شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰
۱۴:۴۱ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۵۰۴۰۱

کشف شواهدی از وجود بخار آب در قمر مشبخارآب

بخار آب در قمر مشتری,بخارآب
ستاره شناسان برای نخستین بار شواهدی از وجود بخار آب در اتمسفر قمر گانیمد سیاره ی مشتری کشف کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، این بخار آب از تصعید یخ های سطح این قمر تشکیل می شود. دانشمندان از داده های قدیمی و جدید تلسکوپ هابل برای این کشف استفاده کردند و نتایج تحقیقات آن ها در مجله ی" Nature Astronomy" منتشر شده است.

تحقیقات قبلی شواهدی حاکی از وجود میزان زیادی آب، بیش از آن چه در زمین وجود دارد در قمر گانیمد نشان داده بود. با این حال این قمر به اندازه ای سرد است که تمامی آب های سطح آن یخ زده هستند و اقیانوس های این قمر زیر پوسته ی ۱۰۰ مایلی آن قرار دارند. بدین ترتیب وجود بخار آب ناشی از تبخیر آنها نیست.

ستاره شناسان برای یافتن بخار آب در این قمر داده های دو دهه اخیر هابل را بازبینی کردند.

هابل در سال ۱۹۹۸ نخستین تصویر ماورا بنفش را از قمر گانیمد ثبت کرد این عکس شواهدی از وجود میدان مغناطیسی ضعیف در این قمر نشان داد.

شباهت های موجود در تصاویر فرابنفش نشان از وجود گاز اکسیژن در این سیاره داشت ولی بعضی دیگر از مشاهدات وجود اکسیژن خالص را رد میکرد بدین ترتیب دانشمندان نتیجه گرفتند که علت آن می تواند وجود مقادیر زیادی از اتم O باشد.

بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که برخلاف تصور وجود اکسیژن در جو گانیمد بعید به نظر میرسد و بنابراین باید توضیح دیگری برای وجود تفاوت های موجود در تصاویر فرابنفش وجود داشته باشد.

دمای سطح گانیمد در طول روز به شدت متغیر است و در حوالی ظهر در نزدیکی استوا به شدت گرم می شود این گرما باعث آزاد شدن مولکول های آب شده که درون جو قرار می گیرد.

در حال حاضر ناسا در مأموریت جونو" Juno" به بررسی دقیق تر قمر گانیمد پرداخته و تصاویر جدیدی از آن منتشر کرده است. جونو از سال ۲۰۱۶ تاکنون در حال مطالعه سیاره ی مشتری و محیط اطراف آن بوده است.