سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
۱۴:۳۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۱۱۰۰۰۴۶
طبیعت و محیط زیست

میمون ها متوجه ارزش اشیاء می شوند !

میمون,دزدی میمون ها
یک مطالعه تازه روی میمون هایی که در کشور اندونزی از گردشگران دزدی می کنند و اشیا دزدیده شده را در ازای غذا پس میدهند ، نشان داده است که گویا این میمون ها ارزش اشیا گوناگون را حدس می زنند، به دلیل آن که به تازگی اشیا باارزش تر را برای دریافت غذای بهتر می دزدند.

به گزارش ایسنا، معبد اولوواتو در جزیره بالی اندونزی محل زندگی میمون های ماکاک دم دراز موسوم به" Macaca fascicularis" است که به ذکاوت ذاتی و چیره دستی در دزدی از جیب گردشگران معروف هستند.

این دسته از میمون های خلافکار از سالها پیش مشهور شده اند. آن ها از گردشگران دزدی می کنند و شیء دزدیده شده را نزد خود نگه می دارند تا در ازای آن غذا بگیرند. این در حالیست که یک مطالعه جدید نشان داده است که بعضی از این میمون ها عمدا وسایل گرانقیمت را می دزدند تا از صاحبان آن ها غذای بهتری طلب کنند.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه" لتبریج" کانادا و دانشگاه" اودایانا" در کشور اندونزی ۲۷۳ روز را در معبد مذکور در جزیره بالی گذراندند و بیش از ۲۰۰۰ تعامل بین میمون ها و گردشگران را ثبت کردند که نشان می دهد برخی از میمون ها فرآیندهای تصمیم گیری اقتصادی بی سابقه ای دارند.

پیش از این دیده شده بود که میمون ها به اقلام غیرغذایی مانند ظروف پلاستیکی اهمیت زیادی میدهند و برای آنها ارزش قائل هستند و میتوانند یاد بگیرند که چنین مواردی را میتوان با غذا مبادله کرد. به همین علت در این مطالعه میمون های آزاد در اطراف معبد هندوها مورد کاوش قرار گرفتند.

در این مطالعه بررسی شد که آیا میمون ها از اشیای مسروقه بعنوان وسیله ای برای مبادله و تهیه غذا استفاده می کنند یا خیر. محققان همچنین بررسی کردند که آیا آنها در سرقت از گردشگران میان اشیا مختلف تبعیض قائل میشوند یا خیر.

در حالی که چنين رفتاری تاکنون هرگز در حیوانات دیده نشده است، محققان گمان کردند که شاید زندگی میمون ها با انسان و مشاهده نحوه برخورد انسان ها با متعلقات شان ممکن است چنين رفتاری را به میمون ها القا نموده باشد.

محققان، دزدی های این میمون ها را با توجه به سن، درجه موفقیت و اینکه آیا میمون ها از وسایل مسروقه بعنوان یک ابزار برای مبادله استفاده می کنند یا نه، بررسی کردند.

این مشاهدات و تجزیه و تحلیل آن ها نشان داد که میمون ها رفتار مبادله و معامله پایاپای را احتمالا در سنین جوانی می آموزند و احتمال موفقیت آن ها با افزایش سن و تجارب آنها افزایش می یابد.

پژوهشگران همینطور اقدام به صحنه سازی و فراهم کردن امکان سرقت برای میمون ها کردند تا توانایی و انتخاب آنها در دزدیدن اشیاء باارزش و گرانقیمت را مشاهده کنند.

نتایج نشان داد که میمون های پیر در شناسایی و سرقت موارد با ارزش بهتر عمل می کنند. جالب اینکه آنها همچنین پیشنهادات ناچیز و غذاهای کم و ساده را رد کرده و معاملات بزرگتری را طلب می کنند.

میمون های مسن بعد از سرقت کالایی مانند موبایل که بيش ترین ارزش را برای بازدید کننده داشت، آن را نگه می دارند تا هنگامی که غذایی را که فکر می کنند با ارزش کالای مسروقه متناسب است، دریافت کنند.

پژوهشگران می گویند تحقیقات تجربی بیشتر روی ماکاک های معبد اولوواتو میتواند مقایسه بین تصمیم گیری اقتصادی و استفاده از ابزار نمادین را از منظر فرگشت( تکامل) بیشتر مرتبط کند و در نهایت ممکن است به درک بهتری از ریشه سیستم های پولی در انسان منجر شود.

این مطالعه در مجله Royal Society منتشر شده است.