سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
۱۲:۲۴ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۱۲۰۱۰۰۸

آب و مواد آلی در یک سیارک کشف شد

کشف آب و مواد آلی در یک سیارک برای اولین بار,سیارک ایتوواکا
دانشمندان وجود آب و مواد آلی را در نمونه ی کوچکی از یک سیارک به نام "ایتوواکا" کشف کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، دانشمندان به وجود آب و مواد آلی در یک نمونه کوچک از سیارک ایتوواکا که در سال ۲۰۱۰ طی ماموریت هایابوسا ۱ از آن بازدید شد پی برده اند.

این اولین باری است که چنین موادی بر روی یک سیارک‌ (Asteroid) یافت می شود و این نتایج میتواند به تحقیقات آینده در مورد نمونه های سیارک ها کمک کند.

همانطور که "ایندیپندنت" به آن اشاره کرد، محققان دانشگاه رویال هالووی (Royal Holloway) لندن می گویند شاید این سیارک طی سالها حرکت در فضا موادی را جمع آوری کرده باشد و تکامل یافته باشد. این مطالعات هم چنان نشان داد رایج ترین سیارک هایی که به زمین می آیند از نوع s هستند که میتوانند حاوی ترکیبات ضروری برای حیات باشند. جامعه ی علمی پیش از این بر روی سیارک های غنی از کربن یعنی نوع c به عنواع منبع تشکیل حیات تمرکز داشتند.

مأموریت های "هایابوسا" توسط یک فضاپیمای رباتیک ساخته ی آژانس کاوش هوافضای ژاپن انجام می شود و نمونه هایی از سیارات کوچک نزدیک به زمین به سیاره ی ما می فرستد تا مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرند. "ایتوواکا" هدف اولین مأموریت بود.

در ماه دسامبر گذشته مأموریت "هایابوسا- ۲" نمونه ای بزرگ از یک سیاره دیگر به نام "ریوگو" (Ryugu) به زمین آورد.

دکتر کوئینی چان (Queenie Chan) از دپارتمان علوم زمین در دانشگاه رویال هالوی در بیانیه ای گفت: پس از بررسی دقیق این نمونه توسط گروهی از محققان در یک دانه کوچک ۱۰ میکرونی (۱ هزارم سانتیمتر) مواد آلی اولیه (گرم نشده) و فرآوری شده (گرم شده) مشاهده شد. ماده ی آلی گرم شده نشان می داد که این سیارک بیش از ۶۰۰ درجه سانتیگراد در گذشته گرم شده است و وجود مواد آلی گرم نشده در فاصله ی نزدیک نشان می دهد که پس از خنک شدن سیاره مواد آلی بر روی آن سقوط کرده اند.

دکتر چان می گوید این یافته ها بسیار هیجان انگیزند زیرا جزئیاتی از تکامل سیارات و نقش اجرام آسمانی در تشکیل جهان در اختیار ما می گذارند.

محققان تأکید کردند که با توجه به یافته هایشان نحوه تکامل" ایتوواکا" شباهت زيادي به تکامل زمین پیش از حیات دارد.

محققان امیدوارند نتایج کارهای آنها به بررسی دقیق تر نمونه ها در آینده کمک کند. آن ها در حال حاضر در حال بررسی نمونه ای هستند که توسط "هایابوسا- ۲" به خوبی به زمین منتقل شده است.