پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
۱۴:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۱۸۰۳

بخار آب تنها در یک نیمکره قمر سیاره مشتری دیده می‌شود

سیاره مشتری,بخار آب در سیاره مشتری
در رصدهای تلسکوپ فضایی هابل شواهدی از وجود بخار آب در قمر یخی سیاره مشتری به نام" اروپا" مشاهده شده است اما به طرز اسرارآمیزی این بخار آب تنها در یک نیمکره دیده می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، قمر "اروپا" دارای اقیانوسی بزرگ در زیر سطح یخی خود است و می تواند شرایطی برای ایجاد حیات فرازمینی فراهم کند. این یافته ها میتواند درک اخترشناسان از ساختار جوی این قمر یخی را افزایش دهد و به زمینه سازی برای انجام ماموریت های سفر به قمرهای مشتری کمک کند. در این ماموریت ها، دانشمندان به بررسی وجود حیات در این اقمار می پردازند.

مشاهدات قبلی بخار آب در قمر "اروپا" که توسط هابل در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، خروج توده های آب از میان یخ های این قمر را نشان می داد. این توده ها مشابه آبفشان های زمین بودند ولی ارتفاع آنها بیش از ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) بود. این آبفشان ها حباب هایی از بخار آب در جو این قمر ایجاد می کردند.

یافته های جدید مقادیر مشابهی از بخار آب را نشان می دهند که در منطقه ای بزرگ تر در قمر "اروپا" گسترش می یابند. این داده ها که توسط تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) در طی سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ جمع آوری شده حاکی از وجود بخار آب برای مدتی طولانی در جو نیمکره عقبی "اروپا" است. نیمکره عقبی همیشه در خلاف جهت حرکت قمر در مدار قرار می گیرد.

علت وجود عدم تقارن در دو نیمکره عقبی و جلویی مشخص نشده است.

این کشف با انجام بررسی های جدید روی تصاویر و طیف های آرشیوی هابل انجام شده است. "لورنز روث" (Lorenz Roth) از "موسسه سلطنتی فناوری کی تی اچ" در سوئد با استفاده از روشی که به تازگی به کشف بخار آب در قمر "گانیمد" مشتری کمک کرد موفق به انجام چنین کشفی شد.

سیاره مشتری,بخار آب در سیاره مشتری

" روث" می گوید:مشاهده بخار آب روی قمر" گانیمد" و نیمکره پشتی" اروپا" درک ما را از جو این اقمار یخی افزایش می دهد. با این حال کشف آب پایدار در قمر" اروپا" بیشتر باعث شگفتی است زیرا دمای سطحی" اروپا" از" گانیمد" کمتر است.

"اروپا" نسبت به "گانیمد" نور بیشتری بازتاب می کند و دمای سطحی آن ۶۰ درجه فارنهایت از" گانیمد" کمتر است. حداکثر دمای "اروپا" منفی ۲۶۰ درجه فارنهایت است با این حال براساس مشاهدات جدید مشخص شده که حتی در دماهای پایین تر نیز یخ به طور مستقیم به بخار تبدیل شده و تصعید می شود.

" روث" برای رسیدن به چنین نتایجی، داده های هابل را در سال های ۱۹۹۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار داد. در این زمان ها قمر "اروپا" موقعیت های مختلفی نسبت به مشتری داشت.

این یافته ها راه را برای مطالعه عمیق تر قمر "اروپا" در آینده با استفاده از فضاپیمای کلیپر (Clipper) ناسا و "JUICE" آژانس فضایی اروپا باز می کند. درک نحوه ی شکل گیری و تکامل مشتری و قمرهایش به درک بهتر سیارات مشابه مشتری نیز کمک می کند.

نتایج این تحقیقات در مجله ی "Geophysical Research Letters" منتشر شده است.