جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
۱۶:۱۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۱۹۶۶
اخبار علمی و پژوهشی

وقتی باکتری های مضر، هدف گلوله های نقره ای قرار می گیرند!

باکتری,نانوذرات نفره
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته اند که شاید نانوذرات نقره بتوانند راهکار خوبی برای مبارزه با باکتری های مضر باشند..

به گزارش ایسنا، مواد ضد میکروبی برای نابود کردن یا کند کردن رشد باکتری ها، ویروس ها و ریزارگانیسم ها بکار می روند. این مواد میتوانند به صورت آنتی بیوتیک باشند و برای درمان عفونت های بدن مورد استفاده قرار بگیرند یا اینکه به صورت افزودنی یا پوشش روی محصولات تجاری قرار داده شوند تا میکروب ها را دور نگه دارند. این ابزارهای نجات دهنده زندگی، برای پیشگیری و درمان عفونت در انسان، حیوانات و گیاهان ضروری هستند ولی در صورتیکه ریزارگانیسم ها در برابر آنها مقاومت نشان دهند، به تهدیدی جهانی برای سلامت جوامع تبدیل می شوند. این پدیده، با عنوان" مقاومت ضد میکروبی"( Antimicrobial Resistance) شناخته می شود.

یکی از علل اصلی بروز مقاومت ضد میکروبی، استفاده بیش از اندازه از عوامل ضد میکروبی است که نانوذرات نقره را نیز شامل می شوند. نانوذرات نقره، موادی پیشرفته با ویژگی های ضد میکروبی هستند که به صورت فزاینده ای در محصولات تجاری به کار می روند.

پژوهشگران" دانشگاه پیتسبرگ"( University of Pittsburgh) آمریکا برای درک بهتر مقاومت باکتری ها نسبت به نانوذرات نقره، رشته هایی از باکتری" اشریشیا کلی"( E.coli) را به کار بردند.

" لیزا استابریلا"( Lisa Stabryla)، از پژوهشگران این پروژه بیان کرد:مقاومت باکتری ها نسبت به نانوذرات نقره مورد بررسی قرار نگرفته است؛ بدین ترتیب ما تصمیم گرفتیم مکانیسم های ورای این موضوع را بررسی کنیم. این یک نوآوری نویدبخش است که به دانش ما در خصوص مواد ضد میکروبی می افزاید ولی ما باید آنرا آگاهانه مورد بررسی قرار دهیم و به تنظیم کردن کاربرد آن بپردازیم تا از کاهش کارآیی آن جلوگیری کنیم.

استابریلا، باکتری اشریشیا کلی را به مدت ۲۰ روز در معرض نانوذرات نقره قرار داد و رشد آنرا به مرور زمان کنترل کرد. نانوذرات تقریبا ۵۰ برابر کوچک تر از باکتری ها هستند.

استابریلا ادامه داد :باکتری ها در ابتدا تنها می توانستند در غلظت کمی از نانوذرات زنده بمانند ولی ما با ادامه آزمایش دریافتیم که توانایی زنده ماندن در دوزهای بالاتر را نیز دارند. نکته جالب اینجاست که ما دریافتیم باکتری ها نسبت به نانوذرات نقره مقاومت می کنند اما در برابر یون های نقره که به تنهایی منتشر می شوند ، این گونه نیستند.

پژوهشگران به توالی یابی ژنوم باکتری اشریشیا کلی پرداختند که در معرض نانوذرات نقره قرار گرفته بودند. آنها جهشی را در ژن باکتری یافتند که یون های فلزی سنگین را به بیرون سلول می راند.

استابریلا بیان کرد:امکان دارد که مقداری نقره به داخل سلول راه یابد و سلول هنگام ورود آن، به جهش دچار شود تا آنرا به سرعت بیرون براند. برای درک این که آیا پژوهشگران میتوانند به واسطه طراحی ذرات، بر این مکانیسم غلبه کنند یا خیر، باید پژوهش های بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد:یافته های این پژوهش نشان میدهند که نانوذرات نقره میتوانند گزینه خوبی برای هدف قرار دادن انواع خاصی از باکتری ها باشند.

باکتری ها نهایتا راهی برای تکامل و فرار از مواد ضد میکروبی پیدا می کنند. پژوهشگران امیدوارند با درک مکانیسم هایی که به این تکامل منجر میشوند ، تأثير مقاومت ضد میکروبی را کاهش دهند.

" لین گیلبرتسون"( Leanne Gilbertson)، از پژوهشگران این پروژه بیان کرد:ما نخستین گروهی هستیم که اثرات تحرک باکتریایی را بر توانایی ایجاد مقاومت در برابر نانوذرات نقره بررسی می کنیم. اختلاف مشاهده شده واقعا جالب است و برای درک آن و نحوه پیوند دادن واکنش ژنتیکی با توانایی حرکت باکتری باید پژوهش های بیشتری صورت بگیرد.

او ادامه داد:نتایج پژوهش ما، نویدبخش این موضوع هستند که در حال پیشگیری از مقاومت ضد میکروبی میتوان ویژگی های نانوذرات را برای داشتن یک واکنش مطلوب تنظیم کرد.

این پژوهش، در مجله" Nature Nanotechnology" به چاپ رسید.