پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
۱۵:۳۴ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۳۰۳۴۹

کشف سیاره‌ای «بالقوه قابل سکونت» در فاصله تنها ۴۰ سال نوری از زمین

کشف سیاره‌ جدید,سیاره‌ای به اندازه زمین,سیاره گلیز ۱۲بی
دانشمندان می‌گویند سیاره‌ای به اندازه زمین و بالقوه قابل سکونت را پیدا کرده‌اند که در فاصله فقط ۴۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

به گزارش یورونیوز؛ این سیاره که «گلیز ۱۲بی» (Gliese 12b) نامگذاری شده است، اندازه‌ای مشابه زمین یا کمی کوچکتر مانند سیاره زهره دارد و دمای سطح آن حدود ۴۲ درجه سانتیگراد تخمین زده می‌شود.

ستاره مرکزی این سیاره یک کوتوله سرخ سرد به نام «گلیز ۱۲» (Gliese 12) در صورت فلکی حوت است که تقریباً یک چهارم خورشید جرم دارد و دمای سطحی‌اش به حدود ۳ هزار درجه سانتی‌گراد (۶۰ درصد خورشید) می‌رسد. این سیاره هر ۱۲ روز یک دور کامل به دور گلیز ۱۲ می‌زند.

شیشیر دالاکیا، محقق مقطع دکترای اخترفیزیک در دانشگاه کوئینزلند جنوبی استرالیا، درباره این سیاره تازه‌کشف شده می‌گوید: «ما متوجه شدیم که این سیاره احتمالاً به اندازه زمین و به لحاظ دمایی معتدل است. تصور می‌کنیم گلیز ۱۲بی واقعاً، واقعاً در فاصله‌ای نزدیک به سیاره ما قرار گرفته باشد».

وی درباره محیط این سیاره و امکان وجود حیات در آن گفت: «این سیاره می‌تواند دمای مناسبی داشته باشد به نحوی که آب در حالت مایع روی سطح آن جمع شود... (این) مهم است زیرا ما فکر می‌کنیم اگر سیارات بتوانند آب مایع روی سطح خود داشته باشند، به طور بالقوه قابل‌ سکونت هستند».

دالاکیا درباره این سیاره می‌گوید: « گلیز ۱۲بی تنها ۴۰ سال نوری از ما فاصله دارد. این احتمالا بدان معنا نیست که ما در آینده نزدیک می‌توانیم به آن برسیم، اما به این معنی است که می‌توانیم بزرگترین تلسکوپ‌های فضایی جهان را به سمت آن نشانه بگیریم و بفهمیم که جو آن چیست».

دانشمندان می‌گویند تحقیق روی این سیاره می‌تواند سؤالاتی درباره منظومه شمسی خودمان را نیز روشن کند. آقای دالاکیا در این خصوص می‌گوید: «زمین و زهره نمونه‌های کلاسیکی هستند که نشان می‌دهند چگونه جو می‌تواند سطح یک سیاره را تغییر دهد. در حالی که زمین پناهگاهی برای حیات است، سطح زهره سرب را ذوب می‌کند».

وی اضافه کرد: «تفاوت بین این دو سیاره تا حد زیادی به این دلیل است که زهره جو بسیار خشنی دارد. ما فکر می‌کنیم این سیاره جدید، که به لحاظ میزان دریافت نور از ستاره مرکزی دقیقا بین زمین و زهره قرار دارد، می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چرا زهره و زمین تا این حد متفاوت هستند».

سیاره جدید با استفاده از «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» (TESS) سازمان فضایی آمریکا پیدا شده است. این ماهواره با هدف جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی در کهکشان‌‌های دیگر در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد.

ناسا گفته است «گلیز ۱۲بی» نامزد خوبی برای مطالعه بیشتر با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب به شمار می‌رود.

دکتر ماسایوکی کوزوهارا، ستاره‌شناس در مرکز اختربیولوژی توکیو و نویسنده اصلی مطالعه، در این باره گفت: «ما نزدیکترین سیاره هم‌اندازه و با دمای تقریبا مشابه زمین را پیدا کرده‌ایم که تا به امروز وجود داشته است».

نتایج تحقیقات تازه در نشریه علمی «Astrophysical Journal Letters» منتشر شده است.