شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۹
۱۵:۴۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۷۰۰۹۶۴

سیارک' بنو' ممکن است دارای عناصر سازنده حیات باشد!

سیارک بنو,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا
مطالعات اخیر پژوهشگران نشان می دهد که سیارک‌(Asteroid)" بنو" ممکن است دارای عناصر تولید کننده حیات باشد و زمانی روی سطح سنگی آن آب جاری بوده است.

به گزارش ایسنا،  دانشمندان ادعا می کنند که سیارک" بنو" امکان دارد دارای عناصر تولید کننده حیات باشد و زمانی سطح آن مملو از آب بوده است. مأموریت اُسیریس- رِکس ناسا در ۲۰ اکتبر برای جمع آوری نمونه هایی از این سیارک در" بنو" فرود خواهد آمد تا در آينده این نمونه ها را برای بررسی دانشمندان به زمین باز گرداند. بعنوان بخشی از مقدمات این مأموریت، شش مقاله پژوهشی منتشر شده است که در آن تاریخ و ساختار این سیارک نزدیک زمین با استفاده از داده های جمع آوری شده به وسیله اُسیریس- رِکس که از سال ۲۰۱۸ به دور این سیارک می چرخد، منتشر شده است.

در یکی از این مقالات،" امی سایمون"( Amy Simon) از ناسا" گادرد" گفته شواهدی از کربن و مواد آلی گسترده در سطح سیارک بنو یافت شده است. این مواد در رگ هایی که از میان سنگ های سطح سیارک عبور می کردند یافت شدند. به گفته محققان این اولین کشف تائید شده از حضور این عناصر سازنده حیات در یک سیارک‌(Asteroid) نزدیک به زمین است.

کشف مولکول های حیات و آب با جریان آزاد این باور را تقویت می کند که احتمالاً شهاب سنگ ها اولین اجزای سازنده حیات را به زمین حمل کرده اند.

اُسیریس- رِکس از زمان قرار ملاقات با بنو در اواخر سال ۲۰۱۸ بررسی های مداری دقیق از سطح این سیارک انجام داده است. این مأموریت داده هایی در خصوص ترکیب و ساختار سیارک و همچنین شناسایی مکان های مناسب برای جمع آوری نمونه گردآوری کرده است.

سایمون و همکارانش از ناسا با استفاده از طیف سنج مادون قرمز نشان دادند که مواد حامل کربن مانند مولکول های آلی و مواد معدنی کربناته در اکثر سطح بنو حضور دارند. این محققان توضیح دادند که این اجزای سازنده حیات بر روی برخی سنگ ها یافت شده اند.

دانته لائورتا، محقق اصلی اُسیریس- رِکس، گفت:فراوانی مواد حامل کربن یک پیروزی بزرگ علمی برای این مأموریت است. ما اکنون خوشبین هستیم که خواهیم توانست نمونه ای از مواد آلی را جمع آوری و برگردانیم. این کار هدف اصلی مأموریت اُسیریس- رِکس است.

به گفته" هانا کاپلان" از مرکز گادارد ناسا، این موارد ممکن است از واقعیتی ناشی شده باشد که این سیارک زمانی آب روان داشته است. برخی از کربنات هایی که آنها یافتند شواهدی را نشان می دهد که آنها فقط از طریق فعل و انفعالات با آب در رگه های سنگ های سطح سیارک ایجاد شده اند طول آنها سه فوت است و چند اینچ ضخامت دارند.

آنها دریافتند که سیارک مذکور حاوی عناصر سازنده حیات است و زمانی بخشی از سیارک بسیار بزرگتر پوشیده از آب بوده است.

منطقه ای از بنو که اُسیریس- رِکس بر روی آن فرود خواهد آمد، دهانه" Nightingale" است و از مواد تازه تری ساخته شده است و این به آن معناست که منظره واضح تری از منظومه شمسی اولیه را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

شش مقاله مذکور در مجلات" Science وScience Advances" منتشر شده است.