در ازگل فلان زمین و فلان مسجد را به نام خود می‌کند یا فلان آقازاده که مرتکب فلان مفسده می‌شود، مورد بازخواست و برخورد قرار نمی‌گیرد؛ چرا؟!»

ایرادهای مواد لایحه حجاب؛ از ماده ۳۵ تا پایان

این حقوقدان برجسته همچنین پس از انتقاد نسبت به مواد یک تا ۳۴ لایحه حجاب، گفته: «در این لایحه از ماده ۳۵ به بعد نیز که به بحث جرم‌انگاری می‌پردازد، نکات بسیاری مطرح است؛ شما دختر جوانی را به این دلیل که روسری بر سر ندارد، بازداشت می‌کنید اما به او اجازه دفاع نمی‌دهید! اگر کسی به فرد دیگری توهین کند، بنابر قانون حق دارد از خود دفاع کند. چگونه ممکن است به نیروی انتظامی این اختیار را بدهید که یک نفر را صرفا به این دلیل که روسری از سرش افتاده، بازداشت کند. حال آنکه نیروی انتظامی کار قضایی نمی‌کند. وظیفه ناجا تعقیب است، نه تحقیق و تحکیم! امیرالمومنین(ع)می‌فرماید: محکوم کردن هزارنفر هنر نیست؛ کاش یک بی‌گناه محکوم نشود!» او اضافه کرد: «همچنین در بحث دیگر یک راننده تاکسی باید به این دلیل که فلان مسافر حجاب را رعایت نکرده، وارد درگیری و نزاع شود؟! این درگیری‌ها داخل ملت موجب جدایی مردم از یکدیگر و متعاقبا جامعه از حاکمیت می‌شود.»

این حقوقدان با اشاره به برخی از دیگر مشکلات اساسی لایحه حجاب ازجمله ناروشن بودن مفاهیم بنیادی و اساسی مطرح‌شده در آن، می‌گوید: «در این لایحه از لفظ «برهنگی» صحبت می‌شود؛ خب، معنای برهنگی نیست؟! اینکه شلوارکوتاه باشد، برهنگی است؟! در کشورهایی که معتقدیم جنایتکار و دزد و از خدا بی‌خبر هستند، اگر خارج از عرف رفتار کنید، این رفتار مصداق توهین به افکار عمومی است اما چه اتفاقی افتاد که در هلند زندان‌ها را تعطیل کرده و تبدیل به رستوران کرده‌اند؟!»

نجفی‌توانا که معتقد است «اگر نتوانیم با جلب قلوب جوانان را به سمت دین بکشانیم، با زور و اجبار قطعا نخواهیم توانست و چون به خلوت می‌روند، آن کار دیگر می‌کنند!»، می‌گوید: «تصور نکنیم این دختر و آن پسر جوان معاند هستند؛ باید ببینیم ما چه الگویی به او دادیم که اکنون چنین انتظارهایی داریم؟!» او که جامعه اسلامی را جامعه‌ای توصیف کرده که در آن عدل، اقتصاد و مدیریت اسلامی حاکم باشد، می‌گوید: «در این صورت است که جوانان نیز اسلامی می‌شوند!» نجفی‌توانا که سال‌ها در قامت ریاست کانون وکلای مرکز فعالیت کرده، در جمع‌بندی خود از ایرادهای این لایحه می‌گوید: «این لایحه را اولا تحمیل تکالیف به نهادهایی می‌دانم که هم‌اکنون نیز آن تکالیف را برعهده دارند اما قادر به اجرای آنها نیستند و ثانیا جرم‌انگاری‌های بی‌حدوحصر؛ آن هم در شرایطی که ما از جمله کشورهایی هستیم که تراکم قانون جزا در آن بی‌داد می‌کند.» او همچنین با تاکید بر تفاوت اساسی میان مفهوم «حجاب» و «عفاف» می‌گوید: «ما مدیران بسیاری داشته‌ایم که حجاب را رعایت کرده‌اند اما عفاف رفتاری را رعایت نکرده و نمی‌کنند؛ بنابراین پیشنهاد من این است که باید ریشه بی‌حجابی و فساد و تبعیض را شناسایی کنیم و از بین ببریم! آنگاه مشکلات دیگر هم حل می‌شود.»

اقدامات بی‌فایده شعاری پس از ۴ دهه شعارگرایی

این حقوقدان می‌گوید: «تا زمانی که حاکمیت وظایفش را در مقابل مردم انجام ندهد، نمی‌تواند انتظار فرمان‌پذیری از مردم داشته باشد.» او همچنین با تاکید بر لزوم «ترویج الگوهای دینی با استفاده از روش‌های عملی و پرهیز از شعارگرایی» می‌گوید: «بیش از ۴دهه است که در حال شعار دادن هستیم و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم! باید تعارف را کنار بگذاریم؛ آنچه اکنون در بحث حجاب مطرح است، درواقع اعتراضی است به شرایط مدیریتی و اقتصادی موجود!»

نجفی‌توانا که معتقد است «اجرای این قانون، ضدیت با دین و ارزش‌های دینی را تشدید می‌کند»، در پایان گفته: «ما با قانون غیرکارشناسی و بدون آسیب‌شناسی قطعا به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. این قانون با حسن‌نیت تهیه شده اما ببینید اگر در چنین شرایطی اجرا شود، سال آینده در چه وضعیتی خواهیم بود و آیا مشکل را حل خواهد کرد یا تنها منجربه تشدید آن خواهد شد؟!»

  • 13
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱۵
غیر قابل انتشار: ۱۵
جدیدترین
قدیمی ترین
با سلام این لایحه نه تنها موجب گسترش عفاف و حجاب در جامعه نمی گردد،بلکه در صورت تصویب ازآنجائیکه فاقد مقبولیت اکثیت قاطع نمایندگان مجلس و از آن مهمتر اکثر مردم است،ره به جای نخواهد برد و جز ایجاد شکاف و نگسستگی بیشری برای جامعه ارمغانی نخواهد داشت
دعوا صرفا" سر پوله و قبلا هم میگفتن ۱۰ درصد از اموال بی حجابها رو میگیرن و اینکه حساب کار دست مردم بیچاره بیارن دنبال کسب درآمد برای مفت خوراشونن که دختر و زن مردم رو اسیر دادگاه و پاسگاه میکنن و هیچ هنر و انسانیتی از این جماعت نخواهید دید .
مثل طرح ترافیک پول میدی میری تو طرح اینم همینطوره پول میدی و ... بابا حجاب کیلو چنده جمع کنید اتفاقا این باران های اخیر هم به خاطر بی حجابی شده و برکت آزادی زنان و دختران ایرانیه انقلاب کردیم پول آب و برق مجانی بشه حالا اونا که هزار برابر شده هیچ باید پول حجاب و طرح ترافیک و ... بدیم هررررررررررررررررر
در نهايت يک دکانى براى دولت خواهد شد که جيب مردم را خالى کند
هر کاری هم بکنید نمی‌توانید آزادی را از مردم بالاخص زنان و دختران ایران زمین بگیرید من که خودم مسلمان و شیعه که از هیچ خط و بندی نیستم و تابعیت نمیکنم چون خودم عقل و شعور درک و فهم دارم میدانم حجاب کاملا اختیاری و غیرالزام و از واجبات و ضروریات دین نیست هیچ سندی هم دال بر وجوب حجاب نداریم کسی بگه هست داریم هم خودش و هم سنده کذب و دروغ هستند و ایضا به اولادم و زن و دخترم گفته ام حجاب از تن و بدن درآورید که شما آزاد هستید و نباید در بربریت و تحجر زندگی کنید درود بر زن زندگی و آزادی.
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش