یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹
۲۲:۳۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۳۰۰۷۹۷

کشف یک سیاه چاله در حال انتشار مواد داغ به فضا

سیاه چاله ای در حال انتشار مواد داغ به فضا,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا
سیاه چاله‌ای که مواد داغ به فضا منتشر می‌کند، شناسایی شد.

ستاره شناسان در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی یک سیاه چاله که در حال انتشار مواد داغ به فضا است، شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلویست، اخترشناسان اخیراً انفجاری را به شکل فوران های رادیویی (radio jets) از یک سیاهچاله که در حدود ۱۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در کهکشان ما قرار دارند، شناسایی کردند. سرعت واقعی ذرات در هر دو فوران بالاتر از ۸۰ درصد سرعت نور بوده است.

سیاه چاله و ستاره همراه آن سیستمی به اسم "مکسی جی ۱۸۲۰+ ۰۷۰" ( MAXI J۱۸۲۰+ ۰۷۰) را تشکیل می دهند. فیلم جدیدی که پژوهشگران از رفتار این سیاه چاله ها منتشر کرده اند توسط داده های جمع آوری شده توسط چند تلسکوپ مختلف به دست آمده است.

داده های مرتبط با سیاه چاله ذکر شده توسط تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ و فوریه، مه و ژوئن سال ۲۰۱۹ و داده های آرایه بسیار بزرگ (VLA) و مرکات (MeerKAT‎) با نام اصلی آرایه تلسکوپی کارو (Karoo Array Telescope) حاصل شده است.

کشف انفجار به شکل منابع اشعه ایکس با فوران های رادیویی که در سرعت های نسبی در حال حرکت بوده و در اوخر فوران سرعت آن کاهش یافته مرتبط است.

سیاه چاله ای در حال انتشار مواد داغ به فضا,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا

"مکسی جی ۱۸۲۰+ ۰۷۰" منبع روشن پرتو ایکس است که در مرکز عکس قابل مشاهده است و باعث می شود که اشعه های ایکس به شکلی دیده شوند که در حال دور شدن از سیاه چاله های فوران و حرکت به طرف شمال و جنوب هستند.

"مکسی جی ۱۸۲۰+ ۰۷۰" یک منبع نقطه ای از پرتوهای ایکس است. هرچند بنظر میرسد از یک منبع نقطه ای بزرگتر باشد برای این که بسیار روشن تر از منابع فوران ها است. فوران جنوبی برای آنکه پژوهشگران بتوانند آنرا در ماه مه و ژوئن شناسایی کنند بسیار کم نور بود.

بر اساس گفته دانشمندان، حدود ۴۰۰ میلیون میلیارد پوند ماده در این انفجارِ ذرات، پخش شده است. این مقدار جرم قابل مقایسه با چیزی است که میتواند در عرض چند ساعت روی قرص اطراف سیاهچاله جمع شود و جرمی معادل حدود هزار برابر دنباله دار هالی یا حدود ۵۰۰ میلیون برابر جرم ساختمان امپایر استیت (The Empire State Building) است.

"دنباله دار هالی" (Halley' s Comet) یکی از معروفترین دنباله دارها و تنها دنباله دار کوتاه دوره شناخته شده است.دنباله دارهای دوره ای دنباله دارهایی هستند که دوره های مداری آنها معمولاً کم تر از ۲۰۰ سال است.