به گزارش ایرنا، آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به این استفتاء که" شنیده شده که جنازه قربانیان کرونا (corona) غسل داده نمی شود، چون می گویند ورود آب غسل در فاضلاب باعث توسعه و گسترش بیماری می شود و خطر انتقال به غسل دهندگان هم وجود دارد. همینطور برای جلوگیری از انتقال بیماری، اجازه تیمم بدون دستکش هم داده نمی شود. حکم شرعی متدینین در این شرایط چیست؟"، خاطرنشان کرد :تجهیز کامل میت قانوناً لازم است و صرفا به مقدار اضطرار میتوان از آن چشم پوشی کرد.
امتداد جواب آیت الله شبیری زنجانی که در پایگاه اطلاع رسانی او منتشر شده، چنین است:" در صورت لزوم، فاضلاب جداگانه ای برای شست و شو تعبیه شود، در صورتی نیز که با فریز کردن یا سایر تمهیدات، امکان تجهیز کامل- هرچند با تأخیر- وجود داشته باشد باید چنین شود. همینطور غسل ترتیبی بر غسل ارتماسی ارجح است و در هر صورت در غسل، الزامی نیست دست کشیده شود.
در این پاسخ همچنین آمده است:در فرض عدم امکان غسل، چنانچه امکان تیمم دادنِ بی خطر میت- هر چند با رعایت بیشتر اصول بهداشتی- وجود ندارد، هم میت را با دستکش تیمم دهند و هم اگر میسر است با استفاده از دست های خود میت این کار را انجام دهند. به هر حال تجهیز کامل میت شرعاً لازم است و فقط به مقدار اضطرار می توان از آن اغماض کرد.
آیت الله محمد علی علوی گرگانی هم در جواب به این استفتاء که" نظر مبارک حضرتعالی در مورد افردی که به بیماری کرونا و مشکوک به آن می میرند اعم از( بالغین و غیر بالغین) از نظر صاحب نظران بهداشت غسل و مسّ آن ها میسر نمی باشد و حتی نزدیکان درجه اول آن ها حاضر به غسل، خاکسپاری، و تیمم آن نیستند، چیست؟ پاسخ داده است:" اگر بتوان با دستکش و یا ریختن آب بر روی بدن اموات با نیت غسل بدون دست زدن آن ها را غسل داد باید انجام گیرد.
در ادامه پاسخ آمده است:در صورتیکه این مقدار ممکن نیست و بایستی آن ها را بپوشانند غسل را بر روی کاور و یا پارچه انجام دهند و چنانچه همین مقدار هم ممکن نیست و تیمم هم امکان دارد آنگاه غسل ساقط است و این مسئله را باید کارشناسان بهداشتی احراز کنند و عدم رضایت بستگان درجه اول تاثیری در حکم وجوب غسل و کفن و دفن آن ها ندارد و به مقدار امکان عرفی و شرعی باید انجام گیرد مگر عرفاً معذور باشند.
همچنین پایگاه اطلاع رسانی آيت الله یوسف صانعی گزارش داد که او در پاسخ به این استفتاء که" با توجه به انتقال بالای ویروس کرونا (corona) و وجود احتمال انتقال ویروس از افراد متوفی ، وظیفه شرعی نسبت به غسل و کفن جان باختگان چه می باشد؟ عنوان کرد :با فرض احتمال عقلانی و کارشناسانه سرایت بیماری و خطرات این ویروس برای فرد و جامعه، غسل یا تیمم و تکفین و غیر آن ها از امور واجب به حکم لاضرر و لاحرج ساقط میباشد و چطور چنین نباشد در حالیکه احتمال عقلایی حرج باعث رفع وجوب روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان با همه اهمیت آن می گردد..
علی رضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت روز دوشنبه در مورد آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور، گفت:تعداد ابتلای قطعی جدید به ویروس کرونا در کشور از روز قبل تا به حال ۵۲۳ نفر است و ۱۲ نفر نیز در این برهه زمانی فوت کرده اند.
او با بیان اینکه ۲۹۱ نفر نیز درمان شده داریم، ذکر کرد:بيش ترین استان های درگیر ویروس کرونا (corona) در کشور، استان های تهران، قم و گیلان هستند. در قم و گیلان میزان بهبودیافته و بستری شده برابری می کند.
همینطور به گفته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از مجموع ۵۲۳ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در کشور، ۲۲۵ نفر در استان تهران، ۶۲ نفر در قم، ۵۳ نفر در گیلان، ۲۳ نفر اصفهان، ۱۸ نفر مرکزی، ۱۸ نفر قزوین، ۶ مورد خراسان رضوی، هشت نفر استان فارس، یک نفر کرمانشاه، ۱۲ نفر مازندران، ۱۰ نفر البرز، هفت نفر هرمزگان، ۱۲ نفر خوزستان، یک نفر سیستان و بلوچستان، چهار نفر آذربایجان غربی، دو نفر ایلام، سه نفر خراسان جنوبی، دو نفر کرمان و یک نفر در استان یزد بطور قطعی به ویروس کرونای جدید مبتلا شده اند.
« بیماری کرونا» ازجهت ابتلا و میزان و شدت تلفات، پرخطر تر از آنفولانزا نیست؛ به این ترتیب مردم جای برای خوف و وحشت مردم نیست و مردمان تنها باید مراقبت های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند و از حضور در اجتماعات به جد خودداری کنند؛ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و دیگر مواردی که در این خصوص سفارش شده، بیش ازپیش مورد تأکید کارشناسان است.
- 9
- 3