یکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
۱۸:۱۱ - ۰۲ فروردین ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۱۰۱۰۶

دو ترکیب آلی در نمونه‌های سیارک «ریوگو» کشف شد

سیارک ریوگو,کشف دو ترکیب آلی حیاتی در نمونه‌های سیارک ریوگو
دو ترکیب آلی در نمونه‌های سیارک «ریوگو» کشف شد.

دانشمندان طی بررسی های جدید خود روی نمونه های به دست آمده از سیارک« ریوگو»، دو ترکیب آلی را در آن ها کشف کرده اند که برای تشکیل شدن زندگی، ضروری هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دو ترکیب آلی ضروری برای موجودات زنده، در نمونه های به دست آمده از سیارک «ریوگو» (Ryugu) یافت شده اند و از این تصور حمایت می کنند که بعضی از مواد مورد نیاز برای ظهور حیات، میلیاردها سال پیش به همراه سنگ ها از فضا وارد زمین شده اند.

دانشمندان این پروژه گفتند ترکیبات «اوراسیل» (Uracil) و «نیاسین» (Niacin) را در سنگ هایی شناسایی کرده اند که فضاپیمای «هایابوسا ۲» (Hayabusa2) متعلق به «آژانس کاوش های هوافضای ژاپن» (JAXA) در سال ۲۰۱۹ از دو مکان در سیارک ریوگو به دست آورد. اوراسیل، یکی از مؤلفه های سازنده شیمیایی آران ای است که جهت ساخت و عملکرد موجودات زنده را مشخص می کند. نیاسین که ویتامین B3 یا «اسید نیکوتینیک» (Nicotinic Acid) نیز نامیده می شود، برای متابولیسم موجودات زنده حیاتی است.

نمونه های ریوگو که شبیه قلوه سنگ های خاکستری تیره بنظر می رسند، از فاصله ۲۵۰ میلیون کیلومتری به زمین منتقل شدند و در یک کپسول مهروموم شده به سطح سیاره ما بازگشتند.

دانشمندان مدت هاست که در مورد شرایط لازم برای ایجاد حیات پس از تشکیل شدن زمین در حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش تحقیق می کنند. یافته های جدید به خوبی با این فرضیه مطابقت دارند که اجرامی مانند دنباله دارها، سیارک ها و شهاب سنگ هایی که زمین اولیه را بمباران کرده اند ، این سیاره جوان را با ترکیباتی تغذیه کرده اند که راه را برای نخستین میکروب ها هموار می کنند.

دانشمندان پیشتر مولکول های آلی کلیدی را در شهاب سنگ (Meteorite) های غنی از کربن کشف کرده بودند، اما این پرسش وجود داشت که آیا این سنگ های فضایی پس از فرود آمدن، در معرض محیط زمین قرار گرفته اند یا خیر.

«یاسوهیرو اوبا» (Yasuhiro Oba)، اخترشیمیدان «دانشگاه هوکایدو» (Hokkaido University) و پژوهشگر ارشد این پروژه، گفت: یافته کلیدی ما این است که اوراسیل و نیاسین که هر دو دارای اهمیت بیولوژیکی هستند، واقعا در محیط های فرازمینی وجود دارند و ممکن است به عنوان جزئی از سیارک ها و شهاب سنگ ها در اختیار زمین اولیه قرار گرفته باشند. ما گمان می کنیم که آن ها در تکامل پری بیوتیک روی زمین و ظهور نخستین حیات نقش داشته اند.

او ادامه داد: مولکول های موجود در ریوگو، در یک محیط بکر فرازمینی کشف شدند. در این پژوهش، مستقیما از سیارک‌ (Asteroid) ریوگو نمونه برداری شد و نمونه ها ابتدا به زمین و در نهایت بدون تماس با آلاینده های زمینی، به آزمایشگاه ها آورده شدند.

تشکیل شدن آران ای که مخفف «اسید ریبونوکلئیک» (RiboNucleic Acid) است، بدون وجود اوراسیل امکان پذیر نیست. آران ای، یک مولکول موجود در تمام سلول های زنده است که نقشی حیاتی را در رمزگذاری، تنظیم و فعالیت ژن ها بر عهده دارد. آران ای، شباهت های ساختاری با دی ان ای (DNA) دارد که حامل طرح ژنتیکی یک موجود زنده است.

سیارک ریوگو,کشف دو ترکیب آلی حیاتی در نمونه‌های سیارک ریوگو

نیاسین در زیربنای متابولیسم اهمیت دارد و می تواند به تولید انرژی کمک کند که تقویت کننده موجودات زنده است. پژوهشگران با خیساندن مواد در آب داغ و انجام دادن تحلیل هایی به نام «کروماتوگرافی مایع- طیف سنجی جرمی» (LC–MS)، اوراسیل، نیاسین و بعضی ترکیبات آلی دیگر را از نمونه های ریوگو استخراج کردند.

«یوشینوری تاکانو» (Yoshinori Takano)، اخترشیمی دان آلی «آژانس علوم و فناوری زمین- دریایی ژاپن» (JAMSTEC) و یکی از پژوهشگران این پروژه، گفت:اکنون مشتاقانه منتظر نتایج تجزیه وتحلیل نمونه هایی هستیم که در ماه سپتامبر از یک سیارک دیگر به زمین آورده شده اند. ناسا در طول ماموریت «اسیریس- رکس» (OSIRIS- REx)، نمونه هایی را در سال ۲۰۲۰ از سیارک« بنو»( Bennu) جمع آوری کرد.

اوبا گفت: اوراسیل و نیاسین در هر دو محل فرود روی ریوگو یافت شدند که قطر آن حدود ۹۰۰ متر است و به عنوان یک سیارک نزدیک به زمین طبقه بندی می شود. غلظت ترکیبات در یکی از مکان ها بیشتر از دیگری بود.

او ادامه داد: نمونه به دست آمده از قسمت دارای غلظت پایین تر، از مواد روی سطح تشکیل شده بود که بیشتر در معرض تخریب ناشی از ذرات پر انرژی فضا قرار دارند. نمونه های به دست آمده از قسمت دیگر، عمدتاً از مواد زیرسطحی تشکیل شده بودند که بیشتر در برابر تخریب محافظت شده اند.

سیارک ها اجرام سنگی اولیه ای هستند که در اوایل عمر منظومه شمسی (Solar System) شکل گرفته اند. پژوهشگران باور دارند که ترکیبات آلی موجود در ریوگو امکان دارد با کمک واکنش های شیمیایی ناشی از نور ستارگان، در مواد یخی موجود در فضای میان ستاره ای شکل گرفته باشند.

این پژوهش در مجله «Nature Communications» به چاپ رسید.