شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۳:۲۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۸۰۳۱
فیلم و سینمای ایران

وقتی تیغ سانسور آثار کمدی، دست تلویزیونی ها را می بُرد

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,آثار کمدی
 اگر در گذشته مخاطبان تلویزیون برای دیدن یک سریال طنز ماه رمضان یا عید نوروز لحظه شماری می کردند، امروز اما با ظهور رسانه های جدید، شبکه های مجازی و سانسورهای بی شمار تلویزیونی، این توجه کم شده و دیگر کمتر سریال طنزی می تواند لبخند بر لب مخاطب بنشاند.

به گزارش بانی فیلم،این روزها تیغ برنده سانسور، دست اهالی تلویزیون را هم بریده و اکثر آثاری که نام کمدی و طنز را دارند، به شدت کم رمق شده اند. فیلمنامه نویسان طنز تلویزیونی باید از هفت خوان رستم بگذرند تا بتوانند یک سریال را بسازند و روی آنتن ببرند.

 

به نظر می رسد در گذشته دست بازیگران و فیلمنامه نویسان کمدی برای بیان بسیاری از مسائل نسبتا بازتر از زمان حال بود. اما الآن اوضاع به گونه ای پیش می رود که کوچکترین موضوعی می تواند باعث ایجاد سوء تفاهم شود! نمونه این سوء تفاهمات ناخواسته، سریال « در حاشیه» مدیری بود که بعد از اعتراض بی شمار پزشکان دیگر از تلویزیون پخش نشد!

 

سرعت کوچ بازیگران از سینما به تلویزیون از حدود سه سال گذشته شدت گرفت و هنرمندانی مانند رضا عطاران، سعید آقاخانی و پیمان قاسم خانی خسته از بایدها و نبایدهای بسیار در تلویزیون، راه خود را به سمت سینما تغییر دادند.

 

در شماره قبل با جمعی از سینماگران کمدی در مورد کار طنز در تلویزیون صحبت کردیم که اکثر آن ها علت پر فروش شدن آثار سینمایی کمدی را نسبت به تلویزیون، هجم ممیزی در تمام زمینه ها در ساخته های تلویزیونی عنوان کردند. در این شماره نیز با بخشی دیگر از بازیگران و کارگردانان صحبت کردیم که در ادامه خواهید خواند:

 

داریوش مؤدبیان: تغییر ذائقه مخاطبان نیازمند یک عزم ملی است

داریوش مؤدبیان، بازیگر و کارگردان در خصوص اینکه چه تحلیلی از پیشی گرفتن کمدی سازی در سینما نسبت به تلویزیون دارید، به بانی فیلم گفت: سالهاست تلویزیون نمی بینم و حتی ارتباطم با سینما قطع شده است. سال های زیادی است که فیلم نمی بینم و این به دلایل شخصی است. البته من همچنان کار کمدی در تئاتر انجام می دهم و ممکن است تئاترهای دیگران را نبینم و ملزم به دیدن آن ها نیستم، چون مختار به خواندن یا دیدن هستیم. از زمانی که از تولید تلویزیونی جدا شدم، سالهاست تلویزیون نمی بینم. در حقیقت به نوعی مجبور شدم، جدا شوم. من سال ها کار تلویزیونی انجام می دادم، اما زمانی که نمی توانم؛ یعنی اجازه ندارم و دیگر کاری انجام نمی دهم، برایم جذاب نیست. زمانی همه چیز برایم جذاب می شود که خودم کار می کنم.

 

مؤدبیان در پاسخ به این پرسش که چرا به بعضی از کمدی های پرفروشی که مردم به آن علاقه مند هستند، اصطلاح سخیف و مبتذل داده می شود و چطور امکان تغییر این ذائقه وجود دارد، عنوان کرد: این ذائقه خیلی به سختی تغییر پیدا می کند. در میان آثار نمایشی، گونه کمدی یک نوع عالی است و نمی توانیم بگوییم یک نوع تئاتر است؛ یعنی در خودش گونه های مختلفی دارد و فراگیرترین نوع نمایش است؛ چون هم خواص و هم عوام به آن می پردازند. البته گاهی ذائقه عوام پسندانه به سوی ابتذال می رود. به عنوان مثال، فست فودها هر روز در سطح شهر شعبه های متعددی پیدا می کنند، اما رستوران های خوب مشتریان کمتری دارند. ذائقه از کام انسان می آید و وقتی به نوعی از غذا عادت کند، امکان تغییر دادن آن سخت است. این غذاها برای مردم مضر و چاق کننده هستند اما با تمام این ها می بینیم که مخاطب آن را دوست دارد و تغییر آن نیاز به یک اقدام بنیادی و عزم ملی لازم دارد. این در خصوص تلویزیون هم صدق می کند.

 

وی ادامه داد: هنگامی که تلویزیون به سمت عوام گرایی پیش می رود و حتی تئاترهای تلویزیونی کنار گذاشته می شود، خود به خود این زمینه به وجود می آید که نسل ها به این خوراک ها عادت می کنند و حتی از گذشته چیزی را به خاطر نمی آورند. این مثل ماجرای کتاب است که درصد خوانندگان کتاب های خوب کم بودند. این موضوع نیازمند یک حرکت جمعی است. البته همیشه فرهیختگان می نویسند و تلاش می کنند، اما تمام این ها با یک فیلم نامناسب و مبتذل فرو می ریزد. این موضوع نیازمند بحث جامعه شناسی اجتماعی است که باید وارد آن مقوله شد و نمونه ها و الگوهای خوب را ارائه داد. امروز از کارهای برجسته تلویزیونی که انجام دادیم، بهره ای نمی گیریم و به شکل مناسب و در زمان مناسب بازپخش و تحلیل نمی کنیم

 

ابراهیم وحید زاده:دل سازندگان تلویزیون برای مخاطب نمی سوزد

ابراهیم وحید زاده که در کارنامه خود فیلم هایی نظیر« تاکسی نارنجی» با تم کمدی را دارد، در خصوص اینکه چه تحلیلی از پیشی گرفتن کمدی سازی در سینما نسبت به تلویزیون دارید، به بانی فیلم گفت: سینما راه خودش را می رود و اگر به طنزهای تلویزیون نمی خندید، به دلیل مضمون آن است. وقتی خیلی بخواهیم اخلاقی برخورد کنیم و درصدد باشیم جامعه متدینی داشته باشیم، طبیعی است ناگزیریم بسیاری از سوژه ها را یا دست و پا شکسته ارائه دهیم یا حذف کنیم. اگر به این شکل مطلب نوشته شود، بار کمدی کار کم می شود. دلیل دیگر آن است که سینما واحد پولسازی است و طبعا می توانند آدم های حرفه ای تر را به کار ببندند و هزینه بیشتری را بپردازند، اما تلویزیون چنین کاری را کمتر انجام می دهد.

 

وحیدزاده افزود: مسأله بعدی این است که تماشاگر برای سینما پول می پردازد و کالایی که می پسندد، ببیند، وگرنه به سراغ آن نمی رود. در تلویزیون شرایط این طور نیست و سازندگان آثار تلویزیونی دلشان برای تماشاگر نمی سوزد، به همین دلیل سعی می کنند با ارزانترین شکل و کوتاه ترین زمان این آثار را ارائه کنند. وقتی سوژه ها مردم را جذب نمی کند، باعث می شود دیگر به سراغ سریال های تلویزیونی نروند.

 

کارگردان فیلم«عروسک» در پاسخ به این سوال که کمدی سازان ما در چند سال اخیر بیشتر به سمت سینما رفته اند گفت: سینما شرایط مطلوب تری دارد و کمدی سازان ترجیح می دهند به سمت سینما بروند. مسئله این است که ممیزی های ما فقط در جهت نفی کردن است. آیا می خواهند حمایت کنند و یا نظارت و حمایت؟ فقط نظارت اعمال می شود و مطلقا حمایت نیست.

 

وحید زاده ادامه داد: اگر به ساخت و تولید آثار فاخر کمک کنند، به معنای اینکه استاندارد جهانی را رعایت کند، طبیعتا آنهایی که توانی دارند به آن سمت و سو گرایش پیدا خواهند کرد. فیلم چه خوب باشد و چه بد، بالاخره اکران می شود و بلیت آنها هم به یک قیمت فروخته می شود. همه این امکان را برایش بوجود می آورند که هر کدام بیشتر می فروشد زمان اکران بیشتری داشته باشد و هر کدام که فروشش کمتر است را از اکران برمی دارند. نتیجه آن این است که آدم هایی که به سینما به عنوان یک صنعت هنر نگاه می کنند ترجیح می دهند کارهایی بکنند که در آن پول بیشتری است و ظاهرا تماشاگر این نوع کارها را می پسندند. وحیدزاده در پایان صحبت های خود گفت: اگر تماشاگر کار را پس بزند، فروش نخواهند داشت. کسانی هم که دنبال کارهای باارزش هستند، قید آن را می زنند و ترجیح می دهند که DVD و یا ماهواره ببینند. باید متر و معیاری وجود داشته باشد و از کارهایی که سعی شده شرافتمندانه ساخته شود و ارزش های جهانی را رعایت کند، حمایت شود و از کسانی که کار سخیف می کنند، حمایت نکنند. در سال های ۶۰ فیلم ها را به گروه های الف و ب و… دسته بندی می کردند؛ آن که باارزش تر بود در دسته الف جای می گرفت و قیمت گروه الف گران تر بود. این باعث می شد که کسانی که سرمایه گذار فیلم بودند، برای اینکه پول بیشری بدست بیاورند، به اینکه کار بهتری ساخته شود بها می دادند. اما اکنون چه فیلم خوب بسازیم و چه فیلم بد، همه با هم به نمایش در می آید و نمی توان انتظار داشت که حرکتی در سینما به وجود آید.

 

 

علی عبدالعلی زاده:تلویزیون به دلیل گستردگی مخاطب نمی تواند دست فیلمساز را باز بگذارد

علی عبدالعلی زاده به عنوان کارگردانی که کارهای کمدی انجام داده است، در خصوص اینکه چه تحلیلی از پیشی گرفتن کمدی سازی در سینما نسبت به تلویزیون دارید، به بانی فیلم گفت: در دهه ۸۰ شوراهای فیلمنامه به این اندازه نبود که بخواهند روی آن دخل و تصرفی داشته باشند و علاوه بر این، مدیران آن موقع به فیلمسازان و کسانی که در این بخش شناخته شده بودند، نیرو و انگیزه می دادند و دست نویسندگان را باز می گذاشتند و ممیزی تا این اندازه نبود. شاید نگاه مسئولان به کمدی ها به شیوه ای نباشد که خود فیلمنامه نویسان کمدی در سر دارند. این بایدها و نبایدها باعث شده از بسیاری از طنزهایی که در آن زمان می دیدیم و می نوشتیم، فاصله بگیریم. این موضوع بیشتر به افرادی که فیلمنامه را می خوانند و روی آن ها نظر می دهند، بستگی دارد.

 

عبدالعلی زاده ادامه داد: در سینما دست بازیگران طنز بازتر است و راحت تر هستند و چارچوب ها در تلویزیون محدودتر و در سینما بازتر است. کارگردانان و هنرپیشه ها زمانی که با این بایدها و نبایدها رو به رو می شوند، ترجیح می دهند در سینما کار کنند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا به بعضی از کمدی های پرفروشی که مردم به آن علاقه مند هستند، اصطلاح سخیف و مبتذل داده می شود و چطور امکان تغییر این ذائقه وجود دارد، عنوان کرد: منطق کار بر اساس عرضه و تقاضاست و زمانی که از این نوع کارها راضی باشند، بیشتر به ساخت آن توجه می کنند. واقعیت آن است که در بحث کمدی بالآخره باید با موضوعی شوخی کنیم. مباحث سیاسی و اخلاقی می توانند جالب توجه باشند و در سینما با توجه به محدودیت ها، راحت تر به خطوط قرمز نزدیک می شوند و به همین دلیل مخاطب ممکن است از آن استقبال کند. تلویزیون به دلیل گستردگی مخاطب نمی تواند دست فیلمساز را باز بگذارد.

 

 

رؤیا میرعلمی:یکی از دلایل جذابیت کمدی های سینمایی، سانسورهای تلویزیونی است

رؤیا میرعلمی که بخشی از فعالیتش را در سریال های طنز تلویزیونی انجام داده، در خصوص اینکه چه تحلیلی از پیشی گرفتن کمدی سازی در سینما نسبت به تلویزیون دارید، به بانی فیلم گفت: یکی از دلایل اصلی و مهم ممیزی و سانسورهایی است که در تلویزیون اعمال می شود و جهت گیری های مشخصی دارد. در سینما دست فیلمنامه نویس بازتر است و شرایطی را می توانیم به وجود بیاوریم که برای مخاطب جذابتر باشد. وقتی در کارهای کمدی آقای صحت کار می کردم، می دیدم چقدر دست یک فیلمنامه نویس را برای خلق موقعیت های کمدی می بستند و با این وجود سروش صحت و ایمان صفایی موانع را رد می کردند و موقعیتی خلق می کردند که برای مخاطب تلویزیون جذاب بود. در حقیقت این موانع در سینما وجود ندارد و دست نویسنده و کارگردان برای خلق موقعیت های کمدی بازتر است. به طور طبیعی در این شرایط هم مخاطب ارتباط بیشتری برقرار می کند و هم خروجی کار بهتر خواهد.

 

میرعلمی ادامه داد: در بخش کارگردانی، طراحی صحنه و لباس و موقعیت هایی که بازیگران با هم دارند، شرایط همین است. البته باز هم تمام این ها به فیلمنامه ختم می شود. معتقدم مهمترین عنصر در خلق درام فیلمنامه است و همین می تواند برای تماشاگر سینما جذاب باشد. علاوه بر این، شرایط و پوششی که در تلویزیون برای بازیگران ما وجود دارد، کاملا متفاوت با سینماست و مخاطب خیلی راحت می تواند ارتباط برقرار کند. در تلویزیون تقریبا همه خانم ها باید شبیه یکدیگر باشند. فرض کنید پوشش رئیس یک شرکت با یک زن خانه دار کاملا یکسان است؛ اما در سینما دست کارگردان بازتر است و از لحاظ ممیزی ارشاد سخت گیری زیاد ندارد. در تلویزیون خانم ها نمی توانند به شخصیت خود نزدیک شوند و به عنوان مثال من همیشه یک شکل هستم. این ها جزو دلایلی است که اگر در تلویزیون کمدی ساخته می شود، نمی تواند به اندازه کمدی های سینما موفقیت داشته باشد.

 

میرعلمی در پاسخ به این پرسش که چرا به بعضی از کمدی های پرفروشی که مردم به آن علاقه مند هستند، اصطلاح سخیف و مبتذل داده می شود و چطور امکان تغییر این ذائقه وجود دارد، بیان کرد: باز همه این مسائل به فیلمنامه برمی گردد. نگاه تماشاگر و مخاطب امروز به نحوی در حال رفتن به قهقراست و این به دلیل شرایطی است که متأسفانه در جامعه ما به وجود آمده است. یک دلیل هم خود تلویزیون است که سطح سلیقه و آگاهی مردم را پایین آورده است و اجازه رشد صحیح نداده است. متأسفانه تلویزیون به هجوترین شکل ممکن سریال ساخته و همیشه فکر می کنم تعداد انگشت شماری از سریال ها شبیه پاورقی های زردی هستند که مجله ها می نویسند. به همین دلیل سطح سلیقه تماشاگران پایین آمده و در سینما هم بر اساس همین سلیقه فیلم ساخته می شود. تهیه کننده به عنوان کسی که می تواند برای جذب مخاطب فرهنگسازی انجام دهد، می تواند به فیلمنامه نویس بگوید بر اساس سطح سلیقه متعالی تر بنویسد. متأسفانه فرهنگسازی نشده و روز به روز سلیقه مخاطبان ما به ابتذال کشیده می شود.

 

این بازیگر افزود: بسیاری از مردم تلویزیون نمی بینند و شبکه های مجازی که بدترین شکل نسل جامعه ما را تربیت می کنند، به شکل مبتذلی در حال رشد هستند. به عنوان مثال، یک نمونه از این کارهای نادرست همین داب اسمش هایی است که با آن کلیپ می سازند و به سرعت رشد می کند. تنها جایی که خیلی می تواند فرهنگسازی کند، تلویزیون ماست که انجام نمی دهد و تا کاری انجام ندهد، شرایط به همین شیوه خواهد ماند

 

 

 

 

 

banifilm.ir
  • 17
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
شاه نعمت الله ولی شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه ایرانی

تاریخ تولد: ۱۴ ربیع الاول۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

نام های دیگر: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

پیشه: فلسفه و تصوف

مکتب: عارف و تصوف

آثار: شرح لمعات، رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش