پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
۱۴:۲۲ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۳۱۱۰۳

تلسکوپ فضایی هابل بازنشسته می‌شود

تلسکوپ فضایی هابل, منظومه شمسی,علت بازنشستگی تلسکوپ فضایی هابل,
تلسکوپ فضایی هابل که در سال ۱۹۹۰ پرتاب شد، انقلابی در علم نجوم ایجاد کرد و دیدگاه ما را به جهان هستی دگرگون ساخت. این تلسکوپ که در ارتفاع ۵۱۵ کیلومتری بالای زمین قرار دارد، از منظومه شمسی، کهکشان راه شیری و کهکشان‌های بسیار دور، تصاویر بی‌نظیری را به ثبت رسانده است.

تلسکوپ فضایی هابل که از زمان پرتاب به فضا و قرار گرفتن در مدار در سال ۱۹۹۰ انقلابی در علم نجوم ایجاد کرد، به تدریج بازنشسته خواهد شد.

به گزارش یورو نیوز؛ مقامات ناسا به تازگی با تایید این موضوع، علت بازنشستگی این تلسکوپ فضایی را کاهش تدریجی ساعات رصد آن اعلام کرده‌اند.

این تصمیم به دلیل مشکلاتی است که طی ماه‌های اخیر در یکی از سه ژیروسکوپ تلسکوپ مشاهده شده است؛ ژیروسکوپ‌ها ابزاری هستند که جهت‌گیری تلسکوپ را کنترل می‌کنند.

مارک کلمپین، مدیر بخش اخترفیزیک ناسا، در این خصوص می‌گوید: «بعد از انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیق، از بین گزینه‌های موجود تصمیم گرفتیم که هابل فقط از یکی از سه ژیروسکوپ موجود استفاده کند.»

پاتریک کروز، مدیر پروژه هابل در ناسا نیز در همین راستا اعلام کرد که فرایند انتقال به استفاده از یک ژیروسکوپ‌ تا اواسط ژوئن به پایان خواهد رسید.

به گفته مسئول ناسا، این مسئله سبب خواهد شد تا گردش هفتگی هابل به دور زمین ۱۱ بار کاهش یابد و بدین ترتیب ۱۲ درصد از ظرفیت این تلسکوپ برای انجام مشاهدات نجومی ۱۲ کاسته خواهد شد.

تلسکوپ فضایی هابل, منظومه شمسی,علت بازنشستگی تلسکوپ فضایی هابل,

وی افزود: تلسکوپ هابل در طول ۱۲ ماه آینده همچنان قادر به رصد کل آسمان شب خواهد بود، اما دیگر نمی‌تواند اجرام نزدیک‌تر از سیاره مریخ را حتی اگر چنین اجرامی به‌هر شکل نادر باشند، دنبال کند.

پاتریک کروز، مدیر پروژه هابل در ادامه تاکید کرد: «ما معتقد نیستیم که این تلسکوپ فضایی در حال حاضر در آستانه خاموشی نهایی خود باشد.»

ناسا احتمال اینکه هابل تا سال ۲۰۳۵ با همین تنظیمات و پیکربندی فعلی به فعالیت خود ادامه دهد را ۷۰ درصد تخمین می‌زند.

به لطف هابل، دانشمندان موفق به کشف موارد شگفت‌انگیزی از جمله وجود سیاهچاله‌های عظیم در مرکز همه کهکشان‌ها و همچنین بخار آب در اطراف سیارات فراخورشیدی شدند.

تلسکوپ فضایی هابل که شاید یکی از مهم‌ترین ابزارهای علمی دست‌ساز بشر باشد، به رغم کاهش توانایی‌ها، همچنان به انجام اکتشافات مهم ادامه می‌دهد.

این تلسکوپ به عنوان مثال در سال ۲۰۲۲ «ایرندل»، دورترین ستاره‌ای که تاکنون مشاهده شده است را کشف کرد.

به گفته‌ی مارک کلمپین، هابل علی‌رغم محدودیت‌های تازه، همچنان به به رصد اجرام در منظومه شمسی، بررسی برخی کهکشان‌های دوردست و همچنین همکاری با تلسکوپ فضایی جیمز وب (که در سال ۲۰۲۱ پرتاب شد) برای مطالعه‌ی جو سیارات فراخورشیدی ادامه می‌دهد.