یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
۱۹:۱۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۱۱۰۰۳۰۸
طبیعت و محیط زیست

کشف فسیل ۲۰ میلیون ساله یک کرم عظیم‌الجثه

کشف فسیل ۲۰ میلیون ساله یک کرم عظیم‌الجثه,فسیل
دانشمندان فسیل ۲۰ میلیون ساله یک نوع کرم را کشف کرده اند که طعمه خود را با مخفی شدن در گودالی در زیر زمین به دام می انداخته و شکار می کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آی ای، اگر درباره کرم عظیم الجثه ای بشنوید که تا زمان شکار طعمه خود در حالیکه هنوز زنده است، در زمین پنهان می شود، احتمالاً فکر می کنید که از یک فیلم ترسناک ایده گرفته شده است. ولی بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Scientific Reports منتشر شده است، این نوع کرم ها در واقعیت مدتها است که وجود دارند.

رفتار تغذیه ای این شکارچی کمین گر موسوم به" کرم بابیت" با نام علمی "Eunice aphroditois" خارق العاده است. این کرم ها در حفره های خود پنهان میشوند تا وقتی که شکار آن ها از بالای سر آنها عبور کند. سپس آنها در کسری از ثانیه بیرون می جهند و با فک قدرتمند خود طعمه غافلگیر شده را شکار می کنند. سپس طعمه را که هنوز زنده است به لانه خود می برند.

ولی چرا این موضوع اکنون مطرح شده است؟ زیرا پژوهشگران یک گونه اجدادی باستانی و احتمالاً منقرض شده از این کرم ها را کشف کرده اند که حتی وحشتناک تر از گونه های فعلی هستند.

کشف این فسیل کاملا یک موفقیت محسوب می شود، چرا‌که بدن این کرم عمدتا از بافت نرم تشکیل شده که فسیل شدن آن ها را دشوار می کند. محققان اظهار داشتند که برای شناسایی این فسیل کرم ۲۰ میلیون ساله از داده های ریخت شناسی، رسوب شناسی و ژئوشیمیایی از لایه های میوسن در شمال شرقی تایوان استفاده کرده اند.

محققان بطور مشخص تر، گودال های L شکل این گونه را کشف کردند که طول آن ها حدود ۶.۵ فوت (۲ متر) و قطر آنها تقریباً یک اینچ (دو تا سه سانتی متر ) بود. طول گونه های امروزی این کرم ها معمولاً بین ۲ تا ۴ فوت (۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر ) کاهش یافته است، در حالی که برخی از گونه ها تا ۱۰ فوت( ۳ متر) نیز رشد می کنند.

آن ها فسیل کرم تازه کشف شده خود را "پنیچنوس"( Pennichnus) نامیدند و توضیح دادند که چگونه ۳۱۹ نمونه کمیاب را که در رسوبات ماسه سنگی در سراسر ژئوپارک "Yehliu" در تایوان حفظ شده بودند، مطالعه و بررسی کردند. آنها در نهایت کشف کردند که این کرم باستانی دارای برخی از عادات شکار و تغذیه متمایز و نسبتاً غیرمعمول بوده است.

پژوهشگران نوشتند: این گودال های L شکل رفتارهای شکار کرم های بابیت را نشان می دهد. آن ها بعد از هر بار شکار، دوباره حفره ای ایجاد می کردند.