جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳
۱۷:۱۲ - ۰۶ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۱۲۲۱
احزاب، تشکل ها، شخصیت ها

۵ نکته در مورد حملاتی عریان به رئیس جمهور از تریبونی مقدس:

چرا برای یکبار هم که شده تریبون نماز جمعه یا عید فطر به امثال علی مطهری داده نمی شود؟

اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,احزاب و شخصیتها,علی مطهری
صبح عید سعید فطر، مداحی به نام میثم مطیعی اشعاری را در نقد یا بهتر بگوییم تخریب شخص رئیس محترم جمهور و همفکرانش اجرا کرد که با پیامدهای تلخی مواجه شد.پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، صبح عید سعید فطر، مداحی به نام میثم مطیعی اشعاری را در نقد یا بهتر بگوییم تخریب شخص رئیس محترم جمهور و همفکرانش اجرا کرد که با پیامدهای تلخی مواجه شد.

 

اما در این رابطه چند نکته قابل تأمل است.

 

اول اینکه

به هیچ عنوان هتک و اهانت به مداح اهل بیت علیهم السلام و هر انسان دیگری را نه تنها نمی‌پسندیم، چراکه یکی از ناپسندترین خلقیات سیاسی ما حمله به «شخصیت» گوینده است و نه «فعل» وی، که این از مهم ترین دلایل عدم نقد و رقابت همدلانه و منصفانه در میان ماست.

 

پس پسندیده آن است که طرفدار نقد فعل ایشان باشیم و نه حمله و اهانت به خود ایشان.

 

دوم

برخی در دفاع از فعل ایشان به مخالفین این اتفاق، خرده گرفته‌اند که نقد را بر نمی تابند و یا مگر وی حرف بدی زده بود؟! اصلا چرا دولت به خود گرفته و انقدر ناراحت است؟ اولا مگر نقد یا تخریب دولت و همفکرانشان در چنین تریبون‌هایی، اتفاقی کم‌تعداد یا غریب است که کسی از اصل نقد ناراحت شود؟!

 

بحث این است که جایگاه نماز مبارک عید سعیدفطر، جایگاه وحدت و همدلی همه گروه‌های سیاسی است، خواندن اشعاری تند با جملات و مفاهیمی مثل خودت رو گم نکن، سوخته غرب، سیلی خوردن از کوخ نشینان، دلباخته دشمن و...، که با کمترین اطلاعات سیاسی واضح است رئیس محترم جمهور و همفکران و حامیانش را مخاطب قرار داده است، نقض غرض و بی‌جاست. این عبارات بیش از آنکه نقد باشد اهانت و درشتی است. به عبارت دیگر هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. اگر بنا به تخریب مستقیم رئیس‌جمهوری با پشتوانه ۲۴ میلیون رای توسط مجری و مداح چنین مراسم مهمی است اندکی تصور نمی‌شود که احترام میلیون‌ها نفر خدشه‌دار می‌شود؟! این حرکت غلط، اندر غلط بود همانگونه که اگر همین اشعار به هر دلیلی علیه آقایان رئیسی، احمدی‌نژاد و یا قالیباف بود.

 

همچنین لازم نیست این اتهامات به آقای روحانی و همفکرانش بخورد یا نخورد که برخی می‌گویند مگر شما خود را مصداق این اشعار می‌دانید که به شما برخورد؟! آنچه لازم است این است که وقتی تعابیر و جملاتی به کنایه یا قصد تخفیف بیان شد، با توجه به سوابق قبلیِ سبک متهم‌کنندگان، همه بدانند منظور کیست و گوینده آن طبق سابقه سیاسی خود، مدعای چه حملاتی است. شاید برای هر کودک خردی در عالم سیاست مثل روز روشن است که مصداق چند بیت از شعر مذکور، مستقیما حسن روحانی و یارانش است. شاید منظور مداح دلواپس از مسئولی که به غرب اعتماد کرده و با برجامی به فنا رفته بجای داخل به  خارج تکیه کرده و مردمی که به او چند صباحی مسئولیتی سپرده‌اند و منتظر اقدامش هستند و دنبال سند ۲۰۳۰ رفته است و ...، بقال سر کوچه است که عکس روحانی را به شیشه مغازه چسبانده؟! یا جوان سرخوشی که تیشرت عاشق آمریکا هستم پوشیده است؟! کمی احترام به فهم مخاطب هم محبت کنند خوشحال می‌شویم!

 

سوم

چه کسی گفته اینها نقد بود؟ عباراتی که بیان شده است حملاتی عریان و تند بود که محل اختلاف سنگین سیاسی است. مثلا:

 

ما نه آنیم که آموخته غرب شویم             پی هر وسوسه‌ای سوخته غرب شویم؟!

 

سیلی از کوخ‌نشین، کاخ‌نشین خواهد خورد      و زمین‌خوار سرانجام زمین خواهد خورد؟!

 

چه کسی از مسئولین نظام سوخته غرب است؟ چه کسی از مسئولین غرب را در تضاد منافع با ما نمی‌بیند؟ کدام یک از مسولین غرب را دشمنی با تحریم‌های ظالمانه که باید حقمان را از حلقومشان بیرون بکشیم و آنها را مجبور به سخن گفتن با احترام با خود کنیم نمی‌داند؟! چرا کسی که با شما اختلاف در تاکتیک دارد سوخته غرب معرفی می‌کنید؟

 

باز تحریم جدیدی به سِنا رفت که رفت           جسم برجام چو روحش به فنا رفت که رفت؟!

 

چرا فکر می‌کنند که مردم متوجه نیستند که برجام صفر و صدی نیست؟ اگر بخشی از برجام نقض شود صدها گره که باز نموده پابرجاست و به فنا نرفته است. می‌گویند خود دولتی‌ها هم گفته‌اند برجام نقض شده، حالا چون این مداح دلواپس هم همان را گفته حرفش بد شد؟ مشکل اینجاست که خودشان می‌سازند و خودشان پاسخ می‌دهند! مگر کسی با یک مصرع و بیت مشکل دارد؟ چه کسی گفته از جسم برجام چیزی باقی نمانده؟ یعنی ما الان فروش چندبرابری نفت نداریم و بجای چندمیلیون بشکه دوباره هفتصدهزار بشکه می‌فروشیم؟ یعنی گشایش محدود بانکی نداریم؟ حق کشتی‌رانی نداریم؟ دوباره ذیل فصل پرمرارت هفتم شورای بی‌رحم امنیت سازمان ملل رفته‌ایم؟ خریدها و تحویل صنعت هواپیمایی لغو و متوقف شده است؟ داروها دوباره تحریم شده است؟ و هزار یعنی دیگر؟!

 

چهارم

سیاست بر مداح اهل بیت حرام نیست، اما آیا ورود مستقیم و تند به مباحث پر تنش سیاسی و انتخاباتی با استفاده از امانت منبر و جایگاه رفیع و محترم مداحی صحیح و بجاست؟ آیا درست است از فردا در عزاداری محرم و صفر و فاطمیه و ...، مداحان اصلاح‌طلب از محاسن برجام بگویند و به طرف مقابل حمله کنند و با ذکر سینه زنی بخوانند دلواپس حیا کن دین خدا رها کن! بعد مداح‌های جبهه پایداری وسط ذکر سینه‌زنی امام حسین بگویند هیهات من الذله مرگ به آنکه وطنش را به همه غرب و عموسام فروخت! این می‌شود مجلس اهل بیت یا میتینگ خفیف سیاسی و سواستفاده از اعتماد مردم به روضه امام حسین؟!

 

واقعا مداحان که معمولا فقط صدای زیبا و مهارتی بالا در اجرای ذکر مصیبت و شادی اهل بیت دارند، لزوما سیاستمدار و سیاست‌شناسان باصلاحیتی هستند و به صلاح است که عرصه نقادی تند و تیز سیاست داخلی و خارجی از فضای علمی وسیاسی و اختصاصی به دست آنان و مجالس پرشورشان سپرده شود؟ آنهم افرادی که بیشتر با احساسات و تهییج سروکار دارند. یادمان نرود مجلس مداحی که جلسه‌ای بسیار مقدس است چنان آمادگی هیجانات غیرقابل کنترلی را دارد که بارها همه ما شاهد آن بوده‌ایم! اشتباه نشود سیاست به معنای اسلام و انقلاب و نظام اسلامی و دشمنی با ظلم و استکبار، متفاوت از تشنجات جناحی و سیاسی در حد ستاد انتخاباتی است. 

 

چتر انقلابی‌گری دلواپسان که برخی مسئولان ارشد را در خود جای نمی‌دهد، لااقل چتر فراگیر و عظیم امام حسین علیه‌السلام را خرج مطامع سیاسی و جناحی نکنیم. 

 

پنجم

اقدام ستاد برگزاری نماز عید نسبت به اعلام عدم بی‌اطلاعی از محتوای شعر و نظری راجع به اشعار نداشتن، توهین به مردم نیست؟ صدها هزار نمازگزار عید و میلیون‌ها بیننده از سوی برگزارکنندگان انقدر سبک شمرده شده‌اند که هر مداح انقلابی جوانی با «موضوع آزاد» به تریبون پرمخاطب نماز عید دعوت شود؟! بعد هم سایر استدلالات عجیب در عدم دخالت در سخنان سخنرانان! خوب اگر به آنچه طی بیانیه اعلام گردید معتقدید از ده‌ها هزار تریبون نماز عیدفطر در طی چندین سال یکبار هم آن را به علی مطهری نائب رئیس مجلس بدهید! نمی‌شود صلاح نیست؟ چرا؟! مگر قرار است بی‌حساب و کتاب حرفی در تریبونی به این مهمی زده نشود؟ پس چرا به مداح دلواپس بصورت "موضوع آزاد "تریبون دادید؟ دیگر اینجا حساب و کتاب و بررسی و مصالح موضوعیت ندارد؟!

 

در آخر

مردم را دست کم نگیرید!

  • 12
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش