دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
۱۷:۳۲ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۵۱۲۴۴

نسل جدید ماهواره‌های استارلینک نامرئی خواهند بود

نسل جدید ماهواره‌های استارلینک,ماهواره های استارلینک
نسل جدید ماهواره‌های استارلینک نامرئی می‌شوند.

نسل جدید ماهواره های استارلینک شرکت اسپیس ایکس برای چشم غیرمسلح نامرئی خواهند بود.

به گزارش ایسنا به نقل از آی ای، اسپیس ایکس اخیرا اعلام کرده به روزرسانی های جدیدی را برای ماهواره های "استارلینک ۲.۰" (Starlink ۲.۰) خود اعمال کرده است که این شامل نامرئی ساختن آنها است که به گفته آن ها این امر تداخل رصد برای جامعه نجومی جهانی کاهش می یابد.

آن ها در این اطلاعیه روندی را که ماهواره های استارلینک در حین چرخش به دور زمین، نور خورشید را منعکس می کنند، توضیح دادند و سپس راه حلی برای نامرئی کردن نور آن ارائه کردند. اگر روش آنها همانطور که اسپیس ایکس ادعا کرده کارآمد باشد، این امر ماهواره های استارلینک را در ارتفاع عملیاتی استاندارد برای چشم غیر مسلح نامرئی خواهند کرد.

این خبر پس از تلاش های هماهنگ جامعه نجومی جهانی برای مبارزه با تأثير صور فلکی ماهواره ای بر کارشان منتشر شد. چندی پیش در حالیکه اخترشناسان و رصدگران آسمان نسبت به استقرار تعداد زیادی از ماهواره های اینترنتی در مدار زمین طی اجرای پروژه استارلینک ابراز نگرانی کرده بودند، ایلان ماسک رییس اسپیس ایکس قول داد که تاثیر آن ها را کاهش دهد.

ماهواره های اینترنتی اسپیس ایکس موسوم به استارلینک همانقدر که با ایجاد دسترسی سراسری به اینترنت برای مردم مفید است، برای ستاره شناسان آزار دهنده است، چرا که رصدهای آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. چندی پیش مرکز جاناتان مک داول در دانشگاه هاروارد- اسمیتسونیان و دیگر مؤسسات نجومی گفتند که این ماهواره های اینترنتی به اندازه ای درخشان هستند که برای نجوم مشکل ایجاد می کنند. البته این مسئله آنچنان هم بغرنج نیست، چرا که این ماهواره ها تنها زمانی درخشان هستند که پنل های خورشیدی آنها رو به زمین باشد و همچنین تنها پنج سال در مدار خواهند بود و بعداز آن به جو سقوط می کنند و نابود می شوند. بنابراین آنها تنها یک معضل موقت برای اخترشناسان خواهند بود.

از طرفی "ایلان ماسک" تاکید کرده بود که صورت فلکی استارلینک را هیچ کس نمی بیند، مگر اینکه آنها از مسیر خود خارج شوند. با این حال" ماسک" تأکید کرد که از مشکلات احتمالی آگاه است و قول داد که آنها را حل و فصل کند. وی در آن زمان گفت:اسپیس ایکس اطمینان می دهد که استارلینک هیچ تاثیری بر روی ستاره شناسی نخواهد داشت و افزود که از تیم خود خواسته است تا بازتابی ماهواره ها را کاهش دهند.

نسل جدید ماهواره‌های استارلینک,ماهواره های استارلینک

ماهواره های استارلینک تاثیر نامطلوبی بر جامعه نجومی جهانی داشته است. اکنون اسپیس ایکس سندی عمومی منتشر کرده است و در آن اظهار کرده است که اقدامات جدیدی را برای کاهش تاثیر ماهواره اینترنتی بر جامعه نجومی ارائه خواهد کرد. اقدامات جدید به ویژه با توجه به شرایطی که ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس اخیرا اعلام کرد که شرکت انتظار دارد بیش از ۴۲۰۰ ماهواره استارلینک در مدت ۱۸ ماه آینده پرتاب کند (که دو سوم از کل ماهواره های فعال را تشکیل می‌دهند)، بسیار مهم هستند. تقریبا ۲۳۰۰ ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار هستند و اسپیس ایکس برای پرتاب ۳۰ هزار ماهواره دیگر نیز تاییدیه گرفته است.

اسپیس ایکس در سند جدید خود نحوه کار با ستاره شناسان را برای توسعه عناصر جدیدی که میزان بازتاب نور خورشید به زمین توسط ماهواره های استارلینک را کاهش می دهد، توضیح داده است. به گفته این شرکت فضایی خصوصی، ماهواره های استارلینک تنها در چند ساعت اول پس از غروب( زمانی که کارهای نجومی زیادی روی دنباله دارها و سیارک های نزدیک به زمین انجام می شود)، بیشتر قابل مشاهده هستند. سازمان ناسا نیز پیشتر هشدار داده بود که ماهواره های استارلینک می توانند توانایی آنها را برای شناسایی یک سیارک‌ (Asteroid) بالقوه خطرناک که به سمت زمین می آید را مختل کنند.

اسپیس ایکس قبلا سعی کرده بود یک" آفتابگیر" روی ماهواره های خود نصب کند. با این حال، این شرکت اکنون می گوید این آفتاب گیرها گرچه پرتوهای خورشید را مسدود می کنند اما می توانند پیوندهای لیزری (laser links) در استارلینک را نیز مسدود کنند. آنها همچنین کشش جوی بیش از حدی تولید می کنند که این امر ماهواره ها را مجبور می کند از سوخت بیشتری برای حفظ خود در مدار استفاده کنند.

اسپیس ایکس اما اکنون طرحی دیگر ارائه کرده است و طرح جدید آنها نصب یک لایه آینه ای (mirror film) روی ماهواره ها است. این لایه آینه ای بیشتر نور منعکس شده خورشید را پراکنده می کند و این به آن معناست که این ماهواره ها به میزان کمی از زمین قابل مشاهده خواهد بود. اسپیس ایکس گفته است که این لایه آینه ای جدید که در ماهواره های نسل جدید استفاده کرده است، بیش از ۱۰ برابر میزان روشنایی بازتابی را کاهش خواهد داد.

اسپیس ایکس همچنین اظهار کرده از مواد تیره تری در ماهواره های خود استفاده خواهد کرد تا سطح این لایه ها قابلیت بازتابی کمتری داشته باشند. این شرکت اعلام‌کرد که از رنگدانه قرمز تیره به جای رنگدانه سفید روی سلول های خورشیدی ماهواره ها استفاده خواهد کرد.

در نهایت، اسپیس ایکس توضیح داد که آرایه های خورشیدی" استارلینک ۲.۰" خود را در زمان های خاصی از روز از خورشید دور خواهد کرد. به طور خاص در طول "سایه مرز" در حوالی غروب، آن ها آرایه های خورشیدی خود را به سمتی هدایت خواهند کرد تا ماهواره ها نور کمتری را به سمت زمین منعکس کنند. خط جداکننده بخش های تاریک و روشن سیاره یا قمر را سایه مرز می گویند. سایه مرز نشانگر مرز میان شب و روز در اجرام آسمانی است.

اسپیس ایکس می گوید، این اقدامات باعث می شود ماهواره های استارلینک در ارتفاع عملیاتی استاندارد خود برای چشم غیرمسلح نامرئی باشند. شایان ذکر است که این شرکت می گوید همچنان در حال کار بر روی روش های کاهش انعکاس برای ماهواره هایی است که به تازگی وارد مدار شده اند.

البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که قصد دارد صدها یا هزاران ماهواره اینترنتی جدید را به مدار بفرستد. به طورمثال، آمازون اخیرا یک قرارداد بزرگ برای ارسال ماهواره های پروژه کویپر خود به مدار منعقد کرده است. البته گفتنی است اسپیس ایکس قصد دارد در آینده فناوری جدید لایه آینه ای خود را به اپراتورهای شخص بفروشد. حال باید دید که آیا اسپیس ایکس در این امر با رقبای خود مانند آمازون همکاری خواهد کرد یا خیر. همچنین باید دید که این اقدامات جدید تا چه حد در عمل موثر هستند. با این حال، از نظر تئوری، این طرح یک گام مثبت بنظر می رسد.