شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰
۱۶:۲۴ - ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۶۰۴۵۴

نوع جدیدی از شرایط شکل گیری حیات در سیاره های فراخورشیدی کشف شد

سیاره های فراخورشیدی,حیات

ستاره شناسان نوع جدیدی از سیاره های فراخورشیدی را یافته اند که هرچند برای سکونت بشر خیلی مناسب نیستند ولی میتوانند شرایط مطلوبی برای وجود نوع دیگری از حیات داشته باشند.

این طبقه بندی تازه از سیاره های فراخورشیدی که« های سین»( Hycean) نام گرفته است در واقع جهان هایی اقیانوسی با جو متراکم هیدروژن و جرم، دما و شرایط بسیار متفاوت نسبت به زمین هستند.

بر اساس مقاله ای که در نشریه ی« استروفیزیکال ژورنال»( The Astrophysical Journal) منتشر شده، هرچند سیاره های این کلاس جدید، هم بزرگ تر و هم گرم تر از زمین هستند ولی وضعیت مناسبی برای داشتن اقیانوس های بزرگ دارند و این اقیانوس های عظیم، مانند آنچه در شدیدترین شرایط اقیانوس های زمین وجود دارد ، میتوانند از گونه هایی از حیات پشتیبانی کنند.

« نیکو مادوسودان»( Nikku Madhusudhan) پژوهشگر ارشد این مطالعه از موسسه ی نجوم کمبریج بیان کرد:« سیاره های اقیانوسی مسیر تازه ای در جست وجوی ما برای یافتن حیات در نقاط دیگر کیهان باز می کنند.»

در ابتدا کشف سیاره ی فراخورشیدی K2- 18b و یافتن آب در جو آن بود که این تیم را وادار به تحقیق در خصوص برخی از سیاره های عظیم بعنوان جهان هایی با شرایط پشتیبانی از حیات کرد. این نوع سیاره ها بسته به اندازه، در دسته های گسترده ی اَبَرزمین ها( Super- Earths) یا مینی نپتون ها( Mini- Neptunes) جای می گیرند اما این تیم پژوهشی به دنبال یافتن راه بهتری برای توصیف آن ها بود.

سیاره های فراخورشیدی,حیات سیاره‌های نوع Hycean تعریف تازه‌ای از شرایط شکل‌گیری حیات ارائه می‌دهند. Credit: Pixabay

بدین ترتیب دانشمندان داده های بیشتری جمع آوری کردند و متوجه شدند که سیاره هایی با شعاع تا ۲٫۶ برابر زمین و دمای شدید جوی ۲۰۰ درجه ی سانتی گراد هم چنان میتوانند اقیانوس هایی داشته باشند که برای میکروب های خاص قابل سکونت باشند. چه بسا سیاره های گیر افتاده در قفل گرانشی که نور ستاره همیشه به یک سمت آنها می تابد، باز هم میتوانند دارای مناطق قابل سکونت باشند.

طبقه بندی سیاره های Hycean فقط به اندازه و دما مربوط نمی شود. ترکیب جو هم در متفاوت بودن این کلاس تازه از سیاره های فراخورشیدی بسیار مهم است. یک سیاره ی Hycean باید ترکیبات دیگری فراتر از هیدروژن در جو خود داشته باشد که شامل اکسیژن، ازون، متان، نیتروژن اکسید، متیل کلراید و دی متیل سولفید می باشند. مولکول هایی که میتوانند به وجود حیات هم اشاره کنند.

مادسودان افزود:« در اصل ، وقتی ما به دنبال این امضاهای مولکولی متنوع بودیم بر سیارات مشابه زمین بعنوان یک نقطه ی آغاز مناسب، تمرکز کردیم. ولی اینک فکر می کنیم که سیارات Hycean شانس بیشتری برای یافتن امضاهای زیستی دارند.»

اکنون دانشمندان برای آینده به مطالعه ی دقیق تر این نوع سیارات فراخورشیدی از جمله K2- 18b توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب به عنوان جانشین هابل چشم دوخته اند. تجزیه وتحلیل جوی ممکن است برخی از امضاهای مولکولی جالب را نشان دهد. از سویی اندازه ی بزرگ تر و دمای بالای این نوع سیارات، شناسایی امضای جوی را آسان تر خواهد کرد.

« آنجالی پیت»( Anjali Piette) دیگر نویسنده ی این مقاله از مؤسسه ی نجوم کمبریج هم گفت:« وجود شرایط سکونت پذیری بسیار متفاوت نسبت به زمین در سیارات دیگر، بسیار هیجان انگیز است.»

البته باید درنظر داشت این واقعیت که یک سیاره یا طبقه ای از سیارات میتوانند شرایطی را برای حیات داشته باشند به این معنا نیست که چنین شرایطی وجود دارد. و حتی اگر چنین باشد ممکن است حیات در آنجا تکامل نیافته باشد. ولی با این وجود هم این احتمال ارزش بررسی دارد زیرا ما نمی دانیم که حیات در جهان چگونه شکل می گیرد، بنابراین باید آن را در همه جا جست وجو کنیم.

digikala.com