شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۶:۱۵ - ۲۸ دي ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۰۲۷۱۸

مریخ باستانی، اقیانوس داشته است

مریخ باستانی,اقیانوس
شواهد به دست آمده از یک شبیه سازی جدید نشان می دهد که احتمالا یک اقیانوس در مریخ باستانی وجود داشته است..

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، این فرضیه وجود دارد که مریخ در سه میلیارد سال پیش احتمالا یک اقیانوس مایع داشته است. شواهد محکمی وجود دارند که نشان می دهند مریخ زمانی مانند کرانه های باستانی، اقیانوسی داشته است ولی مشخص نیست که چه شرایطی می توانسته تمام ویژگی هایی را که اکنون در این سیاره مشاهده میشوند ، ممکن کند. در صورتیکه محیط به اندازه کافی برای یک اقیانوس مایع گرم بوده، باید اکنون دره هایی وجود داشتند که زمانی رودخانه ها را در خود جای می داده اند اما چنين مواردی مشاهده نشده است. در صورتیکه آب و هوا خیلی سرد بوده، باید نمونه هایی از یخ خشک وجود می داشت. این با مشاهدات مربوط به رسوبات سنگی ناشی از سونامی های تاریخی مطابقت ندارد.

" فردریک اشمیت"( Frédéric Schmidt)، پژوهشگر" دانشگاه پاریس- ساکلی"( Paris- Saclay University) و همکارانش دریافته اند که شاید زمانی یک اقیانوس مایع در مریخ وجود داشته که دمای قسمت بالای آب در آن زیر صفر بوده است. طبق این فرضیه، اقیانوس با گردش آب، به اندازه کافی گرم نگه داشته می شود و این گرما میتواند دمایی حدود ۴/۵ درجه به آن بدهد.

اشمیت و گروهش، از مدلی استفاده کردند که نحوه تعامل اقیانوس ها و جو زمین را شبیه سازی می کند ولی پارامترها را برای مطابقت داشتن با محیط باستانی مریخ تغییر دادند. همچنین، این مدل نشان می دهد که بارندگی متوسطی احتمالا در سراسر سواحل اقیانوس و یک منطقه جنوبی عمدتاً یخ زده وجود داشته است.

ویژگی های آب و هوایی باستانی که این مدل ارائه داد، مشابه اقلیم زمین در میلیاردها سال پیش بود و بعضی از عناصر کلیدی برای حیات میکروبی را در بر داشت.

اشمیت بیان کرد:در صورتیکه امکان سفر در زمان و رفتن به سه میلیارد سال پیش وجود داشت، می توانستیم فقط با یک لباس فضایی برای حفظ اکسیژن، در مریخ باستانی زندگی کنیم. فشار، ابرها، آب مایع، اقیانوس، باران، برف و یخچال های طبیعی، همه بسیار شبیه به زمین کنونی بوده اند و فقط اکسیژن وجود نداشته است.

" سانجیو گوپتا"( Sanjeev Gupta)، پژوهشگر" امپریال کالج لندن"( Imperial College London) بیان کرد:این پژوهش نشان می دهد که وجود اقیانوس در گذشته مریخ میتواند قابل قبول باشد ولی این فقط یک شبیه سازی است. پژوهشگران، مشاهدات سایر بررسی ها را با شواهدی مبنی بر وجود اقیانوس در نتایج پژوهش خود گردهم می آورند اما اثبات وجود اقیانوس فقط از مدل سازی به دست نمی آید. ما به شواهد زمین شناسی قوی تری برای اثبات وجود یک اقیانوس نیاز داریم.

این پژوهش، در مجله" PNAS" به چاپ رسید.