چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
۱۱:۲۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۹۰۰۵۴۰

سکونت در مریخ تا چه اندازه امکان پذیر است؟

سکونت درمریخ
مریخ یکی از سیاره های کهکشان راه شیری است که کشور های زیادی سودای سکونت در آنرا در سر می پرورانند و در صدد هستند که به این رویا جامه عمل بپوشانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،   زمین تنها سیاره قابل سکونت انسان که تاکنون حاکمیت خود بلامنازع خود را حفظ کرده است. اما کارشناسان هشدار غیر قابل سکونت شدن زمین را در یک دهه گذشته بار ها و بار ها تکرار کرده اند به عنوان مثال هانس یوآخیم شلن هوبر، موسس انستیتوی تغییرات آب و هوایی پتسدام یکی از بلندپایه ترین دانشمندان جهان در زمینه تغییرات اقلیمی، در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۷ به وضوح هشدار داد که سال ۲۰۲۰ ضرب الاجل جلوگیری از گرمایش بیش از اندازه زمین است.

کارشناسان معتقدند جنگل زدایی و مصرف بی رویه منابع میتواند در دو تا چهار دهه آینده به فروپاشی کامل تمدن انسانی منجر شود. طبق مقاله ای که امسال در مجله Nature Scientific Reports منتشر شد، آمده است:اگر انسان به نابودی جنگل های جهان ادامه دهد، زمین دیگر نمی تواند ظرفیت چشمگیر جمعیت را تحمل کند.

تمام این هشدار ها برخی از کشور ها را به ایجاد برنامه های بلند پروازانه سوق داد، برنامه هایی از نوع سکونت در فضا. پرچمدار این نظریات ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس است. ایلان در صدد است یک میلیون نفر را تا سال ۲۰۵۰ در مریخ ساکن کند.

راه اندازی شهر زمینی در مریخ

ایلان ماسک درباره جزئیات این طرح گفته است:زندگی در مریخ ابتدا در سازه های گنبدی شکل شیشه ای شروع خواهد شد. سیاره سرخ سرانجام همانند زمین از حیات پشتیبانی خواهد کرد. بشر هنوز با این چشم انداز بلندپروازانه فاصله بسیار زیادی دارد. زمینی سازی مریخ آنقدر کند صورت می گیرد که در طول حیات ما رخ نخواهد داد. البته شاهد برپایی کلونی انسانی در این سیاره خواهیم بود. تمدن های پیشرفته آینده که خرابه های به جای مانده از ما را کشف می کنند، ما را به خاطر بلندپروازی هایمان تحسین خواهند کرد. زمینی سازی مریخ به طور حتم یکی از شگفت انگیزترین پروژه های تاریخ بشر خواهد بود.

البته تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده، نشان می دهد که دی اکسید کردن موجود در مریخ آنقدر نیست که بتواند فشار اتمسفری این سیاره را به سطح قابل تنفس برای انسان برساند اما این محدودیت ها هیچ کدام مانع نشده اند تا ماسک تلاش ها و رویاپردازی را متوقف کند.

سکونت درمریخ

سکونت در مریخ تا چه اندازه امکان پذیر است؟

مریخ مرکز توجه فرضیه های علمی بسیاری درباره امکان سکونت انسان در آن است. شرایط سطحی مریخ و احتمال وجود آب سبب میشوند که این سیاره غیر از زمین قابل سکونت ترین جرم برای انسان در منظومه شمسی باشد. برای رسیدن به مریخ از زمین انرژی کمتری در هر واحد جرم( دلتا وی) مورد نیاز است.

شرایط سطح مریخ از لحاظ دما و فشار جوی از هر سیاره دیگری به جز بالای ابر های ونوس به شرایط زمین نزدیک تر است. اما به هر ترتیب سطح مریخ برای زندگی انسان ها و بیشتر موجودات زنده شرایط مساعدی ندارد. علت آن فشار هوای بسیار کم، یعنی جوی با تنها یک درصد اکسیژن و نبود آب به حالت مایع است.

در سال ۲۰۱۲ گزارشی منتشر شد مبنی بر این که تعدادی گلسنگ و سیانوباکتری در شرایط شبیه سازی شده زنده ماندند و پس از ۳۴ روز زندگی مریخی در« آزمایشگاه مرکز هوافضای آلمان»( DLR) سازگاری چشمگیری برای فرایند فتوسنتز از خود نشان دادند. دانشمندان قسمت هایی از زمین را برای مقایسه با مریخ کاوش کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که دمای مریخ در عرض جغرافیایی پایین شبیه به دمای قطب جنوب است.

شباهت های مریخ به زمین

روز مریخی معروف به هور بسیار با روز زمینی نزدیک است. یک روز که بر مبنای خورشید محاسبه شده باشد در کره مریخ ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۵٫۳۲۴۴ ثانیه است.

پهناوری رویه کره مریخ فقط ۲۸٫۴ درصد از مساحت رویه کره زمین کمتر است و مقدار خشکی های زمین فقط کمی بیش از سطح مریخ است. شعاع مریخ نصف زمین و جرم آن یک دهم زمین است.

انحراف محوری مریخ ۲۵٫۱۹ درجه و انحراف محوری زمین ۲۳٫۴۴ درجه است. در نتیجه بهرام هم مانند زمین فصل دارد، البته فصل های مریخ دوبرابر فصول زمین به درازا می کشند، زیرا هر سال مریخ ۱٫۸۸ برابر سال زمین است. قطب شمال مریخ هم اینک به سوی صورت فلکی ماکیان( دجاجه) اشاره می کند و نه به خرس کوچک.

مریخ جو دارد. با وجود رقیق بودن( ۰٫۷ جو زمین) این جو در برابر پرتوافکندن های خورشیدی و کیهانی مقداری حفاظت فراهم می کند. از وجود این جو هم چنین می توان برای ترمز هوایی فضاپیما های وارد شونده به مریخ استفاده کرد که این کار پیش از این بار ها انجام شده است.

مشاهدات اخیر فضاگرد های ناسا وجود آب در سیاره بهرام را تائید کرده است. از قرار معلوم، مریخ مقادیر قابل توجهی از تمامی عناصر لازم برای نگهداری از زیست، از نوع زمینی اش را داراست.

سکونت درمریخ

زمینی سازی مریخ عملیاتی می شود؟

با وجود تمام برنامه های در حال اجرا توسط کشور های مختلف هزینه سفر به مریخ چیزی در حدود ۶ تا ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. اما زندگی در مریخ رویایی است که سال ها توسط دانشمندان ناسا و سایر سازمان های فضایی دنیا برای دستیابی به آن تلاش می کنند. شرایط سطحی این سیاره و وجود آب در آن باعث شده که این سیاره تنها گزینه روی میز برای زیست در خارج از کره زمین باشد.

با وجود اینکه پروژه های زیادی برای سکونت در مریخ در حال اجرا است، اما هنوز هم رسیدن به این آرزوی دیرینه کاملاً دست نیافتنی به نظر می آید، زیرا علاوه بر هزینه زیاد اگر انسان ها بخواهند به مریخ پای بگذارند باید در داخل گنبد هایی پر از اکسیژن قرار داشته باشند.

باید صنعت و کشاورزی نیز روی این سیاره راه اندازی شود، هنوز مشخص نیست که زنان به راحتی می توانند در مریخ فرزند به دنیا بیاورند یا خیر. علاوه بر این در مریخ مواد غذایی قابل دسترس نیست؛ بنابراین میتوان گفت با چالش های موجود ذکر شده برای سکونت در مریخ علاوه بر اینکه نمی توان در چند دهه آینده منتظر سکونت در مریخ بود، باید با قاطعیت گفت که اگر هم امکان سکونت در مریخ فراهم شود فقط برای عده معدودی خواهد بود که هزینه زیادی هم در پی دارد.