یکشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۱
۲۱:۰۱ - ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۶۲۷۹۴
طبیعت و محیط زیست

کشف جنگل‌های زیر آبی که بزرگتر از آمازون هستند

جنگل,جنگل‌های زیر آبی
در یک مطالعه جدید دانشمندان به بررسی پوشش گیاهی زیر اقیانوس ها پرداختند و به شگفت انگیزی متوجه شدند که جنگل های زیر اقیانوس مساحتی دو برابر کشور هند دارند.

به گزارش فرارو به نقل از rahnamato، ما نام بسياري از بزرگترین یا معروف ترین جنگل های بارانی جهان از جمله آمازون، بورنئو، کنگو، داینتری را می دانیم. همچنین احتمالا بسیار از ما در مورد بزرگترین گستره جنگل های جهان، یعنی جنگل های شمالی که از روسیه تا کانادا امتداد دارند، چیز هایی شنیده ایم، اما چند نفر از ما می توانیم یک جنگل زیر آبی را نام ببریم؟

بله، درست شنیدید! جنگل های زیر آبی که در زیر اقیانوس ها (Oceans) پنهان شده اند. دانشمندان اکنون می گویند این جنگل هایی زیر آبی آنقدر گسترده هستند که میتوانند مساحتی دو برابر کشور وسیع هند را بپوشانند. این محاسبه بسیار فراتر از آن چیزی است که پیش از این تصور می شد و می تواند برنامه ریزی ها برای حفظ حیات زیر آبی را دگرگون کند.

دانشمندان می گویند این جنگل های زیر آبی بسیار وسیع ولی بی نام، در سرتاسر جهان وجود دارد. آنها توانسته اند گستره وسیعی از این جنگا های پنهان را در جنوب و جنوب غربی آفریقا، جنوب استرالیا، اطراف نیوزلاند و ژاپن، تمام نوار غربی آمریکای شمالی و جنوبی، شمال کانادا و غرب گرینلند و در نهایت شمال اروپا را شناسایی کردند.

این گستره جنلگی به طرز شگفت انگیزی وسیع هستند و احتمالاً به مانند جنگل های روی زمین در شکل گیر و تداوم حیات نقشی اساسی دارند، اما دانشمندان به شدت نگران هستند که تغییرات اقلیمی آنها را تهدید کند.

جنگل,جنگل‌های زیر آبی

جنگل های زیر آبی از انواع جلبک ها و گیاهان دریایی تشکیل می شوند. مانند سایر گیاهان، جلبک های دریایی با جذب انرژی خورشید و دی اکسید کربن از طریق فتوسنتز رشد می کنند. بزرگ ترین گونه ها از این گیاهان می تواند به ارتفاع ده ها متر رشد کند و سایبان های جنگلی را تشکیل دهند که در یک رقص بی پایان در حین حرکت امواج تکان می خورند. شنا کردن از میان یکی از جنگل ها به معنای دیدن نور و سایه خمیده و احساس حرکت مداوم است.

درست مانند درختان روی خشکی، این جلبک های دریایی زیستگاه، غذا و سرپناهی را برای طیف گسترده ای از موجودات دریایی ارائه می دهند. گونه های بزرگی مانند بامبوی دریایی و کلپ غول پیکر دارای ساختار های پر از گاز هستند که مانند بالن های کوچک عمل می کنند و به آن ها کمک می کند تا سایبان های شناور وسیعی ایجاد کنند.

گونه های دیگر برای ایستادن و حمایت از تیغه های فتوسنتزی خود به ساقه های قوی متکی هستند؛ بنابراین حیوانات دریایی زیادی به این زیستگاه متکی هستند و به همین دلیل برای حفظ آن ها باید به طور دقیق وسعت و بسیاری از مشخصات دیگر آن ها را اندازه گیری کرد.

در خشکی به راحتی میتوان وسعت جنگل ها را با ماهواره اندازه گیری کرد، اما در زیر آب، این موضوع به همین سادگی نیست. اکثر ماهواره ها نمی توانند در عمقی که جنگل های زیر آب قرار دارند، عملیات اندازه گیری خود را انجام دهند. برای غلبه بر این چالش، دانشمندان روش سخت تر استفاده از داده های ثبت شده محلی در سراسر جهان را در پیش گرفتند که شامل میلیون ها داده می شد. با این اطلاعات، دانشمندان توزیع جهانی جنگل های اقیانوسی را مدل سازی کردند و متوجه شدند که مساحتی بین ۶ تا ۷.۲ میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند که در مجموع بزرگتر از آمازون است.

نکته جالب تر اینکه دانشمندان دریافتند که جنگل های اقیانوسی حتی از بسیاری از محصولات کشاورزی شدید مانند گندم، برنج و ذرت مولدتر هستند. به عبارت دقیق تر ، این جنگل های اقیانوسی به ویژه در مناطق معتدل هر ساله ۲ تا ۱۱ برابر بیشتر از محصولات کشاورزی زمین بهره وری دارند.

دانشمندان می گویند؛ این یافته ها دلگرم کننده است، زیرا ما می توانیم از این بهره وری عظیم برای کمک به تامین امنیت غذایی آینده جهان استفاده کنیم. مزارع جلبک دریایی می توانند مکمل تولید غذا در خشکی باشند و توسعه پایدار را تقویت کنند.

این نرخ های رشد سریع همچنین به این معنی است که جلبک های دریایی تشنه دی اکسید کربن هستند. همانطور که رشد می کنند، مقدار زیادی کربن را از آب دریا و جو بیرون می کشند. در سطح جهان، جنگل های اقیانوسی ممکن است به اندازه آمازون کربن جذب کنند. اما گرمایش جهانی به شدت این قابلیت را تهدید می کند.

دانشمندان می گویند تقریباً تمام گرمای اضافی محبوس شده توسط ۲۴۰۰ گیگا تن گاز های گلخانه ای که تاکنون منتشر کرده ایم، وارد اقیانوس های ما شده است. این بدان معناست که جنگل های اقیانوسی با شرایط بسیار سختی رو به رو هستند.

حفظ این جنگل ها و در قدم بعدی تلاش برای گسترش آن ها نه تنها میتواند توسعه پایدار بر روی سطح زمین را تضمین کند بلکه کل مجموعه زیستی ما در کره زمین را حفظ کند. این یافته جدید دانشمندان امید ها برای غلبه بر بسیاری از معضلات ناشی از گرمایش جهانی را افزایش داده است، اما در عین حال خطر از دست داده این امید را نیز خاطر نشان می کند.