پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
۲۱:۳۱ - ۰۹ تير ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۴۱۱۱۴
اختراعات و پژوهش های علمی

ابداع سیستم «تصویربرداری روح» برای دیدن نقاط کور

سیستم تصویربرداری روح,دیدن نقاط کور با تصویربرداری روح
محققان دانشگاه گلاسگو یک سیستم «تصویربرداری روح» ابداع کرده اند که قادر به خوانش امواج مغزی فردی است که به نور منتشر شده روی دیوار نگاه می کند تا ماهیت یک شی در گوشه را شناسایی کند.

یک تکنیک جدید موسوم به "تصویربرداری شبح وار" بینایی انسان را با هوش مصنوعی ترکیب می کند تا بتوان نقاط کور و گوشه و کنار را دید.

به گزارش ایسنا به نقل از نیو اطلس، بینایی با نیروی اشعه ایکس مدت ها است که یک قدرت ماورایی برای ابرقهرمانان بوده است، ولی بزودی انسان های عادی نیز میتوانند اشیاء پنهان را با کمی کمک از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) ببینند.

محققان دانشگاه "گلاسکو" یک سیستم« تصویربرداری شبح وار» را معرفی کرده اند که امواج مغزی فردی را که به نور پراکنده شده از دیوار نگاه می کند، می خواند تا یک شیء را در گوشه ای شناسایی کند.

این پیشرفت جدید، بخشی از شاخه ای از یک فناوری نوظهور است که به نام "تصویربرداری غیرخط دید" (NLoS) شناخته می شود و امکان مشاهده اشیای پنهان شده توسط موانع را فراهم می کند. گاهی اوقات، این شامل تابش نور لیزر بر روی سطح، گوشه و کنار و پشت به حسگر دوربین است که پس از آن از الگوریتم هایی برای رمزگشایی نور برگشتی پراکنده برای شناسایی جسم استفاده می شود.

اکنون محققان برای این مطالعه جدید، دوربین خود را با چشم انسان جایگزین کرده اند.

این آزمایش بگونه ای تنظیم شد که نور یک پروژکتور از میان جسم پنهان که یک برش مقوا منقش به یک حرف لاتین بود، تابیده شود و نور پراکنده ای را روی دیوار بیاندازد. بیننده انسانی فقط می توانست آن نور پراکنده را روی یک دیوار سفید ببیند که به تنهایی برای تشخیص جسم اصلی به اندازه کافی واضح نیست. این همان جایی است که هوش مصنوعی وارد می شود.

سیستم تصویربرداری روح,دیدن نقاط کور با تصویربرداری روح

بیننده انسانی یک کلاه ثبت نوار مغزی به سر داشت که قادر به خواندن سیگنال های قشر بینایی وی بود. این سیگنال ها به یک لپ تاپ با الگوریتم های هوش مصنوعی وارد می شدند که می توانست نور پراکنده شده را رمزگشایی کند و شیء پنهان را شناسایی کند. قدرت سیگنال نوار مغزی تقریباً با شدت نور در نواحی مختلف دیوار مرتبط بود، بنابراین الگوریتم توانست از آن برای تجسم کردن تصویری صحیح از آن نور استفاده کند.

در این آزمایش ها، هر شیء یک تصویر ۱۶×۱۶ پیکسلی بود که الگوهای نور با فرکانس شش هرتز به مدت دو ثانیه از میان آن می تابیدند و پس از حدود یک دقیقه مشاهده نور، سیستم هوش مصنوعی قادر به بازسازی دقیق بود.

"دانیل فاچیو" محقق ارشد این پروژه گفت:این یکی از اولین بارهایی است که تصویربرداری محاسباتی با استفاده از سیستم بینایی انسان در یک حلقه نوروفیدبک انجام می شود که فرآیند تصویربرداری را در لحظه انجام می دهد.

او ادامه داد: اگرچه می توانستیم از یک آشکارساز استاندارد به جای مغز انسان برای تشخیص سیگنال های منتشر شده از دیوار استفاده کنیم، ولی می خواستیم روش هایی را کشف کنیم که امکان دارد روزی برای افزایش توانایی های انسان مورد استفاده قرار گیرند.

محققان می گویند تحقیقات آینده، تصویربرداری از اشیاء را در سه بعد و ترکیب داده های چندین بیننده بطور همزمان بررسی خواهد کرد.