یکشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۰
۱۵:۱۲ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۰۱۱۶

حفره‌ای عظیم در کهکشان راه شیری کشف شد

حفره‌ای عظیم در کهکشان راه شیری,کهکشان راه شیری
ستاره شناسان حفره ای بزرگ در کهکشان راه شیری یافته اند و باور دارند این حفره در نتیجه ی یک انفجار ابرنواختری میلیون ها سال قبل بوجود آمده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این حفره حباب مانند ۵۰۰ میلیون سال نوری پهنا دارد و در منطقه ای میان دو صورت فلکی برساووش (Perseus) و تور (Taurus) در محل تشکیل ستارگان قرار دارد.

به گفته ی محققان، بنظر میرسد محل تشکیل ستارگان که دارای گاز و غبار کیهانی است و ابر مولکولی نامیده می شود از انفجار ابرنواختری مشابهی که حدود ۱۰ میلیون سال پیش رخ داده بوجود آمده باشد. این یافته های جدید می تواند به درک بهتر نحوه ی تشکیل محل تولد ستارگان از ابرنواخترها کمک کند.

"شمول بیالی" (Shmuel Bialy)، نویسنده اصلی این مقاله و محقق پسادکتری در مؤسسه نظریه و محاسبات (ITC) از مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیتسونین (CfA) در بیانیه ای گفت: صدها ستاره در حال تشکیل شدن در سطح این حباب بزرگ هستند. ما دو نظریه داریم. یا یک ابرنواختر در مرکز این حباب رخ داده و گازها را به بیرون پرتاب کرده است و یا چندین ابرنواختر طی میلیون ها سال باعث بوجود آمدن این حباب بزرگ که ما آنرا حباب "برساووش- تور" نامیدیم شده اند.

محققان با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی "گایا" (Gaia) که متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) است برای نخستین بار نقشه ای سه بعدی ابر مولکولی برساووش و تور را ترسیم کردند و این حفره را که در نقشه های دوبعدی نامشخص بود یافتند.

"کاترین زاکر" (Catherine Zucker)، محقق پسادکتری از مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیتسونین در بیانیه ای گفت: ما برای دهه ها قادر به مشاهده ی این ابرها بودیم ولی شکل، عمق و قطر آنها را نمی دانستیم و حتی از فاصله ی دقیق آن ها اطلاعی نداشتیم. اکنون ما با دقت ۹۹ درصدی می دانیم که آن ها کجا قرار دارند و می توانیم این حفره در میان آن ها را بیابیم.

محققان نقشه مناطق تشکیل ستارگان را ترسیم کردند تا به درک بهتری از نحوه ی آزاد شدن گاز و غبار کیهانی در انفجار ابرنواختری و تبدیل آنها به ابرمولکولی برسند.

یافته های آن ها نشان می دهد که ابر مولکولی برساووش و تور در نتیجه ی یک ابرنواختر مشابه بوجود آمده است.

این مطالعه جدید در روز ۲۲ سپتامبر در مجله ی "Astrophysical Journal Letters" منتشر شد.